דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

מחיר הובלת המכולות יורד, אבל ההוזלה לא מתגלגלת לצרכנים

מחיר הובלה מזדמנת של מכולה בים יורד כבר 24 שבועות ברצף | ההכנסות השנתיות של חברות התובלה הימית נמצאות בעלייה, וישברו שיאים ב-2022 | שום דבר מזה לא מגיע לצרכן הישראלי

אוניית משא עמוסות מכולות עוגנת בנמל ג'יבוטי (צילום:  Druid007 / Shutterstock.com)
אוניית משא עמוסות מכולות עוגנת בנמל ג'יבוטי (צילום: Druid007 / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחירי התובלה הימית בירידה רצופה כבר 24 שבועות, כך עולה מהמעקב שמפרסמת חברת DREWERY

מדובר בירידה של עוד 3% ברמה השבועית להובלה במכולות בשוק הספוט (הובלות מזדמנות), שירדה למחר של 6,430 דולר למכולה. מדובר בירידה של 38% מהשיא של 10,377 דולר למכולה בספטמבר 2021, אך 78% גבוה יותר מהממוצע החמש שנתי שעומד על 3,613 דולר, לקו בין שנחאי ללוס-אנג'לס. מדדים אחרים כמו FBX בין סין לים הבלטי, מעידים על מגמה ארוכת טווח דומה במחיר המזדמן.  

עם זאת, המתנת אניות מחוץ לנמלים, היא עדיין אחד הגורמים המרכזיים שמונעים ירידה חדה יותר במחירים. לפי האתר 'אמריקן שיפר', יש עדיין רמה גבוהה מאוד של כ-150 אניות מכולות ממתינות לפריקה בנמלי ארצות הברית, נכון לחודש יולי.  

הירידה הנוכחית במחירים מוסברת בירידה בביקוש להובלה במכולות, בעקבות שינוי בהתנהגות הצרכנים והן בשל שיבושים בשרשרת האספקה בסין. הגודש בנמלים, יוצר בתורו מחסור במכולות, שכן מכולות ריקות ממתינות זמן רב יותר להעמסה בסחורה או פינוי ליעד אחר. בשונה מארצות הברית, זמני ההמתנה של אניות מכולה בישראל הם נמוכים מאוד, כאשר תור האניות בנמלים מורכב כמעט אך ורק מאניות מטען כללי ואניות צובר בתחום פריקת הגרעינים.

לפי אתר CNBC, החודשים הקרובים צפויים להיות תנודתיים בענף הספנות, לאור עיכובים בייצוא החקלאי בארצות הברית, ושיבושי עבודה בנמלים שונים בגרמניה, ארצות הברית ובריטניה.  

רווחי ענקיות הספנות יקפצו השנה בכ-73% 

ירידה במחירי הובלת מכולות בשוק הספוט משקפת רק חלק מהתמונה. החלק הארי בהכנסות חברות הספנות הן ההובלות בחוזים ארוכי טווח של שנה ומעלה. לפי בלומברג, רווחי החברות הגדולות בענף שבר בשנה שעברה שיאי רווחיות, והם יישברו שוב השנה, בפער של כ-73%.

ההכנסה נטו של 11 החברות הגדולות בענף יגיעו ל-256 מיליארד דולר, לעומת השיא הקודם משנה שעברה, שעמד על 148 מיליארד דולר, לפי ניתוח של ג'ון מקוהן, מייסד חברת בלו אלפא קפיטל, שהוסיף כי "הרווחים הגדלים מונעים מהתעריפים המתייקרים בחוזים שמכסים את מרבית המטען הימי".

לפי בלומברג, כ-90% מהמכולות בעולם מובלות במסגרת חוזים ארוכי טווח ולא במסגרת שוק הספוט. לכן, תופעת הירידה במחירים נוגעת רק לחלק קטן מתחום ההובלה הימית בעולם. 9 החברות הגדולות בענף מאורגנות ב-3 בריתות, המכונות לעתים קרטלים, אשר מאפשרים להן לשתף פעולה בביצוע הובלות אחת בעבור השניה וביחד לכסות כ-80% מסך הובלות המכולות בעולם.  

אם לא די בכך, השיפור העצום ברווחיות איננו מחלחל לעובדים בענפי הספנות והנמלים. בבריטניה, איגודי העובדים בנמלים עשויים לשבות בשל תוספות שכר קטנות, שלא מספיקות למנוע את שחיקת השכר בגל האינפלציה הגבוהה.               

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!