דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הרשות להגנת הצרכן יוזמת חוק נגד מבצעים פיקטיביים: "משבשים את דעתו של הצרכן"

טיוטת החוק קובעת לראשונה שמחיר המבצע יהיה הנמוך ביותר בשלושת החודשים האחרונים, ושזמן המבצע לא יעלה על הזמן שבו אין מבצע | הממונה על הרשות: "השימוש ב'מבצע' גורם לצרכנים לקנות יותר ופחות להשוות מחירים"

שלט מבצעים בחנות בירושלים (צילום: אור גואטה)
שלט מבצעים בחנות בירושלים (צילום: אור גואטה)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן פרסמה אתמול (רביעי) תזכיר חוק שמטרתו לעצור את המבצעים הפיקטיביים, בניסיון לסייע במאבק ביוקר המחייה. תזכיר הוא למעשה טיוטה ראשונית של חוק המוצע על ידי גוף ממשלתי ופתוח להערות הציבור, ותזכיר זה יהיה פתוח עד ל-24 באוגוסט השנה.

החוק כיום אינו קובע את משך תקופת המבצע ואינו קובע מהו המחיר הקודם ממנו ניתן לגזור את המבצע, כך שהצעות מבצע רבות מטעות ואינן בהכרח הצעה אטרקטיבית. החוק החדש מציע לקבוע שני עקרונות מרכזיים: הראשון הוא שמחיר המבצע יהיה הנמוך ביותר בשלושת החודשים האחרונים, והשני הוא שזמן המבצע לא יעלה על הזמן שבו אין מבצע.

לפי הרשות, מבצעים הם הזדמנות צרכנית טובה כי הם מאפשרים תקופת מכירה במחיר זול יותר, אך בשימוש לא נכון, ניתן לראות פרקטיקות רבות בשוק של מצגים מטעים החל ממחיר מבצע הנגזר ממחיר שהמוצר מעולם לא נמכר בו, דרך מוצרים שבמשך כל השנה נמכרים במבצע ועד ל "ניפוח המחיר" של המוצר או השירות ליום או יומיים, רק לשם הורדתו, במטרה להציג הנחה גבוהה יותר, ועוד פרקטיקות יצירתיות רבות.

כיום אמנם קיימות הוראות מיוחדות בחוק הגנת הצרכן לעניין מכירה מיוחדת, בהן המוכר צריך להבהיר אילו טובין או שירותים כלולים בה, את מחירם לפני המכירה המיוחדת ואת המחיר לאחר ההנחה או את שיעור ההנחה, וכן את תנאי המכירה המיוחדת. עם זאת, החוק הנוכחי לא קובע כללים הנוגעים למשך תקופת המכירה המיוחדת ואינו קובע מהו מחיר הייחוס שממנו ניתן לגזור מבצע.

הצעת החוק באה להשלים את ההוראות הקיימות כדי לשקף נכונה את מהות ההצעה ולמנוע את הטעיית הצרכן, כדי שיוכל לקבל החלטה מושכלת על הרכישה. לעצם השימוש במונח מבצע או מכירה מיוחדת יש השפעה לא מבוטלת הצרכן, על העניין שהוא מגלה במוצר או בשירות ועל ההחלטה לקנות אותו.

"יסודות הסחר ההוגן מחייבים גילוי, שקיפות והצגת מידע נכון. שוק המבצעים בישראל לוקה בכך בחסר", אמר עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בהסבר להצעה, "פרקטיקות השיווק בהן נוקטים חלק מציבור העוסקים משבשות את דעתו של הצרכן ומשקפות אטרקטיביות של מחיר במקום שהיא לא קיימת. השימוש במילים כגון "מבצע" גורם לצרכנים לקנות יותר ופחות להשוות מחירים. יש ברפורמה כדי להבטיח כי בעת הצגת מבצע לצרכן, יהיה זה מבצע אמיתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!