דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י' באב תשפ"ב 07.08.22
26°תל אביב
  • 21°ירושלים
  • 26°תל אביב
  • 24°חיפה
  • 25°אשדוד
  • 24°באר שבע
  • 33°אילת
  • 25°טבריה
  • 19°צפת
  • 25°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוקר המחיה

ארבע החברות שקובעות את המחירים בסופר, ורוב הישראלים לא מכירים

שסטוביץ', ליימן שליסל, קימברלי קלארק ודיפלומט מייבאות את רוב המותגים לישראל | מי מחזיק בחברות, כמה הן מרוויחות, ומה לא ידוע לגביהן

סופר רמי לוי במודיעין. צילום אילוסטרציה: יוסי אלוני פלאש 90)
דוד טברסקי

ההסתדרות הכריזה בשבוע שעבר על חרם צרכנים נגד ארבע מהחברות הגדולות ביותר בתחום הסיטונאות בישראל. למרות השפעתן הגדולה על החיים בישראל, המידע הפומבי על רובן מועט ביותר.

שסטוביץ' וליימן שליסל הן חברות פרטיות, והפרטים אודותיהן ידועים אך ורק לבעליהן. קימברלי קלארק בישראל היא סניף של חברה בינלאומית, וקשה לקבל פרטים על פעילותה בישראל. דיפלומט היא החברה הציבורית היחידה עליה קיימים נתונים זמינים. מה כן ידוע על החברות שקובעות את המחיר בסופר?

דיפלומט

שנת הקמה: 1968.

פעילות: החברה פועלת בעיקר בישראל אבל לה סניפים בגאורגיה ודרום אפריקה.

בעלות : ציבורית (הונפקה במרץ 2021)

בעלים: נעם וימן – נשיא ומנכ"ל דיפלומט, מחזיק ב-13.3% ממניות החברה. עלות שכר שנתית – 2.4 מיליון שקלים. בשנת 2021 הרוויח כ-28 מיליון שקלים בחלוקת דיבידנדים, מענקים ותגמולים שונים.

מותגים מובילים: מוצרי ג'ילט, טונה סטארקיסט, חיתולי פמפרס, דגני בוקר קלוגס ומוצרי היינץ.

נתונים כספיים: מיליארד ו-300 מיליון שקלים. מאז הנפקתה המניה איבדה מעל לשליש מערכה.  בחמשת הימים האחרונים איבדה המניה כ 10%. הרווח הנקי של החברה לשנת 2021 עמד על כ-90 מיליון שקלים.

מספר עובדים: כ-1,000.

עוד משהו: ניתוח כלכליסט ממאי האחרון הראה שהבעלים, נעים וימן, מרוויח פי 290 מהעובד בעל השכר הכי נמוך בחברה שלו, ובכך רושמת החברה פערי השכר מהגבוהים במשק הישראלי.

שסטוביץ'

שנת הקמה: 1954.

בעלות: חברה פרטית בבעלות משפחת שסטוביץ'. כיום בשליטת יחיד של יוני שסטוביץ'.

מותגים מובילים: פסטה ברילה, מוצרי קולגייט, מוצרי ג'ונסון וג'ונסון.

מספר עובדים: כ-1,100.

נתונים כספיים: מחזור הפעילות שלה החברה הוא כ-900 מיליון שקלים, ועל פי הערכות, הרווחיות היא כ-10% מסכום זה, כלומר כ-90 מיליון שקלים.

עוד משהו: במשך עשרות שנים הייתה שסטוביץ' היבואנית הבלעדית של מותגי ג'ילט, עד מכירת המותג מידיו של וורן באפט לפרוקטר אנד גאמבל ב-2005 , בעקבות המכירה נלקח משסטוביץ' הזיכיון למכירת מוצרי החברה הבינלאומית, שהיוו כרבע ממכירותיה עד אז.

קימברלי–קלארק ישראל:

שנת הקמה: 1963, תחת השם 'חוגלה'. נרכשה על ידי קימבלרי קלארק העולמית (נוסדה ב-1882 בארה"ב)  ב-2015.

בעלים: חברה ציבורית. טל רבן – מנכ"ל הסניף הישראלי.

מותגים מובילים: תיתולי האגיס, מגבוני קלינקס, טמפוני קוטקס.

מספר עובדים: 12 אלף עובדים ב-37 מדינות, מתוכם כמה מאות בישראל.

שווי שוק: בחברה העולמית הכנסות של כ-18 מיליארד דולר בשנה, ורווח נקי של 2.35 מיליארד דולר בשנה. בשנת 2021 הרוויח מנכ"ל החברה כ-12.1 מיליון דולר. על הסניף הישראלי אין מידע זמין.

עוד משהו:  בארה"ב דווח שהחברה הכריזה על גידול של כ-7% ברווח ברבעון השני של-2022, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2021. בהתאם לרמות האינפלציה, התאגיד העולמי העלה מחירים משמעותית ומכר פחות מוצרים, אבל ערך המכירות שלו עלה.

ליימן שליסל

שנת הקמה: 1919.

בעלות: פרטית, בבעלות בני הדודים ראובן שליסל ומוני ליימן.

מותגים מובילים: לואקר, מנטוס, פיצוחי קליית גת.

שווי שוק: על פי הערכות, היקף מכירות של כחצי מיליארד ש"ח.

מספר עובדים: כ-500.

עוד משהו: עד 2015 היו היבואנים הבלעדיים של מותגי פררו רושה, ובהם שוקולד נוטלה וקינדר בואנו, עד שהחברה האיטלקית החליטה להיכנס לשוק הישראלי בעצמה. על פי הערכות, החברה איבדה כ-30% מהכנסותיה כתוצאה מהמהלך. בעקבות הוצאת שיווק המוצרים מידי ליימן שליסל, קמעונאים דיווחו שמחיריהם ירדו בעשרות אחוזים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!