דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המרוץ לחלל

הסְפָר האחרון / "כל הדברים ביקום, רק מבקשים ליטוף"

היום לפני 59 שנים הלכה לעולמה חלוצה בחקר החלל. סיפורה של לייקה, היצור החי הראשון שנכנס למסלול לוויני כנוסעת של החללית הסובייטית ספוטניק 2, הוא אף יותר טרגי ושנוי במחלוקת משיודעים

ציור של הכלבה לייקה על בול של הדואר הרומני (צילום ויקימדיה קומונס).
ציור של הכלבה לייקה על בול של הדואר הרומני (צילום ויקימדיה קומונס).
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

אחד האספקטים הזוהרים של המלחמה הקרה שהלכה והתגבשה בין המעצמות שלאחר מלחמת העולם השנייה היה מרוץ החלל.

למרוץ, בו הושקעו תקציבי עתק לצד אינספור שעות עבודה ומחקר, היו שתי מטרות מרכזיות: קודם כל, מאחורי כל פיתוח שהביא להתקדמות בדרך אל החלל עמד פוטנציאל לשימוש בטכנולוגיות נשק או/ו ריגול. טילים חזקים יותר, מנועים יעילים יותר, מערכות תקשורת וצילום ממסלול בחלל ועוד. שנית, היה כאן מאבק של יוקרה בין שתי האידאולוגיות שהתחרו על השליטה בעולם שלאחר המלחמה.

אל תוך המאבק הזה התגלגלה לייקה, כלבת רחוב שנמצאה משוטטת ברחובות מוסקבה ונבחרה להיות בעל החיים הראשון שיישלח למסלול מחוץ לכדור הארץ. לצד לייקה התאמנו למשימה כלבים נוספים, חלקם אף עברו שלבי אימון מתקדמים יותר ולא ברור מדוע נבחרה דווקא היא, ייתכן שדווקא משום המראה החביב והפוטוגני שלה שכן במידה רבה, שיגורה לחלל היה אקט תדמיתי יותר מאשר כזה המקדם את חקר החלל.

לייקה שוגרה בלוויין ספוטניק 2 שנבנה בחפזה כדי לעמוד בלוח הזמנים עליו הצהיר יו"ר מועצת השרים (ראש הממשלה) של ברית המועצות, ניקיטה חרושצ'וב, לפיו בתוך חודש מהשיגור המוצלח של ספוטניק 1 (4 באוקטובר 1957) ולציון 40 שנה למהפכה, ברה"מ תשגר לוויין נוסף. חרושצ'וב התעקש על המועד וכי השיגור יהיה מאורע שידהים את העולם ביכולות המדעיות הסובייטיות.

פסל אנדרטה לזכר הכלבה לייקה (צילום: Laika ac from USA, ויקימדיה קומונס).
פסל אנדרטה לזכר הכלבה לייקה (צילום: Laika ac from USA, ויקימדיה קומונס).

לפני השיגור, לקח אחד המדענים הסובייטים את לייקה לביתו כדי שתשחק עם ילדיו וכעבור שנים כתב בספר על חקר החלל הסובייטי "לייקה הייתה שקטה ומקסימה. רציתי לעשות משהו נחמד עבורה שכן נותר לה כה מעט זמן לחיות".

לייקה הוטסה אל אתר השיגור בקזחסטן ובבוקר ה-3 בנובמבר 1957 שוגרה לחלל. מדידות ראשוניות הראו שהדופק שלה הואץ משמעותית וירד רק לאחר כשלוש שעות. כעבור כשש שעות כבר לא התקבלו אותות חיים מלייקה שככל הנראה מתה מהלחץ ומהטמפרטורה שעלתה כתוצאה מתקלה בבידוד.

התגובות לשיגורה של לייקה ברחבי העולם המערבי היו נזעמות. ארגון מגדלי הכלבים הבריטי קרא לחבריו לקיים דקת דומיה בכל יום בו לייקה בחלל לאות כבוד על אומץ ליבה ובמחאה על הפקרתה. קבוצות נוספות של לוחמים למען זכויות בעלי חיים הפגינו מחוץ לשגרירויות סובייטיות ברחבי העולם.

לגבי נסיבות מותה של לייקה התקיימה לאורך השנים מלחמת גרסאות, גם היא פרי המלחמה הקרה והרצון של כל צד להאדיר את עצמו ולהכפיש את השני. הסובייטים טענו שללייקה נגמר החמצן לאחר שללוויין נגמרה הסוללה שהניעה את המערכות החשמליות שבו. בגרסה אחרת טענו שמנת המזון שתוכננה עבורה ליום השישי לשיגור הייתה מורעלת כדי להמיתה ללא ייסורים. האמריקנים, שבעצמם עשו ניסויים עם שיגור כלבים וקופים לחלל, טענו מנגד שלייקה מתה כעבור שעות בודדות בשל כשל טכני.

רק בשנת 2002, לאחר קריסת ברה"מ ולאחר שנפוצו מסמכים סודיים אודות גורלה של לייקה, פרסם דימיטרי מלשנקוב, אחד המדענים מצוות השיגור כי לייקה אכן מתה תוך כמה שעות מהשיגור כתוצאה מהתחממות יתר וכי היה זה בלתי אפשרי במסגרת הזמן שהוגדרה להם לייצר תנאים שיישמרו על טמפרטורה מתאימה לקיום חיים בלוויין.

כמה שנים לפני כן, אולג גזנקו, מי שאימן את לייקה וחברותיה למשימה, הביע צער על שאפשרו לה לטוס אל מותה הוודאי. "עבודה עם בעלי חיים היא מקור לסבל לכולנו" אמר, "אנו מתייחסים אליהם כמו אל תינוקות שלא יודעים לדבר. ככל שחולף הזמן, אני יותר מצטער על כך. לא היינו צריכים לעשות את זה. לא למדנו מספיק מהמשימה הזאת כדי להצדיק את מותה".

לייקה הונצחה במספר אופנים מתוך הערכה להקרבתה, שגם אם לא נעשתה מבחירה, הותירה רושם עז על אוהבי כלבים וסקרני חלל ברחבי העולם. כך למשל היא מופיעה על בולים במספר מדינות, אנדרטה לזכרה הוקמה ליד המרכז לחקר החלל במוסקבה, לא רחוק מהרחובות בהם נמצאה משוטטת ונאס"א בחרה לקרוא לדגימות אדמה שרכב החלל שלה מצא על אדמת המאדים על שמה של הכלבה הגיבורה.

כאן מונצחת לייקה בשירה המקסים של המשוררת אורין רוזנר:

לייקה

מָה חָשְׁבָה לַיְקָה

בֵּין הַכּוׂכָבִים

רְחוׂקָה מִכַּף יָד

הַאִם רָאֲתָה שֶׁהָאָרֶץ כַּדּוּר

וְלֹא יָדְעָה לְמִי לְהָשִׁיב

הַאִם חִכְּתָה כָּל הַזְמָן

שֶׁיָּבוֹאוּ לָקַחַת אוֹתָהּ

הַאִם נָבְחָה

כְּשֶׁשְׁבִיטִים נָפְלוּ בְפַרְוָתָהּ

הַאִם עֲדַיִן הִרְגִּישָׁה

אֶת כָּבְדוֹ שֶׁל הַגּוּף

הַאִם חָשְׁבָה כְּשֶׁעָצְמָה אֶת עֵינֶיהָ

שֶּׁכָּל הַדְּבָרִים בַּיְקוּם

רַק מְבַקְּשִׁים לִטּוּף

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!