דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ארגון העבודה הבינלאומי: מגמת התאוששות בשוק העבודה לצעירים איטית מדי

מחקר חדש של ארגון העבודה הבינלאומי מגלה כי הפגיעה הגדולה ביותר בשוק העבודה היא בקרב נשים ובמדינות ללא הכנסה גבוהה | הזדמנויות קימות במקצועות החינוך והטיפול, ובכלכלה ירוקה וכחולה | "צעירים צריכים שווקי עבודה מתפקדים, והזדמנויות חינוך והכשרה איכותיים"

שלט "דרושים" בניו יורק (צילום: ספנסר פלאט/Getty images)
שלט "דרושים" בניו יורק (צילום: ספנסר פלאט/Getty images)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ההחלמה בתעסוקת צעירים בעולם עדיין בפיגור, על פי דו"ח חדש של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO), המאשר כי מגיפת הקורונה פגעה בצעירים יותר מכל קבוצת גיל אחרת. הדוח, מגלה שהמגיפה החריפה את האתגרים הרבים בשוק העבודה העומדים בפני בני 15 עד 24 שנים, שחוו הפסד גבוה בהרבה בתעסוקה מאשר מבוגרים מאז ההתחלה 2020.

לפי ההערכות, מספרם הכולל של צעירים מובטלים בעולם יגיע ל-73 מיליון בשנת 2022, שיפור קל משנת 2021 (75 מיליון) אך עדיין שישה מיליון מעל לרמה שלפני המגפה של 2019, נכתב בדו"ח.

חלקם של הצעירים שאינם בתעסוקה, השכלה או הכשרה מקצועית (NEET) בשנת 2020 – השנה האחרונה שלגביה קיים אומדן עולמי – עלה ל-23.3%, עלייה של 1.5 נקודות האחוז מהשנה הקודמת ורמה שלא נראתה ב-15 השנים האחרונות לפחות. קבוצה זו של צעירים נמצאת בסיכון מיוחד לראות את ההזדמנויות והתוצאות בשוק העבודה שלהם מתדרדרות גם בטווח הארוך יותר ככל שהשפעות "הצטלקות" מתחזקות.

נשים נפגעו יותר

מצבם של נשים צעירות גרוע יותר מגברים צעירים, ויחס התעסוקה לאוכלוסייה (EPR) בקרבן הוא נמוך משמעותית מאשר אצל גברים. בשנת 2022, כאשר 27.4 אחוז מהנשים הצעירות בעולם צפויות להיות בתעסוקה, לעומת 40.3 אחוז מהגברים הצעירים.

המשמעות היא שלגברים צעירים יש סיכוי של כמעט פי 1.5 מאשר לנשים צעירות להיות בתעסוקה. הפער בין המינים, שהראה סימני צמצום בשני העשורים האחרונים, הוא הגדול ביותר במדינות בעלות הכנסה בינונית נמוכה, עם 17.3 נקודות האחוז, והקטן ביותר במדינות בעלות הכנסה גבוהה, עם 2.3 נקודות האחוז.

עולמית: ההתאוששות קשה יותר במדינות עם הכנסה בינונית וגבוהה

ההתאוששות באבטלת הצעירים צפויה להתפצל בין מדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית מחד, למדינות בעלות הכנסה גבוהה מאידך. מדינות עם הכנסה גבוהה הן היחידות שצפויות להגיע לשיעורי אבטלת צעירים הקרובים לאלו של 2019 עד סוף 2022, בעוד שבשאר קבוצות ההכנסה של המדינות, השיעורים צפויים להישאר יותר מאחוז אחד מעל הערכים שלהם לפני המשבר, אומר הדו"ח. ישראל מדורגת כמדינה בעלת הכנסה גבוהה.

במדינות אירופה ובמרכז אסיה (ECA) שיעור האבטלה של צעירים צפוי להיות גבוה ב-1.5 נקודות האחוז מהממוצע העולמי בשנת 2022 – 16.4 אחוזים לעומת 14.9 אחוזים, בהתאמה. חלה התקדמות ניכרת בהפחתת אבטלת צעירים – הן לנשים והן לגברים – אך סביר להניח שהזעזועים בפועל והפוטנציאליים של המלחמה באוקראינה ישפיעו על התוצאות.

שיעור האבטלה של צעירים באזור אסיה והאוקיינוס ​​השקט צפוי להגיע ל-14.9% בשנת 2022, זהה לממוצע העולמי, אם כי יש הבדלים חשובים בין תת-אזורים ומדינות.

