דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חלל

הפנטגון: בקרקעית האוקיינוס שוכב מטאוריט ממערכת כוכבים אחרת

מחקר של פרופ' אבי לייב מאוניברסיטת הרווארד, גילה כי מטאור שהתרסק בכדור הארץ ב-2014 והפך למטאוריט, הגיע ממערכת כוכבים אחרת | מציאה של המטאוריט תאפשר הבנה של חומרים שנמצאים מחוץ למערכת השמש, ולדברי לייב, אולי גם של ציוויליזציות אחרות

מטאור חוצה את שמי כדור הארץ (צילום: פרנסיסקו סאקו/AP)
מטאור חוצה את שמי כדור הארץ (צילום: פרנסיסקו סאקו/AP)
אור גואטה

משרד ההגנה האמריקני מאשר כי מטאור שפגע בכדור הארץ ב-2014 הגיע ממערכת כוכבים אחרת, כך לפי פרסום של סוכנות החלל הישראלית. את החקירה בנושא החל כבר ב-2019 האסטרונום האמריקאי-ישראלי פרופ' אבי לייב מאוניברסיטת הרווארד, לאחר שנתגלו שני עצמים אחרים שחדרו לכדור הארץ ממערכת כוכבים אחרת, אך כטבעם של מטאורים, נשרפו עם כניסתם לאטמוספירה.

המטאור הנוכחי הוא הראשון מחוץ למערכת השמש שחוקרים יוכלו לבחון מקרוב. גילוי כזה יכול להיות משמעותי במיוחד, מכיוון שכלל המטאוריטים שנחקרו מגרמי השמיים שבמערכת השמש, נוצרו מאותה ערפילית ועשויים מחומרים המוכרים לאנושות, בעוד שייתכן ומטאור ממערכת כוכבים אחרת עשוי מחומרים שאינם נצפו בעבר.

המטאור, ששמו CNEOS 2014-01-08, חדר לכדור הארץ בחודש אוגוסט 2014 במהירות של 162 אלף קמ"ש והתרסק סמוך לחופי פפואה-גינאה החדשה, ככל הנראה עשוי מחומר קשיח יותר מברזל, לפי הערכותיהם של לייב ועוזר המחקר שלו, אמיר סיראג', כיוון שלא נשרף כליל.

השובל שהותיר אחריו מטאור שנחת בצ'ליאבינסק, רוסיה (צילום: Alex Alishevskikh/ קרן ויקימדיה)
השובל שהותיר אחריו מטאור שנחת בצ'ליאבינסק, רוסיה (צילום: Alex Alishevskikh/ קרן ויקימדיה)

"זה כן גורם לי לתהות האם העצם הזה הוא טבעי או מלאכותי", אמר לייב למגזין אמריקן סיינטיפיק. הוא יוביל את המשלחת שתתור את קרקעית האוקיינוס בחיפוש אחר העצם הבין-כוכבי, במימון מזערי של 100 אלף דולר, אותו קיבל מנאס"א. לייב, שהשיק לפני שנה את פרויקט גלילאו לחיפוש אחר עדויות לחיים זרים על כדור הארץ, משתמש במילה המפורשת ״חייזרים״, שהולכת והופכת פחות מוקצה בנאס"א.

בשנים האחרונות טוען לייב כי חלק מהעצמים שהגיעו ממערכות כוכבים אחרות, כדוגמת המטאורים אומואמואה, שחדר לאטמוספירה ב-2017 ובוריסוב שהתפוצץ ליד קמצ'טקה שבמזרח אסיה ב-2019, הם לא מלאכותיים וכי קיים סיכוי לכך שהם נוצרו על ידי ציוויליזציות אחרות.

לייב וסיראג' נמצאים בבעיה, שכן הם ביססו את מחקרם על נתונים שאסף לויין ריגול של מחלקת ההגנה האמריקנית, שמשמש בעיקר למעקב אחרי כלי טיס וטילים. מחלקת ההגנה האמריקנית לא מעוניינת לחשוף את יכולות המדידה של הלוויינים שלה, מה שיקשה על לייב וסיראג' לפרסם את המחקר, שכן אמינות כלי המדידה שבאמצעותם הוא נערך לא חשופה לקהילה המדעית, ולכן הם נאלצים להשהות את מחקרם עד שימצאו את המטאור ויחקרו אותו בעצמם.

לפי ההערכות, המטאור נשרף ברובו כשחדר לאטמוספירה, אך שרידים קטנים שלו התפזרו על פני האוקיינוס השקט, באזור פפואה-גינאה החדשה, מה שיאפשר לחוקרים מאוניברסיטת הרווארד, שהתגייסו למשימה, למצוא את העצמים הבין כוכביים באמצעות נתוני מעקב מלוויינים ונתונים על זרמי המים ומשטר הרוחות באזור. לפי המגזין הפופולרי סיינטיפיק אמריקן, גודל השרידים הוא "כגודל קופסת-לחם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!