דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

יוזמה נגד Airbnb בתל אביב: "יש כ-10,000 דירות שהסבו אותן לעסק"

הלי מישאל הקימה פלטפורמה הקוראת לתושבים לדווח על דירת Airbnb בתוך הבניין שלהם: "במקום לשלם מס מלונאות, הם פשוט מתנהלים כדירה רגילה" | מאיה נורי, חברת מועצת העיר ת"א-יפו: "הדירות האלה צריכת להיעלם מחיינו"

העיר תל אביב (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
מרכז תל אביב. "העירייה לא יודעת איפה יש דירות ו-Airbnb לא חייבת למסור את הכתובות" (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יוזמה חדשה מנסה לאתר את אלפי הדירות בתל אביב שהוסבו מדירות מגורים לדירות מלונאות ללא רישיון. הלי מישאל, שחוותה חוסר יציבות בשכירות בתל-אביב ועומדת מאחורי היוזמה: "אנחנו נגיש את זה לעירייה כדי שיתחילו לאכוף את הארנונה המוגברת על דירות כאלו". 

"בשנה האחרונה עברתי 3 דירות. חוויתי חוסר יציבות מחולט. פעם שניה שמכרו את הדירה שגדרתי בה וסיימו את החוזה. לא מזמן נכנסנו לדירה והבטיחו לנו בעל פה שהם לא ימכרו אותה, אבל זה קרה", כך מתארת הלי מישאל את שוק השכירות הבלתי יציב בתל-אביב, המתקיים במקביל לשוק שכירות אחר לגמרי, של דירות להשכרה מלונאית קצרת טווח, בעזרת פלטפורמות כמו Airbnb ואחרות.  

השיא המספרי של דירות אלו, התרחש לפני הקורונה, והגיע על פי הערכות שונות לכ-12,000 דירות בתל אביב שהושכרו באופן הזה. כיום, המספר לא חזר, אך מוערך בכ-9,000 דירות ברחבי העיר, מספר גדול שיש לו השפעה משמעותית של שוק השכירות למגורים בעיר.  

"בתקופת הקורונה, גרתי ברחוב רש"י", מספרת מישאל. "זה רחוב מרכזי מאוד והורידו לי את שכר הדירה כמעט ב-10%. במונחים קפיטליסטיים, הכוח של השוכרים התחזק. היו יותר דירות והיה פחד לאבד את השוכרים. אנשים עברו לגור אצל ההורים, אפילו בגילאי 25-30. אפילו חברים שלי עם ילדים עברו להורים".  

הלי מישאל (צילום: באדיבות המצולמת)
הלי מישאל (צילום: באדיבות המצולמת)

ואיפה את גרה היום?
"עכשיו מצאנו דירה רק לכמה חודשים. אחרי 3 חודשים אמרו לי שבסוף החוזה בעלים חדשים ייכנסו לגור בה ולא יהיה חידוש חוזה. אני כבר מחפשת דירה חדשה כי הבנתי שזה לא פשוט. אני מעדיפה לצאת מוקדם ולא להגיע לסוף החוזה בלי דירה".  

ומאבק בדירות Airbnb זה מה שיעזור?
"יש כ-10,000 דירות בתל-אביב שהסבו אותן לגמרי לעסק, ובמקום לשלם מס מלונאות ולרשום אותן כעסק, הם פשוט מתנהלים כדירה רגילה, אבל מכניסים בעזרתן פי 2. הדיירים – אנחנו צריכים להתחרות בזה וזה מעלה את מחירי השכירות".  

מאיה נורי, חברת מועצת העיר תל-אביב, בחרה להיאבק בתופעת ההשכרה קצרת הטווח עוד כבר לפני כמה שנים, מאבק שנושא פרי התחלתי רק כעת. לדבריה, בתקופת הקורונה, חלק מהדירות הללו המשיכו באותה מתכונת, למרות היעדר תיירים מחו"ל. "למרות שהתיירות ירדה, התופעה לא הפסיקה. זה הפך לתיירות פנים. יש הרבה תושבים שמתלוננים שהבניין שלהם הפך להיות מלון מעבר לפגיעה בשוק הדיור, פשוט במרקם החיים הקהילתי".

