דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

פותרת את החידה שבקיר: איילה כרם מטפסת אל הפסגה

אלופת ישראל בטיפוס בולדרינג תתמודד בסוף השבוע באליפות אירופה במינכן | בראיון ל'דבר' היא מספרת על הזכייה באליפות ישראל, תחילת הדרך על הקיר בגיל 5 והגדילה של הנשים בענף

איילה כרם (צילום: Vladek Zumer)
איילה כרם. "הטיפוס לימד אותי להתמודד עם כל אתגר" (צילום: Vladek Zumer)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

איילה כרם תתמודד בסוף השבוע באליפות אירופה בטיפוס הנערכת במינכן, יחד עם 9 ספורטאים וספורטאיות בנבחרת ישראל. כרם (21) שלוש פעמים אלופת ישראל והמטפסת הבכירה בישראל, תתחרה במוקדמות הבולדר לנשים ותקווה להיות המטפסת הישראלית הראשונה שתגיע למשחקים האולימפיים. 

כרם הפכה בחודש מרץ לישראלית הראשונה שזוכה בתחרות ה-CWIF היוקרתית בבריטניה. המטפסת הישראלית זכתה בתואר לאחר מהפך דרמטי בגמר מול מתחרה בריטית. "זה משהו שהרגשתי שאני מסוגלת. באיזשהו מקום לא חשבתי שזה יכול להתהפך ואז במסלול האחרון הצלחתי אותו והיא לא. הייתה שם הפתעה מאוד גדולה ושמחה מאוד גדולה", אומרת כרם.

איילה כרם. "מגיל 7 שהתחלתי להתחרות ועד גיל 18 אף פעם לא ניצחתי" (צילום: Vladek Zumer)
איילה כרם. "מגיל 7 שהתחלתי להתחרות ועד גיל 18 אף פעם לא ניצחתי" (צילום: Vladek Zumer)

את הזכייה באליפות ישראל הראשונה שלה היא השיגה כבר בגיל 18. "במשך שנים הייתי אנדרדוג, הייתי קבוע בגמרים באליפות ישראל, הייתי לא מעט פעמים על הפודיום ואף פעם לא הייתי במקום הראשון. מגיל 7 שהתחלתי להתחרות ועד גיל 18 אף פעם לא ניצחתי", היא מספרת. "הזכייה באליפות הייתה מאוד משמעותית, זה היה אחד הרגעים המרגשים בחיים שלי".

אליפות ישראל ב-2019 הייתה התחרות הראשונה אחרי התפרצות הקורונה. את הסגר הראשון ניצלה כרם לעשות קפיצת מדרגה, שהובילו לפריצה. "כשניגשתי לתחרות הרגשתי שאני מסוגלת לנצח. זאת לא הייתה הפתעה מבחינתי באותו הרגע, זה כן היה הישג מאוד גדול, גם אני יודעת שאני מסוגלת להיות ראשונה וזה דבר מאוד קשה לבצע ברגע האמת".

מה צריך כדי להצליח בענף הטיפוס?
"צריך המון דברים, זה אחד הדברים היפים בספורט הזה. כל מסלול וכל צעד דורש ממך דברים אחרים. יכול להיות שצריך צעד אחד של כוח מתפרץ, לזנק לאחיזה הבאה, וצעד אחר שצריך להחזיק ממש חזק, כדי להחזיק אחיזות ממש קטנות. להיצמד לקיר, לזוז ממש לאט, לשלוח את היד לאחיזה הבאה. יש מסלולים אחרים שצריך בכלל עדינות ושיווי משקל. לפעמים צריך גמישות, היופי בזה שכל צעד אפשר לפתור בכמה דרכים, לפי היכולות והחזקות שלך". 

מה החזקות שלך?
"אני חושבת שיש לי הרבה כוח, בעיקר כוח סטטי, גמישות ובעיקר אני מרגישה שיש לי את היכולת לפתור את החידה שיש על הקיר. להצליח לחשוב על פתרונות יצירתיים על פתרון למסלול. זה מאוד עוזר לי למצוא את הפתרון המתאים לי". 

איילה כרם. "יש לי את היכולת לפתור את החידה שיש על הקיר" (צילום: דייגו רוסמן, באדיבות התאחדות הטיפוס)
איילה כרם. "יש לי את היכולת לפתור את החידה שיש על הקיר" (צילום: דייגו רוסמן, באדיבות התאחדות הטיפוס)

"במסלול אני נמצאת על הקיר וחושבת מה לעשות כדי להגיע למעלה. אני כל הזמן מאלתרת וגם אם אני נופלת אני יכולה לעלות שוב פעם על הקיר. זה גם שיעור מאוד חשוב שלמדתי בהתמודדות עם כישלון, גם אם נכשלתי, אני אלמד מהכישלון הזה אבין מה עשיתי לא נכון ואז אני יכולה להצליח בניסיון הבא". 

