דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עדינה בר-שלום

חינוך וחברה / הלם: המל"ג הודיעה על סגירת המכללה החרדית בירושלים

לטענת המועצה להשכלה גבוהה הדבר קרה על רקע חובות שצברה המכללה כביכול וירידה במספר הנרשמים אליה. המכללה הוקמה בשנת 2000 על ידי הרבנית עדינה בר שלום כדי לסייע לנשים חרדיות להשתלב בשוק העבודה

עדינה בר שלום (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
עדינה בר שלום (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) הודיעה אתמול (רביעי) על סגירת המכללה החרדית בירושלים, אותה ייסדה כלת פרס ישראל הרבנית עדינה בר שלום. הרקע להחלטה התמוהה הוא חובות ענק שצברה המכללה לטענת המל"ג, וירידה בשיעור הנרשמים אליה. ההחלטה צפויה להיכנס לתוקף בספטמבר 2017.

המכללה הוקמה בשנת 2000 על ידי עדינה בר שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף, כדי לסייע לנשים חרדיות להשתלב בשוק העבודה. עם הקמתה יועדה המכללה לנשים בלבד, אך בהמשך נפתחו מסלולים נפרדים גם לגברים.

לפני מספר שנים פתחו האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בר־אילן ומכללת הדסה, שלוחות ייעודיות למגזר, כגון מכון מגיד, קמפוס שטראוס והקמפוס החרדי של בר־אילן, שפגעו בשיעורי ההרשמה למכללה. הירידה במספר הנרשמים אף הובילה לסגירתם של מספר מסלולי לימוד במכללה ולהפסקת שיתוף הפעולה האקדמי בין המכללה למספר מוסדות אקדמיים מוכרים.

על פי הנתונים שמסר המל"ג לגלי צה"ל, מספר הסטודנטים החרדים הלומדים במכללה פחת בכ-50%, לכ-400 בלבד והגירעון התקציבי שלה כלפי המדינה עומד על כ-5.5 מיליון ש"ח. לטענת המל"ג, גירעון זה אף הוביל לבדיקה של רשות התאגידים במשרד המשפטים.

ח״כ יוסי יונה (המחנה הציוני), פרופ׳ לחינוך, אמר בתגובה להחלטת המל"ג כי "ההחלטה לסגור את המכללה החרדית שהקימה הרבנית עדינה בר שלום אומללה. עדינה בר שלום, כלת פרס ישראל, אישה פורצת דרך, שפועלת ללא לאות לשילוב חרדים בחברה הישראלית בכלל ובשוק העבודה בפרט, הביאה את המכללה להישגים מרשימים ביותר. לא ברור מה השיקולים שהביאו לסגירת המכללה, אבל הם עומדים בניגוד להיגיון הקובע שהחברה החרדית  יכולה, אם ינתנו לה האפשרויות, לתרום באופן דרסטי לצמיחה הכלכלית של המשק. אני קורא לשר החינוך, העומד בראש המל״ג, לשקול מחדש את החלטתו ואף לאפשר למכללה להרחיב את פעילותה הברוכה".

בראיון ל'דבר ראשון' לציון שלוש שנים לפטירתו של אביה הרב עובדיה יוסף, שיתפרסם מחר, אמרה הגב' בר-שלום בנוגע למכללה כי "לא היתה קמה ללא הסכמתו. זה צריך להיות ברור. זה היה חלק מתפיסת העולם שלו, לאפשר לאנשים שלא יכולים לשבת וללמוד תורה ללכת להתפרנס ובכבוד. כי להתפרנס כפועלי דחק כאלו ואחרים קשה לבקש את זה ממישהו שישב וחלק כיסא בתורה. הם מסוגלים לעשות גם עבודה שדורשת את מוחם, דורשת מחשבה ומכבדת את בעליה. הם לא יכולים לשבת ללמוד תורה והם יוצאים לעבוד, ולכן הוא עודד אותי מאוד. בלי העידוד שלו לא הייתי מצליחה.

״בלי העידוד שלו אני הייתי קורסת כי מתנגדים היו לי מימין ומשמאל. אני לא מתכוונת עכשיו לימין מדיני. אני מתכוונת לרבנים מצד אחד ולאנשי האקדמיה מן הצד השני. עד היום ההתנגדויות האלו קיימות. רוב הרבנים מתנגדים על אף שהאקדמיה הוציאה מתוכה אנשים נפלאים עם אמונה חזקה עם דבקות במצוות ועם הרגשת שליחות כלפי הקהילה. אם את זה השגתי אז השגתי הרבה, משום שהאנשים האלו היום הם המנהיגים של החברה מבחינה כלכלית. הם לא רבנים אבל הם גורמים לשינוי בתוך החברה החרדית, שינוי משמעותי מאוד. אם זה בשטח הטיפול, העובדים הסוציאליים, יש לנו היום כבר פסיכולוגים ופסיכולוגיות חרדיות, אם זה בתחום התקשורת ואם זה בנות שעובדות במעבדה רפואית ובנים במעבדות מחשבים.

״זה מדהים איזה שינוי חברתי זה עשה. אנחנו תמיד מאמינים בזה שהתורה נתנה לנו דוגמה מיששכר וזבולון, שיששכר יושב ללמוד תורה וזבולון מפרנס גם את יששכר. עכשיו בתוך החברה החרדית יש לנו גם את יששכר וגם את זבולון".

תגובת המכללה החרדית לא נתקבלה נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!