דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

"מה יש לי להציע למורה חדשה טובה חוץ מאמון? 5,000 שקל בחודש?"

מנהלי בתי הספר מתמודדים עם מחסור חמור במורים, חודש לפתיחת שנת הלימודים | ד"ר עינת אמויאל, מנהלת יסודי בהוד השרון: "אני צריכה למצוא פתרונות יצירתיים כדי לפתוח שנה"

ד"ר עינת אמויאל מנהלת בית הספר "המגן" בהוד השרון (צילום: איה הקטין)
ד"ר עינת אמויאל מנהלת בית הספר "המגן" בהוד השרון (צילום: איה הקטין)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"עכשיו תחילת אוגוסט, ועדיין חסרה לי מורה למשרה מלאה באנגלית ושתי מחנכות לשתי כיתות, בהן המורות יצאו לחופשת לידה", אומרת ד"ר עינת אמויאל, מנהלת בית החינוך 'המגן' בהוד השרון זו השנה השביעית.

בהיעדר הסכם שכר חדש שימשוך מורים, מצבה של אמויאל משקף במידה רבה את התמונה הכוללת: לפי משרד החינוך בבתי הספר היסודיים יש מחסור של 2,351 מורות ומורים, ובמערכת החינוך כולה חסרות 5,600 מורות. תחומי הדעת החסרים בבית ספרה, חינוך כיתה ואנגלית, הם בין אלה בהם המחסור גדול ביותר.

חודש לפני תחילת הלימודים אמויאל שוקלת את החלופות שונות למציאת פתרונות. "אני בוחנת את האפשרות להביא חברה חיצונית מתקציב גפ"ן שתלמד אנגלית בכיתות שחסרה לי מורה. אני מתלבטת כי המשמעות היא פחות תקציב לצרכים פחות בסיסיים כמו לימודי אנגלית".

היא מספרת שהחליטה לשבץ שני מורים מקצועיים שעובדים בחצי משרה לחנך כיתה במקום מורה שיוצאת לחופשת לידה. "העדפתי את זה מאשר להביא מורה חסר ניסיון מבחוץ. אני מאמינה שזה עוד יוכיח את עצמו".

אמויאל תולה את המחסור בשכר ותנאי התעסוקה. בזמן הקורונה היה קל לגייס תומכי הוראה כי השכר היה 75 שקלים לשעה שזה יותר מחלק מהמורים שלי  והם לימדו חצי כיתה. כלומר שכר גבוהה ותנאים טובים ללמד בהם. מה אני יכולה להעניק מלבד אמון למורה טובה שמסיימת שנה ראשונה עם שכר של 5,000 שקלים?"

הצמצום במספר קורות חיים המוגשות לה, משפיע גם על איכות  צוותי ההוראה במערכת. לדבריה מצאה עצמה מכסה על מורים, שלא הצליחו להחזיק כיתה בעצמם. "במצב הנוכחי למערכת קשה לשחרר מורים גם שזה הכרחי" היא מסבירה.

הנקודה הנוכחית פוגעת בתהליך איתור המועמדים האידיאלי. "תהליך האיתור מתחיל בפברואר וכולל ראיון עבודה וצפייה שלי בשיעור לדוגמא של המועמדים. הצלחתי לבצע תהליכים כאלו עד סוף יוני. אין לי זמן לבצע תהליך כזה עכשיו" אומרת אמויאל.

לפי נתוני משרד החינוך חסרות 1,295 מחנכות בבתי הספר. "מורות לא רוצות את האינטנסיביות של חינוך כיתה, הכוללת זמינות רבה ועמידה בציפיות של ההורים.  שני המורים המקצועיים שיחנכו כיתה ביחד שנה הבאה הם טובים ומסורים, ואפילו הם הביעו חשש, אבל בסופו של דבר נרתמו למשימה".

גם בקרב מנהלי בתי הספר נרשמת עזיבה. "אני מכירה חמישה מנהלי בתי ספר שעזבו. חשוב לי לטפח בצוות שלי דור המשך לניהול, אבל כשאני מדברת על זה עם מורות בצוות שלי שאני חושבת שיתאימו והן לא רוצות. זו בעיה."

מתח נוסף הוא שכר המנהלים שנקבע לפי גודלו ומורכבותו של בית הספר. "בית ספר שלי אומנם כולל את גן ילדים אבל ממוקם בשכונה מזדקנת. כלומר השכר שלי יורד עם השנים וכרגע אני מרוויחה 16,000 ברוטו. אני מנהלת צוות של 50 איש ו-400 תלמידים. אני לא מבינה למה מנהל אגף ממשלתי שמנהל עשרה עובדים מרוויח יותר ממני".

בהיעדר ברירה אחרת, מנסה אמויאל להסתכל על חצי הכוס המלאה. "יש לי מחשבה שאולי בלית ברירה נלמד פחות שעות ונגלה שזה טוב יותר" היא אומרת, "אני כבר באמת לא יודעת מה לעשות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!