דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נשואים

דת ומדינה / נאלצים להתחתן שלא במסגרת הרבנות? עשו זאת בחו"ל על חשבונכם

עשרות אלפיי ישראלים טסים לקפריסין, יוון, תורכיה ופראג מיד שנה כדי להתחתן, ונדרשים לשלם על זה מכספם. בצהריים הגישה ח"כ קסניה סבטלובה הצעת חוק לפיה תממן המדינה את החתונה בחו"ל. החוק נדחה ברוב של 53 מול 40

הפגנת הכלות (באדיבות דוברות ח"כ סבטלובה).
הפגנת הכלות (באדיבות דוברות ח"כ סבטלובה).
דוד טברסקי

בהפגנה שערכו אתמול (רביעי) מול משכן הכנסת, דרשו פעילות ופעילים מהמדינה לאפשר לישראלים להתחתן שלא ברבנות. חברות הכנסת מיכל בירן ויוזמת ההפגנה קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) הגיעו לעמוד עם המפגינות, הלבושות בבגדי כלה. אתמול הגישה  סבטלובה הצעת חוק פרטית שתדרוש החזר הוצאות כספיות בגין עריכת נישואין אזרחיים בחו"ל, אולם החוק נדחה ברוב של 53 מול 40.

"אם המדינה לא מאפשרת נישואין לכל אזרח ישראלי, ומכריחה ישראלים רבים להנשא בחו"ל – שתישא בהוצאות", אמרה סבטלובה. "רבים פנו לבית המשפט, ובצדק דרשו החזרים עבור מימוש זכותו הבסיסית של כל אדם. בית המשפט הפנה אותם לכנסת – ולכן הגשתי את הצעת חוק זו".

הפגנת הכלות (באדיבות דוברות ח"כ סבטלובה).
הפגנת הכלות (באדיבות דוברות ח"כ סבטלובה).

מעל מיליון אזרחי המדינה לא יכולים או לא מעוניינים להנשא בדרך האורתודוסית -ברבנות, ולכן הדרך היחידה להתחתן עבור 350,000 יוצאי בריה"מ לשעבר, שאינם יכולים להוכיח את יהדותם, היא לנסוע להרשם בחו"ל, טוענת סבטבלובה. "לא יכולים להינשא אנשים שעברו גיור רפורמי וקונסרטיבי ויהודים רפורמים וקונסרבטיבים שמבקשים להינשא לפי אמונתם", אמרה.

"הישראלים מצביעים ברגליים – יותר ויותר מחליטים להתחתן מחוץ לרבנות. אם פעם חתונה דרך הרבנות הייתה ברירת המחדל, היום רבים כבר מבינים שיש דרכים אחרות" אמרה ח"כ בירן  "בינתיים, סוכנויות הנסיעות המציאו את חבילות הנישואין ומצאו מכרה זהב. הצעת החוק היא רק תיקון לעיוות הזה, שנוצר על ידי המדינה מלכתחילה. כל עוד דורשת ממשלת ישראל ממי שרוצים להתחתן בחתונה אזרחית להוציא את מיטב כספם על טיסות יקרות לחו"ל – עליה לשלם על כך."

בצהריים עלתה חברת הכנסת סבטלובה, לבושה הינומה, על בימת הנאומים בכנסת, והציגה את הצעת החוק שלה:

"ליברמן עשה על זה את הסיבוב הכי גדול על זה"

קטיה קופצ'יק, פעילה חברתית מספרת על מהות המחאה, "המאבק פה הוא על זה שאם אתה מפלה אנשים, ומונע מהם זכויות והם צריכים לקבל את הזכויות האלו במקום אחר – אתה צריך לשלם על זה." קופצ'יק מספרת שמדובר בציבור גדול הכולל ישראלים רבים שהם לא יהודים על פי ההלכה או שבן/בת הזוג שלהם-ן לא יהודים על פי ההלכה ולכן נמנעת מהם הזכות האזרחית הזו. בנוסף להם ישנם זוגות של להט"ב או ישראלים שלא מוכנים להתחתן תחת הרבנות, "אחוז מאוד גדול מהציבור הזה הם דוברי רוסית", אומרת קופצ'יק.

"יש איזשהו קונצזוס דתי בארץ, שגם מפלגות שהן לא דתיות מתיישרות תחתיו, הקונצנזוס הוא שאסור לפגוע בשום דבר שקשור לדת, כי זה פוגע ביהדות. זו תפיסה מאוד עמוקה של הציבור הישראלי, ולהרבה פוליטיקאים לא רוצים להפסיד קולות ותמיכה, ולכן הם לא מצליחים להעביר את זה בקואליציה. זה ממש לא עניין רק של חרדים מול חילונים." קופצ'יק מבקרת גם את ההנהגה המזוהה עם הציבור דובר הרוסית, ובראשה אביגדור ליברמן, שהכריזה פעמים רבות שתפעל למען מסורבי החיתון, אך בפועל עשה מעט מאוד, "ליברמן עשה על זה את הסיבוב הכי גדול על זה. הוא יושב בממשלות ישראל קרוב ל-20 שנה ורוכב על הגב של המאבק הזה באופן הכי בוטה וציני. כשליברמן רוצה – הוא עושה".

קופצ'יק טוענת שעד שציבור רחב לא יצטרף למאבק הזה והוא יצא מתוך מסגרת המאבק הסקטוריאלי של ציבור דוברי הרוסית , לא תהיה התקדמות "אני לא מצפה שהחרדים יצטרפו למאבק על דרישה של נישואים מחוץ לרבנות אבל דווקא ציבור רחב שיש לו את האפשרות להתחתן ברבנות – לא מצטרף למאבק. ולצערי אתה רואה רק קבוצות מופלות בתוך המאבק הזה, וקבוצות פריבלגיות עומדות בצד ומייעצות להם. כנראה שיש פה עניין של נוחות, כי זה לא כואב לך."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!