דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הוזלת חשמל, העלאת שכר ומיסוי עשירים: קואליציית ארגוני עובדים חדשה בבריטניה קוראת לשינוי יסודי בכלכלה

האינפלציה השנתית בבריטניה הגיעה ל-9.1%, והמחירים המאמירים הביאו להקמתה של יוזמה חדשה, שכוללת ארגוני עובדים וחברי פרלמנט, בשם Enough is Enough | חבר הפרלמנט איין בירן: "להתקיים זה לא מספיק, מגיע לאנשים לחיות"

עובדי שירות הדואר הבריטי מפגינים (צילום: Enough is Enough)
עובדי שירות הדואר הבריטי מפגינים. ליוזמה הצטרפו כ-300 אלף עובדים (צילום: Enough is Enough)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

קואליציה חדשה בבריטניה בשם Enough is Enough קוראת לשינוי הפרדיגמה הכלכלית, בעקבות משבר יוקר המחיה וגל סכסוכי העבודה במדינה. יותר מ-300 אלף בריטים כבר הביעו תמיכה ביוזמה, שמנהיגים שורה של איגודי עובדים וחברי פרלמנט ממפלגת הלייבור. הקואליציה דורשת שינוי יסודי, שכולל העלאות שכר, קיצוץ בחשבונות הגז והחשמל ומיסוי מוגבר על העשירים.

היוזמה נולדה מול מה שנתפס כאוזלת יד של הממשלה בטיפול ביוקר המחייה, כשהאינפלציה השנתית הגיעה ל-9.1% וצפויה להמשיך לעלות. מצד אחד עומדים מחירי המזון והאנרגיה המאמירים, ומהצד השני השכר הנשחק, שלא עומד בקצב עליית המחירים. בשל ההפחתה הנוספת בהזרמת הגז מרוסיה, וקיץ חם במיוחד ונטול גשמים ביבשת, המחירים צפויים לעלות אף יותר, והדבר מציף חששות לקראת החורף הקרב.

הקואליציה קוראת להעלאת שכר רחבה וגדולה משיעור עליית המחירים. ההעלאות הנדרשות כוללות את העלאת שכר המינימום מ-9.5 ל-15 ליש"ט לשעה, העלאה בשכר עובדי המגזר הציבורי, והתאמת הקצבאות והפנסיות לאינפלציה.

דרישה נוספת היא קיצוץ דרמטי בחשבונות האנרגיה, שזינקו בשנה האחרונה. הממשלה העלתה את ההגבלה על חשבונות האנרגיה לכמעט 4,000 ליש"ט בשנה. עם העליות החריפות במחירים, משקי בית רבים צפויים להגיע לתקרה זו בחורף הקרוב, או גרוע מכך, לוותר על חימום הבית. הקואליציה דורשת להשיב את ההגבלה לרמתה לפני אפריל, 1,277 ליש"ט.

הדרישות הנוספות מתייחסות לחוסר ביטחון תזונתי ודיור. בנושא המזון, הקואליציה דורשת הזנה חינם בכל בתי הספר, הקמת מטבחים קהילתיים ותוספת לקצבאות. ביחס לדיור נדרשים הגבלות על שכר דירה, בנייה מאסיבית של דיור ציבורי ושיפור הבידוד בבתים במימון הממשלה.

לדבריהם של מובילי היוזמה, הממשלה תוכל לממן את הפעולות בעזרת הגברת המיסוי על העשירים. פעולות המיסוי המוצעות כולן מכוונות לשכבות העליונות ולתאגידי הענק. הם דורשים להילחם בהעלמות מס, להכריז על מס הון ולהגביר את המיסוי על רווחים. נוסף על כך, הקואליציה דורשת ליצור מיסוי חדש על העברות הון ספקולנטיות.

המחאה מובלת על ידי חברי פרלמנט ממפלגת הלייבור וכמה ארגוני עובדים המאגדים מאות אלפי עובדים. אחד מחברי הקואליציה, חבר הפרלמנט איין בירן, ביקר את הפעולות הלא מספקות של הממשלה: "הדרך היחידה להילחם בחוסר ביטחון תזונתי היא שינוי מערכתי, ולא פעולות קטנטנות בקצוות. להתקיים זה לא מספיק, מגיע לאנשים לחיות".

פעילות הקואליציה תכלול שורה של מחאות ברחבי האי הבריטי, כשהראשונה מתוכננת למחר (רביעי). נוסף על כך, הקואליציה תנסה לאחד את ארגוני העובדים הרבים בממלכה לפעולה משותפת שתגיע במקרה הצורך לשביתה רחבה. ארגון עובדי הרכבות וארגון נהגי הרכבות צפויים לקיים סבבי שביתה נוספים במהלך החודש, וארגון עובדי הקומוניקציה הכריז בסוף השבוע שעבר על שורה של שביתות שיכללו יותר מ-150 אלף עובדים. הקואליציה תתמוך ותצטרף לפעולות המחאה של הארגונים בסכסוכי העבודה המתקיימים בנפרד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!