דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

קרלה

בחודש מאי השנה היו בחירות במדינת קרלה שבהודו. "החזית השמאלית המאוחדת" ניצחה את מפלגת הקונגרס (מפלגת שמאל-מרכז), וזכתה בשלטון מחדש. המפלגה הראשית בחזית הזו היא המפלגה הקומוניסטית (מרקסיסטית), ושותפתה הראשית היא המפלגה הקומוניסטית. למעשה, שלטון של מפלגות קומוניסטיות הוא נפוץ בקרלה משנות ה-50 ועד ימינו.

הקומוניסטים בקרלה לא דורשים את ביטול הרכוש הפרטי, אלא מתמקדים בהגדלת מדינת הרווחה, הרחבת המגזר הציבורי וזכויות לאיגודים המקצועיים. אולם ההנחה הרווחת והציפיה המקובלת היא שהדומיננטיות של המפלגות הקומוניסטיות בקרלה תגרום לה להיות מדינה קורסת וכושלת יחסית למדינות אחרות בהודו.

אך למעשה, קרלה היא המדינה בעלת איכות החיים הגבוהה ביותר בהודו. שיעור תמותת התינוקות, שיעור תמותת הנשים היולדות, שיעור הילדים שנמצאים ברעב ובתת-תזונה, ושיעור האוכלוסיה שחיה בשכונות עוני הוא הנמוך ביותר בהודו, נמוך בהרבה מהממוצע בהודו. תוחלת החיים בקרלה ושיעור יודעי קרוא וכתוב הוא הגבוה ביותר בהודו, הרבה מעל הממוצע (כמובן שזה לא אומר שכל הנתונים בקרלה תמיד טובים בכל תקופה שהיא).

קרלה מדורגת באופן עקבי כמעט תמיד בראש המדינות בהודו ב"מדד ההתפתחות האנושית" של האו"ם, שבודק תוחלת חיים, תמ"ג לנפש ואת רמת החינוך. מדד זה אמור להיות אינדיקציה לאיכות החיים במדינה נתונה. היא גם מדורגת לרוב בצמרת של מדדי איכות חיים אחרים בהודו ("מדד הקידמה החברתית", State of States וכו'). תוחלת החיים בקרלה אפילו גבוהה מזו שבוושינגטון די.סי. עיר הבירה האמריקנית (דקה 9:20 בסרטון). שיעור תמותת התינוקות כיום עומד על אותו השיעור כמו הממוצע האמריקני (הרבה מתחת לממוצע בהודו).

מצבה של קרלה הוא תוצאה של השקעה ממשלתית ברווחה, בבריאות, ובחינוך, תוך קידום האיגודים המקצועיים, כאמצעי לחלוקה מחדש של העושר ולהבטחה של איכות חיים נאותה לכל. הצלחתה היחסית של קרלה מכונה "מודל קרלה" והיא מלמדת שניתן להשיג איכות חיים סבירה יותר גם במדינות עניות.

"מודל קרלה" מרשים במיוחד משום שבמשך שנים לא מעטות קרלה היתה מדינה ענייה, גם יחסית למצב הרווח בהודו. כיום אומנם התמ"ג לנפש בקרלה גבוה בהרבה מהתמ"ג לנפש הממוצע בהודו, אולם גם כאשר המצב הכלכלי בקרלה לא היה מזהיר, המדיניות השוויונית שהונהגה בקרלה הפכה אותה למדינה בעלת איכות החיים הגבוהה בהודו. מצב זה בו איכות החיים בקרלה הייתה הגבוהה ביותר בהודו, למרות היותה מדינה ענייה כונה "פרדוקס קרלה", והוא הדגים את חשיבות המדיניות למען שוויון.

אלמנט נוסף של "מודל קרלה" הוא האלמנט המגדרי. "מדד הפער המגדרי" שבודק תוחלת חיים, תמ"ג לנפש ורמת חינוך בהקשר המגדרי מדרג את קרלה ראשונה בהודו. כלומר, בסופו של דבר, "מודל קרלה" מועיל גם למאבק הפמיניסטי.

תושבי מדינה זו מעורבים במאבקים חברתיים רבים וידועים בתודעתם החברתית. משמעותה של תודעה חברתית זו שתפיסות לאומניות חלשות יותר בה, וההפרדה הפנימית בין הקאסטות קטנה בה בהרבה. משום כך, מאבקים בין קבוצות לאומיות, דתיות ובין מעמדות בחברה בקרלה הם נדירים.

חבל שהשיח הישראלי על אודות קרלה בפרט והודו בכלל עדיין שבוי בשיח רוחניקי שמנותק מכל הקשר פוליטי וחברתי. כך לדוגמה, במאמרו של גילי חסקין על קרלה. הוא כותב ש"מדינה מוזרה זו נעדרת את מרבית הסממנים המאפיינים את "העולם השלישי". שיעור המשכילים ומספר הילדים למשפחה הם כמעט ברמה מערבית. כך גם תוחלת החיים", ושהיא נעדרת את המאבקים הלאומנים והדתיים שנפוצים בהודו, רק שהוא מסביר זאת באמצעות הסבר רוחניקי על סובלנות גדולה יותר ששוררת במדינה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!