דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות דרכים

תאונות דרכים / מבקר המדינה: ליקויים קשים ברשות למלחמה בתאונות דרכים

על רקע עלייה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים בשנתיים האחרונות, מצא מבקר המדינה כי הרשות למלחמה בתאונות דרכים סובלת משחיקה תקציבית ומבעיות אי ניצול תקציב, המיועד לטיפול במקומות סיכון.

תאונת הדרכים הקטלנית בכביש 722 (צילום: איתי מזור, תיעוד מבצעי מד"א)
תאונת הדרכים הקטלנית בכביש 722 (צילום: איתי מזור, תיעוד מבצעי מד"א)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

דוח מבקר המדינה שפורסם אתמול (שלישי) מוצא כשלים משמעותיים בפעילות הרשות הלאומית למלחמה בדרכים ומשרד התחבורה. הדו"ח יוצא על רקע נתונים מדאיגים של עלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנתיים האחרונות, וזאת לאחר שנרשמה מגמת ירידת מגמה בשנים שלפני כן מאז הוקמה הרשות למלחמה בתאונות דרכים ב-2005.

מהבדיקה עולה כי יש מתאם בין שחיקת תקציבית של הגופים הנלחמים בתאונות הדרכים לבין העליה במספר ההרוגים והפצועים. ליקויים נמצאו גם באופן השימוש בתקציב הקיים, בחולשת המובנית של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בחינוך לזהירות בדרכים ובאכיפה. בסוף הדוח ממליץ המבקר להחזיר לסדר היום דרכי מניעה ואכיפה שכבר נוסו בהצלחה בעבר, תוך עדכון התקציבים ביחס מתאים לכמות כלי הרכב והכבישים במדינה.

מיום הקמת המדינה ועד סוף שנת 2015 נהרגו בתאונות דרכים בישראל למעלה מ-32,000 בני אדם. בשנת 2015 נהרגו 356 בני אדם, גידול של כ-11% לעומת שנת 2014 ושל כ-15% לעומת שנת 2013. העלות השנתית הכוללת של נזקי תאונות הדרכים למשק הישראלי, כולל תאונות ללא נפגעים, הוערכה בשנת 2012 בכ-15 מיליארד ש"ח , לפי חישוב שנעשה במשרדי התחבורה והאוצר. המבקר מציין כי הולכי הרגל מהווים 32% מההרוגים בתאונות בשנה האחרונה, וקובע שהמשטרה ומשרד התחבורה לא מעניקים תשומת לב מספקת למניעת מקרי מוות אלו.

הרוגים בתאונות דרכים - לפי שנים (נתונים: דו״ח מבקר המדינה).
הרוגים בתאונות דרכים – לפי שנים (נתונים: דו״ח מבקר המדינה).

הירידה המשמעותית במספרי ההרוגים בשנים 2005-2012 מיוחסת להקמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולכן להשקעה של משרד התחבורה בשיפור תשתיות הכבישים. ישנו מתאם בין העליה במספר ההרוגים משנת 2012 לבין שחיקת תקציבי הרשות.

לוח 12: התקציב המקורי (ברוטו) של הרשות, בשנים 2015-2008.

במשרד התחבורה מסבירים כי ההשקעה בבטיחות נגזרת מגורמים רבים. חלקם אינם תלויים בו ישירות, כמו שיפור בטיחות בכלי הרכב החדשים, וחלקם באחריותו כמו סלילת כבישים חדשים ושיפוצים למוקדי סיכון, ולכן השחיקה בתקציב הרשות משקפת רק תמונה חלקית. בתשובתו למבקר המדינה אומר המשרד כי הרשות הלאומית פועלת "ללא סמכויות מוקנות". אכן, חלק נכבד מתקציבה מיועד להעברה למשרדים אחרים, למשל, למימון רכישת ניידות למשטרת התנועה, אלא שבמשרדי הממשלה האחרים מעוניינים בכסף מבלי להידרש לפיקוח של הרשות על הקצאתו ועל השימוש בו, ולכן הרשות הלאומית מתקשה לבצע את תפקידה. במשרד התחבורה יודעים כי החוק תחתיו קמה הרשות הוארך רק עד סוף השנה הנוכחית ובראשון לינואר 2017 הרשות אמורה להיסגר, אלא אם תתקיים חקיקה זריזה שמטרתה להסדיר את מעמדה לשנים רבות.

