דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

חקלאי העוטף במצור: "60 טון תפוחי אדמה שאנחנו לא יכולים לחלץ. הם יושבים שם ונרקבים בשמש"

כבר ארבעה ימים חקלאים בעוטף עזה לא יצאו לעבוד בשדות. הם מספרים על מאות דונמים של ייבול שייזרקו לפח | פיקוד הדרום ורשות החירום הלאומית התחייבו לפיצויים, אך הם עדיין מחכים לתשלום ממבצע שומר חומות

גבול רצועת עזה (צילום ארכיון: פלאש90)
גבול רצועת עזה (צילום ארכיון: פלאש90)
מור הופרט
מאיה רונן
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

הכבישים באזור עוטף חסומים זה היום הרביעי מחשש לאירוע ביטחוני לאחר מעצרו של ראש הג'יהאד האיסלאמי בגדה המערבית, בסאם א-סעדי, ביום שלישי לפנות בוקר. הנזקים של חקלאי עוטף עזה, שמנועים מלהגיע לשדות, מצטברים והתוצרת החקלאית נרקבת בשטח.

"כמעט כל השטחים החקלאיים שלנו חשופים לרצועה ולכן אנחנו לא יכולים לצאת מהקיבוץ עם כלים חקלאיים, השדות שלנו מגיעים עד הגדר. אף אחד לא יוצא, אפילו לא כדי לפתוח ברז להשקייה" מספר ל'דבר' מורן פיירבך מקיבוץ נחל עוז ששדותיו צמודים לגבול הרצועה. "היום הצלחנו לקבל אישור מיוחד מהצבא ולצאת לעבוד במטע בננות שלנו שנמצא די רחוק" הוא מספר.

למרות המאמצים מצד הצבא, חווה הקיבוץ נזקים של ממש "הוצאנו תפוחי אדמה לפני כמה ימים. יש 8 מיכלים מלאים בתפוחי אדמה בשדה. משהו כמו 60 טון שאנחנו לא יכולים לחלץ. הם שם בשדה, נרקבים בשמש", מתאר פיירבך, "התפוחי אדמה האלה כבר לא ראויים למכירה. הלך לפח. אלה היו הימים האחרונים של העונה והלך לנו היבול. היינו צריכים שעה בסך הכל כדי לחלץ את 8 המיכלים האלה אבל הם ממש על הגבול. יש לנו בוטנים, בננות, אבוקדו, אבטיחים לגרעינים ועיבודים לשדות כדי להכין אותם לשנה הבאה".

תפוחי אדמה שנקטפו ממתינים במיכל בשדה (צילום: אמיר דגן)
תפוחי אדמה שנקטפו ממתינים במיכל בשדה (צילום: אמיר דגן)

גם בקיבוץ נירים הסמוך, התמונה זהה, "אנחנו לא יכולים לעשות כלום. יש לנו שדות של בוטנים, צנונית ואבטיחים לגרעינים שאנחנו פשוט לא יכולים לצאת אליהם. לא משקים, לא מרססים בהם לא אוספים יבול איפה שצריך. יש לנו אלפי דונמים באזור שממערב לכביש 232" מספר אמיר דגן, מנהל גד"ש נירים.

"האבטיחים שלא קטפנו כבר שלושה ימים נרקבו בשמש. יש באזור שלנו 40 מעלות חום בימים האחרונים. הם נוזלים בשדה ולא אוספים אותם"ץ, הוא מתאר את הנזקים למשק "בשדה הצנונית שלנו אותו הדבר. זה גידול קצר, רק 28 יום. יש תקלת השקייה בשדה אז הצנונית לא מקבלת מים וגם לא מרוססת. לדעתי לא נוכל כבר להציל אותה כי ההערכות של גורמי הביטחון הן שכנראה שלא נוכל לצאת לשדות עד יום ראשון, אולי אחרי".

פיצויים? "יש עדיין תביעה פתוחה משומר חומות"

מפקד מחוז הדרום של פיקוד העורף, אל"מ שגיא ברוך, שלח אתמול (חמישי) מכתב לראשי הרשויות בעוטף עזה נכתב כי חקלאים המתגוררים ביישובי העוטף ונפגעו מסגירת הצירים והאיסור על עבודה בשטחים חקלאיים, יפוצו על ידי קרן מס רכוש – ללא צורך בהכרזה על מצב מיוחד בעורף.

בשיחה שקיים אתמול שר הביטחון, בני גנץ, עם ראש רשות החירום הלאומית (רח"ל) וראשי הרשויות בעוטף, אמר ראש רח"ל כי סוגיית הפיצויים לתושבים תטופל באופן נרחב בתיאום עם כלל משרדי הממשלה.

