דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוקר המחיה

דעה / אחד ועשרה אפסים

את הנחישות שגילה ראש הממשלה יאיר לפיד בעימות הצבאי אי אפשר לגלות במאבק הכלכלי? מדוע חברי הכנסת כולם מחרישים מול עודפי המזומנים שנצברים בקופת המדינה חודש אחרי חודש? | בדרך להצבעה בפריימריז היום (ג׳) אפשר לשקול מחאה נאותה

הצבעה בבחירות הפנימיות של מפלגת העבודה (צילום: אבשלום ששון, פלאש 90)
הצבעה בבחירות הפנימיות של מפלגת העבודה (צילום: אבשלום ששון, פלאש 90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

מדינת ישראל לא בגירעון. חודש שני ברציפות שהמדינה מכניסה לקופתה יותר משהיא מוציאה. גביית המיסים מכה את התחזיות האופטימיות של האוצר, ומשאירה בידי המדינה כסף רב בעובר ושב. בחודש שעבר עמדה היתרה על 6.4 מיליארד שקלים; החודש היא עומדת כבר על 10 מיליארד שקלים, על פי נתוני האוצר שפורסמו אתמול (שני).

ולא רק שאין גירעון. הכנסות המדינה חצו כבר מזמן את צפי ההוצאות המתוכננות. הסכום המדויק הוא 35 מיליארד שקלים. 35 מיליארד שקלים שיכולים ללכת למערכות הציבוריות הגוועות, לעובדים, לצרכנים הנושאים בעול הבלתי נסבל של יוקר המחייה.

מה אפשר לעשות ב-10 מיליארד שקלים? למשל לקנות 6,600 דירות ברחבי הארץ, ולפתור את מצוקת הדיור הציבורי לשנים; להוריד את המע״מ מ-17% ל-15.5% בלבד, מכת מחץ ליוקר המחיה; להעביר פיצויים לתושבי גבעת עמל שפונו בלי לקבל שקל מהמדינה; לסבסד משמעותית את מחירי התחבורה הציבורית למשך שנה שלמה; להוריד את תעריף החשמל; ועוד ועוד כיד הדמיון הטובה.

יש דרכים רבות להעביר את הפלוס בעובר ושב של המדינה לשכבות הנזקקות ולמעמד הביניים המצטיין במסירותו – במגיפה, במלחמה ובכל מזג האוויר. החזרת כספים לשכבות הללו תצמצם פערים כלכליים, תחזק את הלכידות החברתית, תזניק עוד יותר את הצמיחה ותיצור תקווה, ואולי אף אמון בממשלה.

אבל מה יעשו עם 10 מיליארד השקלים? סביר להניח שכלום.

***

ישראל בדרך לבחירות. בליכוד ובעבודה ילכו השבוע כ-200 אלף איש להצביע בפריימריז לרשימות לכנסת, והמועמדים לא משמיעים קול. לא קושרים בין יוקר המחיה לעודפי הכסף בקופת המדינה. לא דורשים להחזיר משהו מזה לאזרחים.

ראש הממשלה יאיר לפיד הפגין נחישות במבצע "עלות השחר". מבצע צבאי, מסתבר, אפשר לעשות בממשלת מעבר. האופוזיציה תמכה. רמטכ״ל אפשר למנות בממשלת מעבר. היועצת המשפטית לממשלה אישרה. אבל פיצויים לתושבי גבעת עמל אי אפשר להעביר, על פי הייעוץ המשפטי שניתן לממשלה. העברת תקציבים לשכבות שנאנקות תחת העול, היא בלתי אפשרית. הבעיה אינה משפטית, אלא ערכית.

את הנחישות שגילה לפיד בעימות הצבאי אי אפשר לגלות במאבק כלכלי? מדוע חברי הכנסת כולם מחרישים לנוכח הנתונים הכלכליים שנחשפים חודש אחרי חודש? אין לכך הסבר אחר מלבד אידיאולוגיה.

***

כשיש גירעון, טוענים באוצר, צריך להדק את החגורה. וכשאין גרעון, הם אומרים שצריך להיערך ליום סגריר. וכך תמיד אין. ברירת המחדל היא צמצום הוצאות המדינה. אבל לצמצום הזה יש מחיר. הוא מוביל להיחלשות המערכת הציבורית; לשגשוג השירותים הפרטיים; להזדקקות לפרוטקציה בקיצור תורים לבדיקה רפואית; לפגיעה בעקרון השוויון של כל האזרחים; להחרפת ההישרדות הכלכלית; ולהרחבת הפערים החברתיים.

בדרך להצבעה בקלפי היום (שלישי) בעבודה, ומחר (רביעי) בליכוד אפשר לקחת את זה בחשבון. מחאה נאותה יכולה להיות: פתק לבן ועליו רשומה הספרה 1 ואחריה 10 אפסים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!