דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

צניחת מחירי הדלק בארה״ב ממתנת מעט את האינפלציה, שנשארת גבוהה

מחירי המזון בארה״ב ממשיכים לעלות, אם כי בקצב נמוך יותר | חבילת המיסוי והאקלים של ביידן, שצפויה להוריד את מחירי התרופות בתכנית הבריאות הציבורית, תובא לאישור סופי בשישי

משאבת דלק בסאלט לייק סיטי, ארה"ב (צילום: AP Photo/Rick Bowmer)
משאבת דלק בסאלט לייק סיטי, ארה"ב (צילום: AP Photo/Rick Bowmer)

האמריקנים יכולים ככל הנראה לזכות סוף סוף בהקלה, גם אם זעומה, מעליית המחירים המתמשכת, למרות שהאינפלציה בארה"ב צפויה להישאר גבוהה ומכאיבה למשך חודשים.

הודות לצניחת מחירי הדלק, דו"ח האינפלציה הממשלתי ליולי, שיתפרסם ברביעי בבוקר שעון ארה"ב, צפוי להראות לפי הערכות כלכלנים שהמחירים עלו ב-8.7% ביחס לשנה הקודמת. זה עדיין קצב מואץ, אך האטה לעומת העלייה של 9.1% שנרשמה ביוני ביחס ליוני שעבר, הגבוהה ביותר בארה"ב מזה עשורים.

אם תחזיות הכלכלנים יתבררו כנכונות, ההתמתנות בעליית המחירים תעלה תקוות שהאינפלציה כבר הגיעה לשיא, ותוחלף בהקלה קטנה במירוץ עליית המחירים. היו גם סימנים נוספים מעוררי תקווה שקצב האינפלציה יתמתן.

אך בו בזמן, מערך של התפתחויות כלכליות אחרות מאיים לשמור על לחצי האינפלציה המתעצמים. קצב הביקוש לעובדים חדשים עוצמתי, והשכר הממוצע עולה בחדות. אפילו שמחירי הדלק יורדים, העלייה במחירי שירותים כמו טיפול רפואי, שכירות וארוחות במסעדות עדיין מואצת. שינויי המחירים בענפי השירותים איטיים יותר, והם אינם יורדים במהירות כמו מחירי הדלק, המזון או סחורות אחרות. המגמות האלה מציעות ששיעור האינפלציה הכולל לא יירד בחדות בזמן הקרוב.

הנשיא ג'ו ביידן כבר הצביע על הירידה במחירי הדלק כסימן לכך שצעדי המדיניות שנקט, כמו שחרור נפט מהרזרבה האסטרטגית של ארה"ב, מסייעים להיאבק במחירים הגבוהים שהיכו בתקציבי משקי הבית, במיוחד של משפחות עם הכנסה נמוכה.

עם זאת, הרפובליקנים עדיין צפויים להציב את העלייה המתמשכת באינפלציה כנושא מרכזי בקמפיין לבחירות האמצע שייערכו בסתיו, עם סקרים שמראים שהמחירים העולים מורידים בחדות את שיעורי התמיכה בביידן.

חבילת המיסוי והאקלים תאושר בשישי

בשישי הקרוב צפוי הבית הלבן לקבל אישור סופי מהקונגרס לחבילת המיסוי והאקלים שהובילו ביידן והמחוקקים הדמוקרטים. הצו, שמכוון בין היתר להקל על מחירי התרופות על ידי מתן אפשרות לממשלה לשאת ולתת על ספקי התרופות על עלות התרופות במסגרת תכנית הבריאות הציבורית 'מדיקייר', צפוי לעלות לאוצר המדינה כ-300 מיליארד דולר בעשור הקרוב.

 

ועדיין, כלכלנים אומרים שלצעדים, שמכונים בפי תומכיהם 'הצו להורדת האינפלציה', תהיה השפעה מינימלית בלבד על האינפלציה בשנים הקרובות, אם כי הוא יכול להאט את עליית המחירים מאוחר יותר בעשור הקרוב.

הערכה: מדדי הליבה עלו ב-0.5% ביולי

כלכלנים חזו שנתוני האינפלציה יראו שמדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% מיוני ליולי, לפי חברת הייעוץ הכלכלי FactSet. זה יסמן ירידה חדה מהעלייה של 1.3% במדד ממאי ליוני.

אך אם מבודדים מהמדד את קטגוריות מוצרי המזון והאנרגיה, המכונים 'מדדי הליבה', הם ככל הנראה יישארו גבוהים. כלכלנים צופים שמדדי הליבה עלו ב-0.5% מאז יולי, עדיין עלייה חדה, אך נמוכה יותר מהקפיצה של 0.7% ביוני. עלייה כזו תשאיר את מדדי הליבה גבוהים ב-6.1% מאשר לפני שנה, עלייה גבוהה מהעלייה השנתית של 5.9% שנרשמה ביוני.

אם האינפלציה הקודמת אכן תפתח ביולי, היא תשקף ירידה של 16% במחירי הדלק מאז השיא שלהם באמצע יוני, כשמחירי הדלק שברו שיא לאומי של 5 דולר לגלון (כ-3.7 ליטר). המחיר הממוצע ירד לכ-4.20 דולר לגלון בסוף יולי, ועמד על 4.03 דולר אתמול (שלישי). משמעות הירידה המתמשכת היא שמחירי הדלק כנראה יובילו לאינפלציה נמוכה עוד יותר באוגוסט.

מוצרים נוספים שככל הנראה 'יסייעו' לירידת המחירים ביולי: מחירי המזון, שלמרות שנראה שהם ממשיכים לעלות, עשו זאת ככל הנראה בצעדים איטיים יותר מאשר ביוני. גם מחירי המכוניות המשומשות, הביגוד והמכוניות השכורות ככל הנראה ירדו.

הפד צפוי להעלות שוב את הריבית

יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אמר שהפד צריך לראות ירידה רצינית במדדי הליבה לפני שישקול להקפיא את העלאות הריבית שהחל לבצע לאחרונה. הפד העלה את הריבית קצרת הטווח בשלושת רבעי נקודת האחוז ביוני וביולי – העלאה ראשונה בסדר גודל כזה מאז 1994. דוח המשרות של יולי שפורסם בשישי האחרון, עם 528 אלף משרות שהתווספו, עלייה בשכר ושיעור אבטלה הנמוך מזה יובל של 3.5%, חיזקו את הציפיות שהפד יודיע על עלייה נוספת של שלושת רבעי נקודת האחוז בריבית בפגישתו הקרובה בספטמבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!