מאיה נורי, חברת מועצת העיר תל-אביב (צילום: כפיר זיו)
מאיה נורי, חברת מועצת העיר תל-אביב (צילום: כפיר זיו)

 זה לא החזיר דירות לשוק השכירות?
"בקורונה חזרו דירות לשוק ומחירי השכירות טיפה ירדו, אבל משלב מסוים זה חזר – גם דירות למטרת בידוד וגם לתיירות פנים. הם התחילו להשכיר את הדירות לשלושה חודשים, חצי שנה ואז האריכו. יש גבול לכמה בני אדם יכולים לחיות בתחושת חוסר ודאות. שלושה חודשים זה גם שכירות קצרת טווח וזה דבר נורא. יש עוד בעיה בדירות הללו – הן הדירות הכי קטנות. למשל רווקים וזוגות צעירים – שמחפשים את הדירות הקטנות, הם לא מוצאים. Airbnb מוציאה בעיקר דירות קטנות משוק השכירות".  

נורי הייתה שותפה ליוזמה של העירייה להגדיל את הארנונה לדירות שמושכרות לטווח קצר. "רק עכשיו משרד הפנים אישר את הארנונה המוגדלת , ולכן בשבועות האחרונים תושבי תל אביב קיבלו מכתבי אזהרה, הם ישלמו תעריף מוגדל של ארנונה. זה קודם כל מרתיע והם מבינים שזה הולך להפוך למשהו תחת רגולציה. זה אמצעי אחד מבין הרבה אמצעים שצריך להטיל – הדירות האלה צריכת להיעלם מחיינו, למעט התופעה האותנטית של השכרה בעת נסיעה לחו"ל, או בסופ"ש, אבל אסור לדירות לצאת משוק השכירות כפי שנעשה היום".  

"עיריית תל אביב לא יודעת איפה יש דירות ו-Airbnb לא חייבת למסור את הכתובות" 

"כתבתי על זה בפייסבוק ובטוויטר, על חוסר היציבות", אומרת מישאל. "אחרי כמה חודשים כתבתי פוסט על Airbnb. בין לבין הצטרפתי לקמפיין של תושבים ותושבות שפעילים איתי יחד בתנועת 'עומדים ביחד'. קמה קבוצת פעילים שניסחו הצעות לעירייה, איך היא יכולה להתערב בשוק הדיור בלי מעורבות של המדינה. נדלקתי על זה. עשינו דוכן בשוק לוינסקי. כל מי שעבר שם חתם על העצומה והצטרף. אחת הדרישות שלנו זה לצמצם דירות Airbnb וזה זכה להכי הרבה התלהבות". 

אפליקציית Airbnb ברקע העיר תל אביב (צילום: Shutterstock)
אפליקציית Airbnb ברקע העיר תל אביב (צילום: Shutterstock)

מישאל החליטה לפעול בדרכים נוספות כדי להפעיל לחץ על משכירי הדירות לטווח קצר. "כתבתי על זה בקבוצה SECRET TEL AVIV בפייסבוק. משהו שם העריך שבכל זאת היזמים הללו יתחמקו גם מתשלום ארנונה גבוהה, כי הם לא יצהירו. לעירייה אין איך לבדוק איפה הדירות.Airbnb  לא כפופה לחוק הישראלי ולא מחויבת להעביר את הרשימות לעיריית תל אביב. ב-Airbnb לא רואים את הכתובת המדויקת, אלא רק אחרי ההזמנה". 

אז מי יודע?
"השכנים. אז בנינו אתר בתוך יום ואנשים התחילו לדווח על דירת ה-Airbnb בתוך הבניין שלהם. אנחנו נגיש את זה לעירייה כדי שיתחילו לאכוף את הארנונה הגבוהה. נתחיל שם, ונראה האם זה עדיין כדאי".  

אתר כזה לא יכול לשמש לדיווחים כוזבים כצורה של שיימינג?
"אני לא חושפת כתובות ולא משתפת את הרשימה עם הציבור, אלא עם העירייה. הדבר הכי גרוע שיכול להיות זה שהם ישלמו מס. זה לא אתר לדיווח על עסקים לא חוקיים, לא אתר לפגיעה באנשים". 

אבל הלכת גם לדירות עצמן?
"אני הלכתי בעצמי והדבקתי שלטים על כמה דירות שדווחו. המטרה היא שאנשים ישמעו על זה. נכנסתי לבניין בנחלת בנימין. הדבקתי, צילמתי, העליתי. גם בזמנהוף, דווחו על שתי דירות שם. כרגע קיבלנו כמעט 100 דיווחים. אחרי כמה מאות נרצה להגיש את זה כמשהו רציני". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!