דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ליברמן על איומי המורים בשביתה: "הממשלה הזו לא תספוג התנהגות בריונית"

שר האוצר הציג את הצעת משרדו להסכם שכר חדש, שכוללת שכר של 9,000 ש"ח למורה מתחילה ותוספת של 400 ש"ח למורות הוותיקות ביותר - פער גדול מעמדת הסתדרות המורים | מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד: "פקידי האוצר חושבים שאנשי חינוך הם הבייביסיטר הלאומי ולא אנשי מקצוע"

שר האוצר, אביגדור ליברמן (צילום: דוברות משרד האוצר)
שר האוצר, אביגדור ליברמן, במסיבת עיתונאים בנושא המשא ומתן עם הסתדרות המורים (צילום: דוברות משרד האוצר)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"יש כאלה שחושבים שהממשלה הזאת לא תוכל לספוג שביתה. אז אני רוצה להגיד שאני לא אספוג התנהגות בריונית". כך אמר היום (רביעי) שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים, שבה הציג הצעה מעודכנת של האוצר להסכם שכר חדש למורים. על רקע התקיעות במשא ומתן, הבהיר ליברמן שלא יהיה מוכן להתפשר גם במחיר של שביתת מורים ב-1 בספטמבר. לדבריו, "אני חושב שהמשא ומתן מדגיש את משמעות המשילות. אם לא תהיה יציבות שלטונית לא תהיה יציבות כלכלית."

עם זאת, הפער בין עמדת האוצר לעמדת הסתדרות המורים עדיין גדול. בהסתדרות המורים הגדירו אותה כ"הצעה שפוגעת עוד יותר בתנאי העסקתם של עובדי ההוראה" ואמרו שהאוצר כלל לא הציג אותה במשא ומתן.  מאות חברי הסתדרות המורים הפגינו מול האוצר במהלך מסיבת העיתונאים ואחזו בשלטים עליהם נכתב "ישראל מתייבשת ממנהלות, מורות וגננות".

לדברי ליברמן, "אני מקווה שלא נגיע לצווי מניעה. אחריות של כל מחנך וכל מורה לחזור לתלמידים".

ליברמן הציג את הצעת משרד האוצר במשא ומתן, ואמר ש"אני חושב שהיא הוגנת וצודקת. אני עמדתי שכל ההסכם יהיה שקוף לכולם. ההסכם הזה כולל את כל המורים. המורים הם אחת מאבני היסוד שלנו. אין מורה שלא מקבל תגמול משמעותי". עוד אמר ליברמן שבהמשך היום ייפגש עם ראש הממשלה לפיד בנושא התקדמות המשא ומתן על שכר המורים.

הצעת האוצר: 9,000 ש"ח למורה מתחילה, תוספת 400 ש"ח למורות הוותיקות ביותר

ההצעה שהציג ליברמן כוללת מרכיבים בהצעה שהציג משרד החינוך לפני כשבועיים לפתרון המשבר, אך מנגד, היא ממשיכה בעקביות את הפגיעה במורות הוותיקות להן היא מציעה תוספת שכר נמוכה בסך 400 שקלים בלבד. לפי ההצעה, שכר מורים צעירים יעמוד על 9,000 שקלים בחודש (בניגוד ל-10,000 שדרשה הסתדרות המורים), גמול חינוך כיתה יעמוד על 1,100 שקלים, ויינתן מענק התמדה לאחר שלוש שנות עבודה בסך 24 אלף שקלים. גמול תפקיד יועלה ל-2,000 שקלים.

עוד כוללת ההצעה העלאת שכר מנהל מתחיל ל-20 אלף שקלים. ליברמן הוסיף שתכנית בית הספר של החופש הגדול, שבה מורים וגננות יכולים ללמד באופן וולונטרי תמורת תוספת שכר, תוארך בשלושה שבועות.

לפי ליברמן, העלות הכוללת של ההצעה היא 4 מיליארד שקלים בשנה. עם זאת, כאמור, ההצעה רחוקה מאוד מעמדת הסתדרות המורים, בעיקר ביחס להעלאת השכר הנדרשת למורים הוותיקים.

במקביל האוצר ממשיך לדרוש אפשרות להעסקת מורים בחוזים אישיים ובשכר גבוה יותר, בנסיבות בהן קיים מחסור במורים. לדברי ליברמן, "הדגש הוא על מצוינות. גם מורה אחרי שנה וגם מורה אחרי 24 שנים יכול לחתום על חוזה אישי שיכיל גמול על מצוינות".

