דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יציגותה של ההסתדרות הלאומית בנמל המפרץ בוטלה: "ההנהלה ניסתה למנוע מההסתדרות הכללית דריסת רגל בנמל"

בית הדין הארצי לעבודה הקציב 14 יום להכרזת יציגות מחודשת, והזהיר את הנהלת הנמל מחזרה על פעולות לא חוקיות שביצעה | יו"ר איגוד התחבורה בהסתדרות הכללית: "נחבק את עובדי נמל המפרץ ונביא אותם לחוף מבטחים באמצעות הסכם קיבוצי שיסדיר את כל תנאי העסקתם"

נמל המפרץ (צילום: ארז רביב)
נמל המפרץ. "בית הדין חשף שוב את השיטות החשוכות שבהן פועלת ההסתדרות הלאומית ביחד עם מעסיקים" (צילום: ארז רביב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הלאומית היא לא הארגון היציג בנמל המפרץ, כך קבע היום (ראשון) בית הדין הארצי לעבודה, והעביר ביקורת חריפה על הנהלתו ש"התערבה בהתארגנות ופעלה לטובת ההסתדרות הלאומית". בית הדין הקציב 14 יום להכרזת יציגות מחודשת מצד ארגון העובדים שישיג את מספר הטפסים הנדרש בחוק, ושיגר אזהרה מפורשת להנהלת הנמל כדי שתימנע מחזרה על פעולות לא חוקיות שנסקרו בפסק הדין.בפסק הדין נקבע שהנהלת הנמל הפרטי החדש בצפון, נמל המפרץ, התערבה בהתאגדות עובדיה באופן אסור בחוק, וניסתה לכפות עליהם ארגון עובדים נוח ורצוי לה, הסתדרות העובדים הלאומית.
במוקד פסק הדין עמדו התבטאויות מוקלטות של יואב צוקרמן, הדירקטור הישראלי בנמל שמצוי בבעלות סינית, בגנות הצטרפות העובדים להסתדרות הכללית ולטובת הצטרפותם להסתדרות הלאומית, שהיא, לשיטתו, ארגון נוח יותר למעסיק.

באותה שיחה הציג צוקרמן לעובדים את ההסתדרות הכללית באור שלילי כארגון שלדבריו נגוע באינטרסים פוליטיים: "זה כבר לא ארגון שבא להילחם בשביל העובד, זו סתם דעה אישית שלי". לעומת זאת, על ההסתדרות הלאומית אמר שהיא "מייצגת ארגונים שהם יותר מתקדמים, ושהתפיסה שלהם מתאימה יותר לנמל. "אני מאוד מאוד מפחד מההסתדרות הכללית, לא כארגון, אלא פשוט כי הם מביאים דם רע, אוקיי? הם כאילו מביאים אנרגיות אחרות לגמרי". הוא הציע לסייע לעובדים לארגן פגישה עם נציגי ההסתדרות הלאומית.סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופט אילן איטח, קבע ש"אין כל דרך סבירה להבין את הדברים שנאמרו פרט לכך שהחברה ביקשה לקדם את התארגנות עובדיה בלאומית כדי למנוע מהכללית דריסת רגל בנמל". השופט קבע שהדברים שאמר צוקרמן ב-22 בפברואר 2022 היוו "נקיטת עמדה ברורה לטובת הלאומית, התערבות בוטה בחופש ההתארגנות של עובדי החברה ובגדר השפעה בלתי הוגנת על העובדים בקשר להתארגנות, לטובת הלאומית".
בית הדין קבע שהקלטותיו של צוקרמן מהוות 'אקדח מעשן' להוכחת ההתערבות האסורה של ההנהלה בהתאגדות, וש'קשה לקבל' את דבריו של צוקרמן בתצהירו במסגרת ההליך, שלפיהם לא הייתה לו כוונה להשפיע על זהות הארגון היציג בנמל. בית הדין סקר בפסק הדין גם מאפיינים נוספים שהגדירם "מעוררי תמיהה" בהתנהלות נמל המפרץ וההסתדרות הלאומית, החל מקיץ 2021 ועד לאמירת הדברים של צוקרמן, וקבע שלא מן הנמנע שאחרית הדברים מעידים על ראשיתם, ועל תמיכה של נמל המפרץ בלאומית לאורך כל הדרך ולא רק ממועד הקלטת השיחה עם צוקרמן.

בין היתר נאמר שמנהלים בחברה עדכנו את העובדים מבעוד מועד על הגעת נציגי ההסתדרות הלאומית לחלוקת מזון לעובדים, ושסמנכ"ל התפעול הסיני בנמל התפרץ לשיחה של עובדים עם ההסתדרות הכללית תוך שהוא פונה לעובדים בטונים גבוהים, מפחיד אותם, ובהמשך נוזף בכל העובדים שלקחו חלק במפגש.יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: "בית הדין חשף שוב את השיטות החשוכות שבהן פועלת הלאומית ביחד עם מעסיקים. נגיע לכל התאגדות עובדים עם ידיים חזקות ונקיות. נחבק את עובדי נמל המפרץ ונביא אותם לחוף מבטחים באמצעות הסכם קיבוצי שיסדיר את כל תנאי העסקתם".
את ההסתדרות הכללית ייצגו בהליך עו"ד ענת גוטמן מהלשכה המשפטית לאגף לאיגוד מקצועי ועורכי הדין אלעד מורג ומוריה גליק ממשרד אלעד מורג.

ההסתדרות הלאומית הודיעה בתגובה: "פסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה בעניין נמל המפרץ קבע מפורשות שההסתדרות הכללית לא הצליחה להוכיח את טענותיה שההסתדרות הלאומית היא ארגון מטעם המעסיק". לדבריהם, פסק הדין קבע מפורשות שההסתדרות הלאומית לא שימשה ארגון מטעם הנהלת החברה."כל שנקבע הוא שגורם אחד בהנהלת נמל המפרץ דיבר סרה בעניינה של ההסתדרות הכללית, ומשכך הסיק בית הדין הארצי לעבודה מסקנה (שלשיטתה של הלאומית שגויה) שאמירותיו של אותו גורם מפברואר 2022 הובילו להשפעה בלתי הוגנת של העובדים אף שאלו כבר היו חברים בהסתדרות הלאומית עוד מיוני 2021".בהסתדרות הלאומית הוסיפו שבית הדין הארצי קבע שגם ההסתדרות הכללית אינה ארגון העובדים היציג בנמל. "ההסתדרות הלאומית מצרה על הניסיונות של ההסתדרות הכללית למנוע מעובדי נמל המפרץ להתאגד בהסתדרות הלאומית, במסגרת ניסיונה של הכללית לפעול להשבתת הנמל. ההסתדרות הלאומית מאגדת את מרבית העובדים בנמל המפרץ והיא תפעל להכרה ביציגותה, בהתאם להנחיות בית הדין לעבודה".נמל המפרץ הודיעה: "מדובר על סכסוך בין ארגונים, נמל המפרץ פועל וימשיך לפעול בהתאם לחוק ולהוראות בית הדין".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!