התקציב המקורי (ברוטו) של הרשות - 2015-2008 (נתונים: דו״ח מבקר המדינה).
התקציב המקורי (ברוטו) של הרשות – 2015-2008 (נתונים: דו״ח מבקר המדינה).

גם לגבי תקציבי משרד התחבורה הנוספים הקשורים לבטיחות בדרכים, מצא המבקר ליקויים כמו אי ניצול התקציב של חברת נת"י המיועדת לטיפול במוקדי סיכון מרובי תאונות כאשר ביצוע התקציב ירד כמעט פי שתיים. חברת נת"י אמורה לטפל בכבישים הבין עירוניים בהם נהרגו 60% מההרוגים בתאונות הדרכים בשנתיים האחרונות.

לפי הדו"ח, בשנים 2014-2009 חלה עלייה של כ-20% במספר כלי הרכב בישראל, עלייה של כ-13% בנסועה הבין-עירונית ועלייה של כ-9% בשטח הכבישים. השחיקה בתקציבי הרשות וסדרי העדיפויות במשרד לביטחון פנים הובילו לצמצום מספר הניידות, כך שבסוף שנת 2015 הוקצו רק 113 ניידות תנועה לצורכי אכיפה בתחום הבין-עירוני לעומת 200 בשנת 2005. על פי הערכת המשטרה, היקף הניידות וסיירי התנועה שהיו ברשותה בספטמבר 2015 אפשר להפעיל 75 ניידות בלבד בשתי משמרות במהלך היום ו-37 ניידות במשמרת לילה. מספר שוטרי התנועה ירד ב40% ב5 השנים האחרונות (מ-523 בשנת 2010 ל-386 בשנת 2015) וכן מספר מתנדבי המשטרה בתחום זה ירד.

לא יודעים כמה נפצעו

הדו"ח מוצא אי התאמה בין מספר הפצועים בתאונות כפי שמתעדת אותם המשטרה, סמוך למועד התאונה, לעומת קובץ הטראומה, המאחד נתונים של בתי החולים וכולל נפגעים בתאונות שלא דווחו כראוי למשטרה. מבקר המדינה קובע כי נתוני המשטרה אינם אמינים.

תאונת דרכים, ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
תאונת דרכים, ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

לצד כל אלו מציין המבקר את הפחתת המשאבים המוקצים לחינוך תעבורתי, אי מתן תשומת לב לבטיחות הולכי הרגל, כולל הרוגים רבים במעברי חציה, כאשר שיעור הנפגעים הקשישים הוא הגבוה ביותר. ליקויים בתחום הכשרת נהגים לכלי רכב כבדים, המעורבים בתאונות בשיעור גבוה לעומת חלקם היחסי מכלל כלי הרכב.

[המבקר ממליץ לחייב את הממשלה לגבש מדיניות כוללת ולהבהיר את מעמדה ותפקידה של הרשות. כמו כן, הוא מתריע כי פקיעת חוק הרשות בסוף 2017 מחייבת התארגנות מראש.

בנוסף ממליץ המבקר על הכנת תכנית רב שנתית במשרד התחבורה לסיכול מוקדי סיכון, הגנה על חיי הולכי הרגל באמצעות שיפור באכיפה ובמודעות הציבור לזהירות, שיפור הפיקוח על תקינות כלי הרכב והקצאת המשאבים הנדרשים, הקצאת משאבים לחינוך תעבורתי בבתי הספר והגדלת מספר הניידות של משטרת התנועה

לאחרונה התקיים דיון בועדת הכלכלה בנושא הקטל בדרכים בו אמר יו"ר הועדה איתן כבל: ""נכון לרגע זה 312 בני אדם נהרגו בכבישים מתחילת השנה, לעומת 301 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד, וכבר עכשיו ברור שמספר ההרוגים והפצועים השנה יהיה גדול מהשנה שעברה. אני מתחייב שלא עוד. אני ארדוף את הממשלה הזאת על אי עשייתה בעניין הזה. לא הייתה ממשלה בישראל שיכלה להחזיק מעמד אילו זה היה המצב בביטחון, שנה אחר שנה. כל יום, גם פה וגם במליאה, אני אעלה את העניין הזה ואבקש גם מחברי לעשות זאת. זה לא על סדר היום הציבורי, זה בשולים של השוליים של השיח וזה לא יכול להימשך כך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!