דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

100 עובדות חלו אחרי ששאפו גז רעיל במפעל בהודו

זו ההרעלה השנייה במפעל בחודשים האחרונים, וההנהלה לא עשתה דבר כדי להבטיח את שלומן של העובדות | בבריטניה עובדי אמזון שבתו בעקבות הצעה לא מספקת להעלאת שכרם | בארצות הברית המועצה הלאומית ליחסי עבודה פסקה לטובת איגוד עובדי סטארבקס

מפעל ברנדיקס בהודו (צילום: ברנדיקס)
מפעל ברנדיקס בהודו. רוב העובדות שנפגעו הן עובדות קבלן בלי זכויות (צילום: ברנדיקס)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

100 עובדות במפעל בהודו שמייצר ביגוד למותג ׳ברנדיקס אינדיה׳ באזור הכלכלי המיוחד (SEZ) באטצ'וטפורם, חלו לאחר שאיפת גז רעיל.

העובדות התלוננו על קשיי נשימה, חנק, בחילות, שיעול וכאבי ראש, וחלקן אף התעלפו לפני אשפוזן. האירוע התרחש כשיותר מ-4,000 נשים עבדו במפעל.

זו לא ההרעלה הראשונה במפעל. תקרית דומה אירעה במפעל ב-3 ביוני, ולא ננקטה כל פעולה מצד ההנהלה. לפי הדיווחים האחרונים בעיתונות, הממשלה הורתה על סגירה זמנית של יחידת הייצור כדי לאפשר ביצוע חקירה.

רוב העובדות שנפגעו הן עובדות קבלן שמהוות את רוב כוח העבודה באזור הכלכלי המיוחד SEZ. מאחר שגיוס והתארגנות של איגודים מקצועיים מוגבלים באזור זה, קשה לעובדים להתבטא נגד רשלנות של בעלי מפעלים שמאיימת על בריאותם ובטיחותם שמוגנות בחוקי העבודה. אף שהאחריות החברתית של ברנדיקס מבטאת מחויבות לבריאות האישה, ההפך קורה לעובדות הקבלן.

בריטניה: עובדי מחסן של אמזון בטילברי שבתו

 מאות העובדים במחסן באמזון בטילברי, אסקס, בריטניה השביתו את העבודה ליום בשיטת מחאת ישיבה. העובדים הגיעו למפעל, אבל לא ביצעו את העבודה.

מחאת העובדים ניצתה בעקבות ההצעה של ההנהלה להעלאת שכר נמוכה של 35 פני לשעה, בשיאו של אחד ממשברי האינפלציה החמורים מזה עשרות שנים. נציגי האיגוד המקצועי ׳יוני גלובל׳ אמרו שהעובדים מבקשים תוספת שכר של 2 ליש"ט לשעה כדי להתמודד עם העלייה ביוקר המחיה.

"אמזון היא אחת החברות הרווחיות ביותר על פני כדור הארץ", אמר סטיב גארליק, המארגן האזורי. "כשעלויות משק הבית מסתחררות, המעט שהם יכולים לעשות הוא להציע שכר הגון. אמזון ממשיכה לדחות עבודה עם איגודי עובדים כדי לספק תנאי עבודה טובים יותר ושכר הוגן. השימוש החוזר שלהם בחוזים קצרי טווח נועד לערער את זכויות העובד".

העובדים הפגינו בקנטינת המחסנים של החברה בטילברי, אסקס, כשהם מביעים את התנגדותם להצעת השכר הזעומה החדשה מאמזון. בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות, תועד מנהל מבקש מהעובדים לחזור לעבודה: "להמשיך ככה כל הלילה לא ישנה כלום".

שביתות במחסני אמזון על שכר והטבות הן לא תופעה חדשה, בייחוד באירופה. בגרמניה, לאחר שנים של שביתות עובדים והתארגנות, אמזון העלתה את השכר השעתי. עם זאת, בגלל שעות עבודה ארוכות יותר ותשלומים מיוחדים נמוכים, כמו בונוסים לחגים, ההכנסה של עובדי אמזון נשארת לעתים קרובות פחותה בכמה מאות אירו מאשר עובדים בחברות שמכוסות בהסכמים קיבוציים.

ארצות הברית: הישג לעובדי סטארבקס

המועצה הלאומית ליחסי עבודה בארצות הברית (NLRB) דחתה כתב אישום שהגישה סטארבקס נגד מארגני האיגודים בפיניקס, בטענה שאין מספיק ראיות לכך שעובדים תומכי איגודים חסמו כניסות לחנויות או הפחידו לקוחות במהלך עצרת האביב.

סטארבקס סיאטל הגישה את התביעה למועצה הלאומית ליחסי עבודה באפריל, בטענה שעובדים תומכי איגוד הפרו את חוקי העבודה בארצות הברית, בכך שאיימו על עובדים ולקוחות בסניף בפיניקס. החברה טענה שהעובדים חסמו את כניסות החנות, איימו על הלקוחות, קיללו והלמו על חלונות החנות.

במכתב לחברה בסוף השבוע שעבר דחה המנהל האזורי של ה-NLRB בפיניקס קורנל אוברסטריט את האישום. אוברסטריט אמר שהחקירה שלו הראתה שהמפגינים נשארו על המדרכה ולא נגעו בעובדים, לקוחות או כלי רכב. סטארבקס הודיעה ביום שני שתערער על ההחלטה.

המאבק להתאגדות עובדי סטארבקס נתקל בקשיים. איגוד העובדים מאשים את סטארבקס בהפעלת לחצים וטקטיקות לפירוק ניסיונות האיגוד. האישום היה אחד משניים בלבד שסטארבקס הגישה נגד האיגוד מאז שהחל לאגד סניפי סטארבקס בארצות הברית בסוף השנה שעברה. לעומת זאת, האיגוד הגיש יותר מ-250 אישומים לא הוגנים של נוהג עבודה נגד סטארבקס, שמתנגדת להתאגדות.

בינתיים ההתאגדות גדלה, ויותר מ-200 מתוך 9,000 סניפים בבעלות החברה בארצות הברית הצביעו בעד התאגדות מאז דצמבר האחרון. עובדי הסניף בפיניקס הצביעו נגד התאגדות בתחילת מאי.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!