אלו עיקרי הצעת האוצר כפי שהוצגו במסיבת העיתונאים:

שיפור מעמד המורות והמנהלות:
– תוספת לשכר הבסיס בסכומים של בין 400 ל-2,100 שקלים. שכר מורה מתחיל, יעמוד על 9,000 שקלים למשרה מלאה. כלומר, המורים הוותיקים ביותר יקבלו תוספת בסך 400 שקלים בלבד, סכום שהסתדרות המורים מתנגדת לו בתוקף.
– מענק התמדה בסך 24,000 שקלים יינתן לאחר שלוש שנות הוראה.
– הגדלת הגמולים על תפקידים נוספים: מינימום תגמול על חינוך, ריכוז שכבה וסגן שני 1,100 שקלים, ניהול גן 1,500 שקלים, וחינוך מיוחד 1,000 שקלים / 1,500 שקלים.
– יצירת 3 בעלי תפקידים חדשים לבחירת המנהל עם תגמול של 600 שקלים.
– תוספת תפקיד חדש בבית ספר יסודי: רכז אוריינות בית ספרי עם תגמול של 600 שקלים.
– שכר המתמחים בהוראה יעמוד על 100%.
– העלאת שיעורי המשרה המינימלית מ-50% משרה באופן מדורג, אפשרות להעסקה מעל 100% משרה.
– מתן שני ימי חופשה לבחירה.

שיפור מעמד המנהלות:
– לכלל המנהלים תינתן תוספת שכר של בין 2,500 – 5,400 שקלים. שכר בסיס למנהל ינוע בין 20,000-25,800 שקלים בהתאם לרמת המורכבות של בית הספר.
– העלאת שכר לסגני מנהל, שכר בסיס לסגן מנהל ינוע בין 16,300-20,640 שקלים, בהתאם לרמת המורכבות של בית הספר.
– תוספת שכר נוספת של 2,000 שקלים למנהלות שיבצעו תפקידי ליווי של מנהלים ובתי ספר אחרים.

סנכרון ימי חופשה:
– הזזת 5 ימי לימוד: 3 אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר לימי שישי. הצעה זו מהווה פגיעה בפועל בחלק מהמורים, שמלמדים בבתי ספר שבהם אין לימודים בימי שישי.
– ביטול 5 ימים מחופשת הפסח תמורת גשר של 3 ימים בין כיפור לסוכות ושני ימי חופשה לבחירת המורים.

כלים לעידוד 'מצוינות' וגמישות ניהולית:
– חוזים אישיים: לפי ההצעה, תינתן למשרד החינוך גמישות להציע שכר גבוה יותר בחוזה אישי במטרה למשוך כוח אדם איכותי לבתי ספר חלשים, להתמודד עם מחסור במורים – הן מקצועות במחסור והן מחסור באזורים גיאוגרפיים ספציפיים ולגייס מורים בפרופיל מיוחד. הצעה זו מחלישה את הכוח הארגוני של ארגוני המורים וצפויה לפגוע בשוויון, וארגוני המורים מתנגדים לה עקרונית.

– גמישות למנהל בפיטורין: קיצור התהליך והוספת מדדי תפקוד לתהליך, לצד אפשרות ליצירת מסלול היפרדות 'רך' מעובדי הוראה שאינם מתאימים לבית ספר.
– הארכת התקופה לקבלת קביעות ל- 4 שנים.

הסתדרות המורים: "הצעה מביכה"

בהסתדרות המורים אמרו בתגובה להצעה: "ההצעה המעורפלת שהאוצר הציג היום לציבור, לא מוכרת לנו ולא הוצגה לנו במסגרת ישיבות המו"מ שהתקיימו כל השבוע. כנראה לא בכדי נמנע האוצר להעלות את ההצעה המביכה הזאת במו"מ אתנו. מדובר בהצעה שפוגעת עוד יותר בתנאי העסקתם של עובדי ההוראה. אנו קוראים שוב לראש הממשלה, יאיר לפיד, להתערב אישית במשבר שמאיים להחריב את מערכת החינוך ולמנוע את השבתתה".

מאות מורים הפגינו מול האוצר: "שנת הלימודים לא תיפתח ללא הסכם שכר מיטבי לכולם"

במקביל למסיבת העיתונאים הפגינו מחוץ למשרד האוצר עשרות מורים וגננות מהסתדרות המורים, שמתריעה ש"שנת הלימודים לא תיפתח ללא הסכם שכר מיטבי לכולם". מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד אמרה: "המחסור באנשי חינוך אמור להדאיג את הציבור ואת פקידי האוצר יותר מכל דבר אחר, אבל היחידה בממשלה שנלחמת בשביל החינוך כרגע היא שרת החינוך, לכל השאר לא אכפת. הדו"ח שפרסם אתמול מכון המחקר והמידע של הכנסת מוכיח ותומך במה שאנו אומרים כבר שנים. 85% מבתי הספר דיווחו על מחסור באנשי צוות. זה בגלל שפקידי האוצר חושבים שאנשי חינוך הם הבייביסיטר הלאומי ולא אנשי מקצוע מיומנים ומוכשרים".

