דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בעקבות המחסור במורים: משרד החינוך יאפשר קיצור הלימודים בגנים ובחינוך המיוחד, והעסקת סטודנטים וגמלאים

מנכ"לית המשרד דלית שטאובר פירטה למנהלי המחוזות את דרכי ההתמודדות עם משבר כוח האדם מהחמורים שידעה מערכת החינוך | ההנחיות כוללות גם שיבוץ ילדים בכיתות חינוך מיוחד מעבר לתקן

הפגנה של הסתדרות המורים במוזיאון תל אביב. (צילום: כדיה לוי)
הפגנה של הסתדרות המורים במוזיאון תל אביב. (צילום: כדיה לוי)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משבר כוח האדם במערכת החינוך מוביל את הנהלת משרד החינוך לאפשר פתרונות חריגים למצוקת כוח האדם. הפתרונות המוצעים כוללים קיצור שבוע הלימודים בגני ילדים לחמישה ימים, קיצור יום הלימודים בכיתות חינוך מיוחד והגדלת מספר התלמידים בכיתה, העסקת סטודנטים להוראה וכן מורים שאמורים לפרוש לגמלאות או שכבר פרשו.

החוזר ממחיש את המצוקה שבה נמצאים משרד החינוך ומוסדות החינוך, על רקע הקיפאון במשא ומתן בין משרד האוצר להסתדרות המורים על הסכם שכר חדש למורים. שבועיים לפתיחת השנה, ובמערכת החינוך חסרים אלפי מורות, גננות ונשות מקצוע. לדברי הסתדרות המורים, ללא העלאת שכר משמעותית, לא יגיעו מורים ועובדי הוראה חדשים למערכת.

בחוזר שהפיצה השבוע מנכ"לית המשרד, דלית שטאובר, למנהלי המחוזות, היא כותבת ש"על רקע המחסור הקשה והמתמשך במורים בכלל ובחינוך המיוחד בפרט גובשו, בשלב זה,  ספר מענים על מנת להבטיח, ככל שניתן, רצף לימודי במקומות בהם לא נמצא מענה למחסור. מענים אלה עומדים לרשותכם, לפי שיקול דעתכם, ובהתאם לצורך בהיוועצויות הנדרשות עם הרשות המקומית ונציגות ההורים.

שטאובר כותבת למנהלי המחוזות: "אנא היו רגישים. קבלו החלטות במשורה ורק במקום בו ישנו צורך אמיתי וכאשר מוצו כלל האפשרויות". עוד היא מציינת ש"יובהר, כי המשרד ממשיך להשקיע מאמצים על מנת ליתן מענה למחסור ולייצר פתרונות נוספים בכדי להבטיח שגרת לימודים תקינה ורציפה".

כניסה לבית ספר בהרצליה ביום הראשון ללימודים (צילום: דוברות עיריית הרצליה)
כניסה לבית ספר בהרצליה ביום הראשון ללימודים (צילום: דוברות עיריית הרצליה)

לפי הוראות החוזר, ניתן יהיה להעסיק גמלאים, לפעול להארכות שירות לעובדי הוראה שהגיעו לגיל פרישת חובה, להגדיל משרות של עובדי הוראה קיימים, וכן לאשר העסקתם של פרחי הוראה הנמצאים בשלבי ההכשרה להוראה, באישור המחוז.

עוד נקבע שבכיתות תקשורת בחינוך המיוחד שבהן אין מספיק עובדי הוראה וטיפול ניתן לקצר את יום הלימודים ל-15:10 במקום 16:00. קיצור כזה יתבצע רק באישור מנהל המחוז ומנכ"לית משרד החינוך.

אפשרות נוספת היא הגדלת מספר הילדים בכיתות חינוך מיוחד מעבר לתקן. מהלך כזה ייעשה רק באישור מנהל המחוז ומנהל האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך. עוד נקבע, שניתן יהיה להעסיק סייעת אחת למספר תלמידים בחינוך המיוחד, במקום סייעת לכל תלמיד, וזאת בתנאי שכל תלמיד יקבל את מספר השעות עם הסייעת שהוא זכאי להן.

מהלך נוסף שתאפשר הנהלת המשרד הוא קיצור שבוע הלימודים בגנים רגילים לחמישה ימים במקום שישה, אם האפשרות האחרת היא אי פתיחת הגן לחלוטין. מהלך זה צריך להיעשות לאחר שמוצו כל האפשרויות האחרות וגם הוא יבוצע רק בהמלצת מנהל המחוז ובאישור מנכ"לית המשרד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!