עם זאת, שאלת הפיצויים העתידיים על הנזק הכלכלי מוטלת בספק מבחינת החקלאים, שלמרות ההבטחות לראשי המועצות, הם עצמם מכירים היטב את הסחבת. "אחת הבעיות הגדולות שלנו היא שאנחנו לא מקבלים שום דבר כתוב", אומר דגן "לשמחתנו לא נורה כדור או רקטה ולא פינו אף ישוב מהאזור. אני אומר לשמחתנו, אבל זה שלא הוגדר מצב חירום אמיתי מקשה על הצבא להוציא לנו ניירת ומקשה עלינו אחר כך כי תהיה לנו תסבוכת רצינית עם תביעת הפיצויים".

"אני כבר פניתי למס רכוש אבל הם רוצים שנתעד את הנזק", אומר דגן, "ברור שאין לי איך לתעד את זה, כי אסור לי להגיע לשטח החקלאי. אומרים לי להעביר מפות וטפסים. משרד החקלאות לא עוזר לנו. אנחנו לא מעניינים אותו. הוא עסוק ברפורמות לא ברורות".

שדה בעוטף עזה (צילום: מאיה רונן)
שדה בעוטף עזה (צילום: מאיה רונן)

"מבחינת יבול עתידי תהיה פגיעה רצינית. הבעיה בעניין הזה היא שאני לא יכול להוכיח כלום. מכיוון שזה יבול עתידי אין לי יכולת להראות למס רכוש נזק ממשי או חשבוניות. זה פשוט יבול שלא יהיה לנו. אם הם ישאלו כמה, אין לי יכולת לכמת את זה." אומר פיירבך.

"יש לנו עדיין תביעה פתוחה ממס רכוש משומר החומות על סכום לא מבוטל שחסר מאוד בקופת הקיבוץ, שחי אך ורק על חקלאות והדברים האלה נמשכים עוד ועוד. דורשים מאיתנו עוד ועוד מסמכים במקום להבין שאנחנו נמצאים על הגבול ושאנחנו לא נהנים מזה שאומרים לנו שאסור לנו להיכנס לשדות שלנו".

"בשומר החומות דרסו לנו את ההשקיה בשדה. לא היה לנו איך להשקות את תפוחי האדמה במשך 21 ימים. הכל הלך לפח. את הפיצוי על הצינור קיבלנו מצה"ל ישירות. אבל את הנזק על היבול שלא קטפנו אין לנו איך להוכיח ואין לנו יכולת להמציא חשבוניות. עד היום המדינה לא המציאה שום מנגנון פיצוי על נזקים חקלאיים עקיפים מהסוג הזה. נגיד שבשבוע הבא יגמר מצב החירום ונוכל לחזור לשדות. איך נוכיח את הנזק שנגרם? על תפוחי האדמה שיושבים עכשיו במיכלים בשדה נוכל להוכיח בעזרת תמונות ותיעוד. אבל על בעיות בבוטנים שלא השקינו כמו שצריך? על חוסר דישון באבוקדו ובבננות? איך נוכיח את זה?"

"יש לנו אנשים שיושבים בבית בגלל הדבר הזה. לא יוצאים לשדות ולמטעים כי אסור לצאת עם הטרקטורים. צריך לחשוב גם על המורל שלהם", מתייחס פיירבך גם למצבם של העובדים במשקים "אנחנו יודעים שחקלאים בעזה עובדים וצוחקים עלינו שאנחנו לא יוצאים לעבודה, ואנחנו לא רוצים להיות מהמתלהמים שיוצאים נגד. אין לי פתרון לזה. יש אנשים רבים וטובים שיכולים וצריכים לתת את הפתרונות" הוא מוסיף.

"אנחנו עושים חקלאות בעקשנות עד המטר האחרון. עד התלם האחרון", אומר בנחרצות פיירבך למרות הקשיים, "זה קו ההגנה הראשון של המדינה. אנחנו שומרים על הגבול. אנחנו חזקים, אנחנו איתנים. אנחנו מבקשים רק טיפה עזרה. ברמה של מדינה זה לא סכומים כאלה גדולים".

מרשות המסים (מס רכוש) נמסר בתגובה: נכון להיום עדיין לא הוגשו תביעות על נזקים על ידי החקלאים, המנועים מלהיכנס לשטח, ולכן גם לרשות המסים אין עדיין יכולת לאמוד את הנזק ולשלם פיצוי בגינו. מיד לכשתתאפשר הכניסה לשטח, רשות המסים תעמוד בקשר עם החקלאים ולאחר אומדן הנזקים שנגרמו בעקבות ההנחיות תשלם פיצויים בהתאם. ככלל, נציין כי הנזק המדובר הוא נזק על הכנסה עתידית ממכירת היבול ולא מיידי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!