דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מדריך / פיצויים, החזרים וביטולים: זכויות צרכנים במבצע עלות השחר

האם מגיע פיצוי על איחור במשלוח? האם חייבים לשלם ארנונה גם אם נעדרים מהבית? באילו תנאים מגיע החזר על חופשה שבוטלה? | המועצה לצרכנות עונה על שאלות שהתעוררו בעקבות מצב החירום בדרום ובסביבתו

רצים למרחב המוגן באשקלון (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש 90)
רצים למרחב המוגן באשקלון (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש 90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

היום שאחרי עלות השחר: המועצה הישראלית לצרכנות פרסמה היום (שני) מקרי צרכנות אפשריים שקשורים למבצע ברצועת עזה, וקראה לעוסקים לפעול בהגינות, ברגישות ובסולידריות כלפי הציבור שנאלץ לבטל עסקאות עקב המצב הביטחוני.

הזמנתי משלוח מהסופר באשקלון והשליח הגיע באיחור. האם מגיע לי פיצוי?
"חוק הטכנאים" נועד להגבלת זמן ההמתנה של הצרכן לטכנאי, לשיפור השירות לצרכן ולפיצוי הצרכן במקרה של עיכוב טכנאי, אבל יש נסיבות שבהן האיחור לא יזכה את הצרכן בפיצוי.

אם מועד האספקה נקבע לפני ההודעה על מצב חירום בדרום, ונציג השירות איחר בשל כך, הצרכן לא זכאי לפיצוי. עם זאת, על העוסק לעשות הכול כדי למנוע פגיעה בצרכנים, ולעדכן עד כמה שניתן בשינויים בלוח הזמנים שנקבע, ובלבד שאין בדחייה כאמור כדי לדחות את מתן השירות מעבר לפרק הזמן שנקבע לכך לפי דין.

אני מנויה על שירותים מתמשכים – עיתון, כבלים/לוויין, אינטרנט או מועדון כושר – אבל לא קיבלתי את העיתון באופן סדיר, ולא השתמשתי בחדר הכושר.
עיתונים: באזורים שבהם נפגעה אספקת העיתונים, על הספק להקפיא את המינוי או לזכות את הצרכן על העיתונים שלא קיבל. בכל מקרה, גם אם מגיעים העיתונים, במרבית ההסכמים בין הלקוח לבין העיתונים וחברות האינטרנט קיימת אופציה להקפאת מינוי, ואפשר להשתמש בה במקרה זה.

על פי החוק, על הצדדים לקיים את החוזה בתום לב. חלה חובה על בתי העסק להתחשב במצב המיוחד שנובע מהמלחמה, ולהגמיש את התנאים באופן שיאפשר לצרכנים להקפיא את המינוי. בחלק מהסכמים אלו קיימות הגבלות ותנאים שונים לגבי הזכות להקפיא את השירות.

מכון כושר: בהסכם עם מכון כושר נכלל תנאי כללי, שלפיו המועדון יאפשר שימוש באופן בטוח. קיומו של מצב חירום שלא מאפשר למועדון לספק את השירות, מחייב לאפשר לצרכן להקפיא את המינוי או לזכותו על הימים שלא השתמש במינוי. חובה זו חלה על המועדון במיוחד אם הוא מקבל פיצוי מהממשלה על נזקיו, באופן שמאפשר לו לצמצם את הנזק שלו בלי לגלגלו על הצרכן.

האם ניתן לבטל רישום לקייטנה באזור שבו נפלו טילים ללא דמי ביטול?
עסק לא יכול לכפות על הורים להביא את ילדיהם לקייטנה או למשפחתון במצב כזה. במקום שבו נופלים טילים, אי-אפשר לערוך חתונה או התכנסות של כמה מאות איש. במצב מורכב זה יש לנסות להגיע להבנה בין הצדדים, ולהביא בחשבון את הפיצוי שניתן מהמדינה לעסק במקרים כאלו.

בעקבות המצב הביטחוני ביטלתי טיסה. האם ניתן לקבל החזר?
במקרים שקשורים לביטול טיסה בשל מצב ביטחוני (כשהטיסה מתקיימת וממריאה בזמן), כל מקרה נשקל לגופו בחברות הנסיעות והטיסה.

החוק לכלל המקרים מאפשר לבטל עסקת תיירות תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה, אפשר לבטל נופש בחו"ל ולקבל החזר מלא או דמי ביטול מינימליים של 5% מערך העסקה, אבל המועד האחרון לביטול העסקה תלוי באופן ביצועה: עסקה במכר מרחוק, עד 7 ימי עסקים לפני הטיסה; בעסקה שאינה במכר מרחוק, עד 14 ימי עסקים לפני הטיסה.

המוזמנים ביטלו את הגעתם לבריתה ברגע האחרון בשל האזעקות. האם יחויבו בכל המנות?
אם אין איסור לקיים את האירוע על ידי רשויות הביטחון, אין זה ברור על מי מוטלת האחריות לקיום האירוע ומי נושא בהוצאות עליו. במקרה כזה אין זה הוגן להטיל את מלוא האחריות על העסק, ויש להגיע להבנה בין הצדדים. כמו כן, המדינה יכולה להתערב במקרים כאלו, ולתת פיצוי על מצב שנגרם לא באחריות האנשים שעשו את העסקה.

אנחנו עוזבים את ביתנו שבקו העימות ועוברים לצפון עד תום המלחמה. האם אנחנו מחויבים לשלם ארנונה על התקופה שבה לא נגור בבית?
ארנונה היא מס שמשולם על הבעלות על הנכס, ולא על השימוש בו. לכן אין פטור חוקי מתשלום בזמן היעדרות. הארנונה קבועה בחוק, ושום רשות מקומית לא יכולה לסטות מתשלום הארנונה. אם הבית נפגע ולא ראוי לשימוש או נמצא בשיפוצים בשל פגיעה, אפשר לבקש פטור מיוחד מהרשות המקומית עבור נכסים שנפגעו. יש לבקש פטור עבור הזמן שיחלוף עד לסיום השיפוץ. הפטור לא ניתן אוטומטית, ויש להגיש בקשה מתאימה לרשות המקומית בהקדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!