במדינות אמריקה הלטינית שיעור האבטלה של צעירים עדיין מדאיג, הצפוי ל-20.5% בשנת 2022. היסטורית, שיעורי האבטלה של נשים צעירות היו גבוהים יותר משל גברים צעירים, אך המשבר החמיר מגמה זו. התמונה שונה בתכלית בצפון אמריקה, שבה שיעורי האבטלה של הצעירים צפויים להיות מתחת לרמות הממוצעות בעולם, של 8.3%.

באפריקה, שיעור אבטלת צעירים של 12.7% מחפה על העובדה שצעירים רבים בחרו לפרוש לחלוטין משוק העבודה. יותר מאחד מכל חמישה צעירים באפריקה לא היה בתעסוקה, חינוך או הכשרה  בשנת 2020, והמגמה הולכת ומדרדרת.

במדינות ערב יש את שיעור האבטלה הגבוה והצומח ביותר של צעירים ברחבי העולם, הצפוי להגיע ל-24.8% בשנת 2022. המצב גרוע יותר עבור נשים צעירות בעולם הערבי, עם אבטלה של 42.5% בשנת 2022, שהם פי שלושה כמעט גבוה מהממוצע העולמי לנשים צעירות (14.5 אחוזים).

הזדמנויות בכלכלה הירוקה, הדיגיטלית והטיפול

נשים וגברים צעירים נמצאים במיקום טוב להפיק תועלת מהרחבת כלכלות ירוקות וכחולות (משאבי אוקיינוס ​​ושימוש בר-קיימא שלהם). לפי הדו"ח, 8.4 מיליון מקומות עבודה נוספים לצעירים יכולים להיווצר עד שנת 2030 באמצעות יישום צעדי מדיניות ירוקים וכחולים.

השקעות ממוקדות בטכנולוגיות דיגיטליות עשויות גם לקלוט מספר גבוה של עובדים צעירים. הדו"ח מעריך שהשגת כיסוי פס רחב אוניברסלי עד 2030 עשויה להוביל לגידול נטו בתעסוקה של 24 מיליון משרות חדשות ברחבי העולם, מתוכם 6.4 מיליון יאוישו על ידי צעירים.

השקעות במגזרי טיפול, בעיקרם בריאות וחינוך, מיטיבות לצעירים בארבעה היבטים מרכזיים: הן משפרות את סיכויי התעסוקה שלהם; הן מקלות על צעירות וגברים עם אחריות משפחתית להישאר בכוח העבודה; הן מקדמות את רווחתם של צעירים על ידי הרחבת הזדמנויות חינוך והכשרה וטיפול בבריאותם של צעירים; וכתוצאה מכל האמור לעיל, הם מסייעים בהעלאת שיעורי ההשכלה והתעסוקה של צעירים, במיוחד בקרב נשים צעירות.

הדו"ח מעריך שהשקעות במגזרי טיפול ייצרו 17.9 מיליון מקומות עבודה נוספים לצעירים עד 2030. במגזרי טיפול ההערכה היא כי ההשקעות ייצרו 14.4 מיליון מקומות עבודה, ובמגזרים אחרים 3.4 מיליון מקומות עבודה.

הדו"ח מגלה כי נקיטת צעדי הכלכלה הירוקה, הדיגיטל והטיפול יחד כחלק מדחיפה גדולה של השקעות תעלה את התוצר המקומי הגולמי ב-4.2% ותיצור 139 מיליון מקומות עבודה נוספים לעובדים בכל הגילאים ברחבי העולם, מתוכם 32 מיליון יאוישו על ידי צעירים.

דרושה עבודה טובה

השקעה במגזרים אלה חייבת להיות מלווה בקידום תנאי עבודה ראויים לכלל העובדים הצעירים, נכתב במחקר. זה כולל הבטחה שהם נהנים מזכויות יסוד והגנות כולל חופש ההתאגדות, הזכות למשא ומתן קיבוצי, שכר שווה עבור עבודה שוות ערך וחופש מאלימות והטרדה בעבודה.

"משבר ה-COVID-19 חשף מספר ליקויים באופן מתן מענה לצרכים של צעירים, במיוחד אלה הפגיעים יותר כמו מחפשי עבודה לראשונה, נושרים מבתי הספר, בוגרים טריים עם ניסיון מועט וכאלה שנשארו לא פעילים שלא מבחירה", אומרת מרתה ניוטון, סגנית המנהל הכללי למדיניות של ILO, "מה שצעירים צריכים יותר מכל הוא שווקי עבודה מתפקדים עם הזדמנויות עבודה ראויות לאלו שכבר משתתפים בשוק העבודה, יחד עם הזדמנויות חינוך והכשרה איכותיים למי שעדיין לא נכנס אליו".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!