דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

העסקה המשתלמת של יוסי אבו: יקבל חמישית ממיזם אנרגיה בלי שיידרש להשקיע שקל מכספו

מנכ"ל ניומד אנרג'י (דלק קידוחים לשעבר) יחזיק בשרשור 20% ממיזם משותף לחברתו ולאנלייט | מקור בשוק ההון: "יש כאן לכאורה ניגוד עניינים בין תפקידו כמנכ"ל ניומד אנרג'י, עם חובת נאמנות לבעלים שלה, לבין תפקידו כמנכ"ל המיזם המשותף, שבו יש לו אחזקות אישיות"

יוסי אבו (משמאל) וגלעד יעבץ (צילום: דוברות ניומד אנרג'י)
יוסי אבו, מנכ"ל ניומד אנרג'י (משמאל), וגלעד יעבץ, מנכ"ל אנלייט. מקור בשוק ההון: "אבו זוכה לנתח במיזם ללא כל השקעה או סיכון מצידו, אבל עם אופציה להרוויח רווח הון משמעותי בעתיד" (צילום: דוברות ניומד אנרג'י)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מזכר הבנות שפורסם הבוקר (שני) מייעד ליוסי אבו, מנכ"ל חברת הגז ניומד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים), אחזקות אישיות בשרשור של 20% במיזם משותף בין שותפות ניומד אנרג'י לבין חברת אנלייט. מדובר בשתי חברות ציבוריות, שכספיו של ציבור החוסכים מושקעים בהן. הנתח של אבו יגיע דרך אחזקה של 30% בתאגיד משותף עם אנלייט, שיחזיקו ביחד כשני שלישים מהמיזם המשותף, כשהשליש הנותר יוחזק על ידי ניומד אנרג'י.

לפי הודעת ניומד אנרג'י לבורסה, "העסקה כפופה, בין היתר, לחתימת הצדדים על הסכם מפורט, וכן לאישור האסיפה הכללית של מחזיקי יחידות ההשתתפות בשותפות לביצוע השקעות בפרויקטים בתחום האנרגיות המתחדשות, כנדרש לפי תקנון הבורסה, ובכלל זאת לאישור מתווה העסקה עם אנלייט, בשים לב, בין היתר, לעניין האישי שלמר אבו בעסקה".

מזכר ההבנות מגדיר שיתוף פעולה בלעדי לייזום, פיתוח, מימון, הקמה ותפעול של מיזמי אנרגיה מתחדשת במרוקו, איחוד האמירויות, בחריין, עומאן, ערב הסעודית, מצרים וירדן. ניומד מתכננת להשקיע כ-100 מיליון דולרים במיזם המשותף. לפיכך, חלקם של אבו ואנלייט אמור לעמוד על כ-200 מיליון דולרים, אבל בהודעה נכתב שאבו לא יידרש להביא כסף בעצמו. חלקו בהון ימומן על ידי הלוואה מחברת אנלייט בתנאי נון-ריקורס.

"אבו זוכה לנתח במיזם ללא כל השקעה או סיכון מצידו, אבל עם אופציה להרוויח רווח הון משמעותי בעתיד", אומר ל'דבר' מקור בשוק ההון. "יש כאן לכאורה ניגוד עניינים בין תפקידו כמנכ"ל ניומד אנרג'י, עם חובת נאמנות לבעלים שלה, לבין תפקידו כמנכ"ל המיזם המשותף, שבו יש לו אחזקות אישיות".

חברת ניומד אנרג'י הודיעה בתגובה: "שילובו של אבו במבנה הבעלות של הגוף המשותף נעשה מתוך הכרה בניסיונו הייחודי ובמערכת הקשרים הענפה שיצר בשנים האחרונות במדינות האזור כחלק מפעילותו כמנכ"ל ניומד אנרג'י".

לפי המקור, "זו בדיוק הפעילות שעליה קיבל משכורת כמנכ"ל, אלו לא קשרים שהוא 'הביא מהבית'. אם לקשרים הללו יש ערך, הם אמורים להיות נכס של ניומד אנרג'י".

לפי הודעת השותפות, שיתוף הפעולה מביא לידי ביטוי את "ההתמחות וההובלה של אנלייט בתחום האנרגיה המתחדשת, וכן את ניסיונה הרב, הובלתה והתמחותה של ניומד אנרג'י בפעילות בתחום האנרגיה במדינות היעד". בהודעה לא נכתב מדוע אנלייט מממנת את חלקו של המנכ"ל של שותפתה החדשה, או מדוע בכלל נדרש להעניק לו נתח כלשהו.

שנים של ניסיון בדלקים ובאנרגיות מתחדשות

ניומד אנרגי היא שותפות חיפושי גז ונפט מבוססת. ב-20 השנים האחרונות עמדה במרכז גילויים של כל שדות הגז הטבעי בישראל (תמר 2009, לווייתן 2010, תנין 2011, כריש 2013 ועוד), והייתה שותפה מרכזית לפיתוח ולהפקת הגז הטבעי ממיזמי ים תטיס, תמר ולוויתן. בהודעתה של השותפות לתקשורת נכתב: "הקשרים הענפים שיצרה באזור הם אלו שאפשרו להגיע להסכמים חסרי תקדים, שבמסגרתם מייצאים מאגרי הגז בישראל כמויות משמעותיות של גז טבעי ללקוחות בירדן ובמצרים. ניומד אנרג'י מחזיקה ב-45% ממאגר לוויתן וב-30% בשדה הגז אפרודיטה". כאן מייחסת החברה את הקשרים במזרח התיכון כשייכים לה, ולא לאבו באופן אישי.

חברת אנלייט היא ענקית אנרגיה מתחדשת בינלאומית. פעילות החברה מתפרשת כיום על פני יותר מ-10 מדינות באמריקה, אירופה ואסיה. החברה צומחת בזכות רכש נרחב של פרויקטים בתחומי אנרגיה סולארית, אנרגיית רוח ואגירת אנרגיה. ההון העצמי של החברה עומד כיום על כ-2.7 מיליארד שקלים, ופורטפוליו הפרויקטים שלה על פני כל שלבי הפיתוח הוא בהיקף כולל של יותר מ-17 ג'יגה-ואט בתחום הייצור, וכ-17GWH  בתחום האגירה, מהם יותר מ-1,000 מגה-ואט מניבים, וכ-2,800 מגה-ואט נוספים בהקמה, לקראת הקמה או עם הסכמי מכירת חשמל חתומים.

אבו מונה למנכ"ל דלק קידוחים ב-2011 ומכהן בתפקיד זה גם כיום. לאבו תואר ראשון במשפטים והוא עבר התמחות בעריכת דין במשרד יגאל ארנון בתל אביב.

מטעם ניומד אנרג'י ומטעמו של אבו נמסר במשותף: "העסקה על כל פרטיה, ובכלל זה מבנה הבעלות, אושרה על ידי דירקטוריון ניומד ויתר האורגנים הרלוונטיים, ותובא כנדרש לאישור האסיפה הכללית של השותפות". השותפות לא השיבה לשאלות 'דבר' לגבי האזכור המקביל של הקשרים של אבו הן כנכס של החברה והן כנכס אישי שלו.

חברת אנלייט בחרה לא להגיב לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!