דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מוקד קו החיים: תוך חצי שנה התקבלו 1,126 פניות על ליקויי בטיחות בעבודה

כלל הפניות הגיעו על ידי אזרחים, וקרוב למחציתן העידו על עבודה לא תקינה בגובה ועבודה ללא ציוד מגן מתאים| מנכ"ל הארגון: על הקבלנים והיזמים לעשות הרבה יותר לקידום תרבות הבטיחות בעבודה

עובדים במהלך יום הבטיחות השנתי בענף הבניין (צילום אילוסטרציה: מטה הבטיחות בענף הבניין)
עובדים במהלך יום הבטיחות השנתי בענף הבניין (צילום אילוסטרציה: מטה הבטיחות בענף הבניין)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המוסד לבטיחות ולגיהות טיפל מאז תחילת השנה ב-1,126 פניות של אזרחים בדבר ליקויי בטיחות באתרי בניה ומקומות עבודה אחרים, מרביתן הגיעו דרך מוקד "קו החיים".

ב-307 ביקורים שערכו מדריכי המוסד לבטיחות ולגיהות בעקבות הפניות, נמצא כי עובדים עבדו בגובה בצורה שאינה תקינה, ב-238 מקרים נמצא כי עבדו ללא ציוד מגן מתאים, ב-163 מקרים נמצאו אתרי בניה שפעלו בלא נוכחות מנהל עבודה כקבוע בחוק, ב-150 מקרים נמצאו פיגומים שאינם תקינים, ב-124 מקרים נמצא כי חסר באתר גידור ושילוט וב-97 מקרים נמצא כי נעשה שימוש לא בטוח במנופים או עגורנים.

483 דיווחים על אתרים ומקומות עבודה שנמצאו על ידי מדריכי המוסד לבטיחות ולגיהות כמסוכנים הועברו גם למינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבזרוע העבודה במשרד הכלכלה – הגוף המוסמך להטיל סנקציות על מעסיקים וקבלנים המפרים את הוראות הבטיחות. עם זאת, במוסד לבטיחות ולבריאות ציינו כי רק לגבי 162 מהמקרים קיבלו עדכון ממשרד העבודה באשר לפעולות הפיקוח שבוצעו בו, וכי רק ב-79 מהם ידוע למוסד לבטיחות ולגיהות על הטלת צווי בטיחות. במוסד הדגישו שייתכן ומינהל הבטיחות פעל גם ביחס לדיווחים נוספים, אך לא עדכן אותם באשר לכך.

דיווחים לקו החיים בחציון הראשון של 2022 (מקור: המוסד לבטיחות ולגיהות)
דיווחים לקו החיים בחציון הראשון של 2022 (מקור: המוסד לבטיחות ולגיהות)

הרשויות בהן נתקבלו הכי הרבה דיווחים מהציבור על ליקויי בטיחות באתרי בניה ומקומות עבודה היו תל אביב (149), ירושלים (125) ורמת גן (75). משך הזמן מקבלת הפניה למוקד קו לחיים ועד לטיפול בדיווח עמד בממוצע על 4.6 שעות.

קו החיים הוא מוקד שהקים המוסד לבטיחות ולגיהות בשנת 2018 במטרה לאפשר לעובדים ולעוברי אורח לדווח על ליקויי בטיחות שראו באתרי בניה ובמקומות עבודה אחרים. הדיווחים, אותם ניתן לבצע באופן אנונימי, יכולים להיות מלווים גם בתמונה או בסרטון. מדריכי המוסד לבטיחות ולגיהות מגיעים למקומות המדווחים לצורך ביצוע סקר סיכונים והדרכת בטיחות במקום – ובמידת הצורך, מעבירים את הדיווח גם למינהל הבטיחות שבמשרד העבודה והרווחה האחראי על אכיפת חוקי הבטיחות. מאז הקמתו טיפל הקו בכ-6,990 פניות של אזרחים.

בנוסף לפעילות מוקד קו לחיים, ציינו במוסד לבטיחות ולגהות כי קיימו מאז תחילת השנה הדרכות בטיחות יזומות ב-862 מקומות עבודה – מהן 379 באתרי בניה, 190 בתעשייה, 189 בחקלאות ו-107 בענף השירותים והמסחר. ההדרכות נעשות בעברית, בערבית וכן במגוון שפות נוספות המדוברות בישראל ועל ידי מהגרי עבודה המועסקים בישראל. סך הכל הודרכו עד כה במהלך השנה 21.8 אלף עובדים.

"ממצאי הדו"ח החציוני של פעילות המוסד לבטיחות ולגיהות ומוקד 'קו החיים' מראים באופן חד משמעי כי על היזמים, הקבלנים ומנהלי העבודה לעשות הרבה יותר בכדי לקדם תרבות של בטיחות ועבודה בהתאם להוראות ולנהלים, אשר יובילו למזעור הנפגעים ומניעת תאונות העבודה", אמר מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר, "אנו פועלים בפעילות מוגברת באתרי הבנייה בכדי לסייע למנהלים לשנות את תרבות הבטיחות לנהל את הסיכונים שיובילו לחיסכון בעלויות, קיצור זמני עבודה, איכות טובה יותר ובנוסף ימנעו את התאונה הבאה וימזערו את מספר הנפגעים באתר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!