"לבנות את עצמי מכל הכיוונים"

המפגש הראשון של כרם עם ענף הטיפוס החל במפגש מקרי בגיל צעיר מאוד "היינו בפארק הירקון, היה שם קיר טיפוס ואבא שלי בן אדם מאוד ספורטיבי, אז הוא רצה לטפס. אני הייתי בת ארבע וחצי וזה היה נראה לי מאוד כיף, אז ניגשתי ואמרו לי שאי אפשר, מותר רק מגיל חמש. ביום ההולדת אמרתי לאבא שלי 'אני כבר בת חמש, בוא נלך לטפס'. זה היה ממש אהבה ממבט ראשון".

כרם החלה את דרכה בחוגים בירושלים, לאחר שהמשפחה עברה להתגורר במשגב היא נכנסה לקבוצה יותר מקצוענית בכרמיאל וכבר בגיל שבע החלה להשתתף בתחרויות ארציות.

איילה כרם בתחילת דרכה בטיפוס. "אהבה ממבט ראשון" (צילום: אלבום פרטי)
איילה כרם בתחילת דרכה בטיפוס. "אהבה ממבט ראשון" (צילום: אלבום פרטי)

מה את זוכרת מהתחרות הראשונה שלך?
"אני זוכרת את עצמי יושבת ומסתכלת על המסלול זאת הייתה תחרות הובלה. נורא התרגשתי לעלות. אני זוכרת את אבא לידי, מנסה להרגיע אותי ולתת לי טיפים. ואני זוכרת שהייתי בעננים מזה שהייתי שלושה מקומות מלעלות לגמר, למרות שגם הייתי שלוש מקומות מסוף הטבלה.. אבל הייתי מאוד שמחה".

מה את אוהבת בספורט הזה?
"את האתגר, בעיקר כשיש לי מין חידה על הקיר שאני צריכה לפתור והיא דורשת ממני חשיבה יצירתית, גמישות, סיבולת וכוח אצבעות. אני צריכה בעצם לבנות את עצמי מכל הכיוונים גם פיזית וגם מנטלית ולעמוד בכל אתגר שיתנו לי. אני מרגישה שזה פיתח אצלי את הביטחון העצמי, תחושת מסוגלות, שאני יודעת להתגבר על אתגרים". 

"אני גם מאוד אוהבת את החברה, כשמטפסים עושים את זה ביחד, למרות שזה ספורט מאוד יחידני וזה אני על הקיר ואני לבד, יש ממש תחושה של ביחד. אני מתאמנת בעיקר עם חברות מנבחרת ישראל, אפילו אם אנחנו לא עובדות על אותו מסלול אנחנו יכולות לעודד אחד את השנייה, לתת טיפים, לשמוח כשמישהי מצליחה".  

"כל אחת יכולה למצוא את הדרך שלה בכל מסלול" 

איך הסביבה מגיבה לעיסוק שלך בספורט?
"יש לי סביבה מאוד תומכת, גם המשפחה שלי הם כולם מטפסים. אני זוכרת תקופה שהייתי בחטיבה אז לפעמים הייתי מקבלת כל מיני תגובות על השרירים שיש לי, זאת הייתה התמודדות אבל בסוף אני חושבת שיצאתי ממנה מחוזקת וקבלתי גם הרבה תגובות חיוביות על המסוגלות שלי". 

"אני רואה את זה כבר משתנה, בנות צעירות שאני פוגשת בטיפוס גאות בגוף שלהן. הן מסתכלות על הספורטאיות הבוגרת ואומרות 'וואו, אני רוצה להראות ולהיות חזקה כמוה'. אז אני מאמינה שאנחנו בכיוון הנכון". 

כמה נשים יש בענף כיום?
"אנחנו בהחלט בצמיחה. לפני 4 שנים התחריתי בקטגוריות הנערות והיו איתי 4 מתחרות בקטגוריה שלי וכולנו עלינו אוטומטית לגמר. היום יש מצב של 40-30 מתחרות באליפות ישראל, אבל זה עדיין לא מתקרב לכמות הגברים שיש בה כ-120 מתחרים. אני מזמינה ילדות, נערות ונשים לבוא לטפס, זה ספורט מדהים והוא ממש מתאים לכולן, כל אחת יכולה למצוא את הדרך שלה בכל מסלול". 

איילה כרם (במרכז) זוכה באליפות ישראל בבולדרינג (צילום: התאחדות הטיפוס בישראל)
איילה כרם (במרכז) זוכה באליפות ישראל בבולדרינג (צילום: התאחדות הטיפוס בישראל)

מה צריך לקרות כדי שהענף הזה יקבל עוד חשיפה ויגדל?
"אני חושבת שהוא ממש בתהליך גדילה מהיר. התאחדות הטיפוס דואגת לפתח את התחום של התחרויות. פותחים עכשיו עוד ליגות ואליפויות. יש הרבה יותר קירות, הולכים להקים לנו קיר נבחרת במכון וינגייט, שזה הולך לקדם את הענף כי יהיה מקום משלנו מקצועי כדי להתאמן בו". 

איפה את מדמיינת את הענף בעוד חמש שנים עשר שנים?
"אני מאחלת ומאמינה שהענף יהיה ענף מיינסטרים בישראל, יש כאן פוטנציאל אדיר. שכל ילד שני יהיה בחוג טיפוס ושהקירות ימשיכו להתרבות. שאנשים יבואו לקיר להיפגש עם חברים לטפס מסלולים, לשתות בירה. זה הפוטנציאל שלו בעיניי". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!