מורות וגננות בהפגנה מול משרד האוצר במחאה על התקיעות בהסכמי השכר עם המורים (צילום: דוברות הסתדרות המורים)
מורות וגננות בהפגנה מול משרד האוצר במחאה על התקיעות בהסכמי השכר עם המורים (צילום: דוברות הסתדרות המורים)

ליברמן: "ברור שכל החלטה על שכר המורים תשליך על עובדי מקצועות אחרים"

לדברי ליברמן, "אנחנו נמצאים שבועיים ויום לפני תחילת הלימודים ואסור שהיא לא תיפתח אחרי שנתיים של קורונה. עד היום השתדלנו לנהל משא ומתן מחוץ לאור הזרקורים, ענייני, מחוץ לפולמוס. אני חושב שהגיע הזמן להפסיק למשוך את המשא ומתן."

ליברמן הודיע שהוא לוקח אחריות מלאה על עמדת האוצר במשא ומתן. "אל תאשימו את פקידי האוצר, הכל זה מדיניות שר האוצר. משרד החינוך הוא בליבנו. הוא חשוב לנכדיי. זו הפעם ראשונה שתקציב משרד החינוך הוא הגדול ביותר מאז קום המדינה". עם זאת, ההשקעה לתלמיד בישראל עדיין נמוכה מממוצע המדינות המפותחות.

ליברמן הוסיף ש"חשוב לציין שאנחנו בדרישות שכר בעלות של 40 מיליארד שקל – סייעות, שוטרים, עסקת חבילה. ברור שכל החלטה על השכר של המורים תשליך על שאר הדברים."

שר האוצר תקף את הסתדרות המורים ואמר שהיא "משקיעה מיליונים בפרסום במקום להשקיע במערכת". לדבריו, בניגוד לטענות הסתדרות המורים, "מורים וותיקים מקבלים לפי התוכנית גמול יפה מאוד. זה לא 300 שקל למורה וותיק. מורה ותיק שאין לו תפקיד נוסף מקבל 800 שקל (לא ברור על סמך מה ליברמן אמר את הדברים. ההצעה כוללת תוספת של 400 ש"ח למורים הוותיקים ביותר – מ.מ.). זה בא לייצר מערכת טובה ולסגור את הפערים הבלתי סבירים שההסתדרות המורים רוצה לשמר".

על איום השביתה אמר ליברמן: "הסתדרות המורים מבצעת מעשה לא חינוכי. תופסת את המדינה בגרון רק כי היא חושבת שהדרג הפוליטי יתקפל".

ליברמן תקף גם את שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שמאימה את משרד האוצר בגרירת המשא ומתן ובניסיון לנהל את מערכת החינוך במקום משרד החינוך. "יש חילוקי דעות. האחריות היא על ההסתדרות המורים ואנחנו לא גוררים רגליים. אם מראש התפיסה ש'נלמד אותם לקח ובראשון לספטמבר נשבות' אז אין טעם לשבת."

עוד אמר שר האוצר ש"אנחנו במדית ישראל עדיין חיים בחוק התקציב ומוגבלים במסגרת ההוצאה. אני לא שקט לגבי השישה שבעה חודשים הקרובים, מול האתגרים העולמיים".

בהנהגת ההורים הארצית קראו להסתדרות מורים לקבל את הצעת האוצר אותה הגדירו כ"פשרה", כדי למנוע שביתה. "תלמידי ישראל ומערכת החינוך מצויים כבר 3 שנים בשבר מתמשך והמדינה לא יכולה להרשות לעצמה שהדבר יימשך. אסור להגיע למצב ששנת הלימודים לא תיפתח ושפתיחת שנת הלימודים תשמש כלי נשק במחלוקת בין האוצר לארגוני המורים. כל השותפים למו״מ נדרשים לגלות אחריות ולוותר על חלק מדרישותיהם לטובת עתיד הילדים ולטובת המדינה.

לדברי הנהגת ההורים, "ההצעה שמונחת כעת על שולחן הדיונים משקפת עד כמה מערכת החינוך במשבר והנהגת ההורים הארצית רואה בה פשרה ראויה שעונה על הציפיות שלנו לצעדים לשיפור מערכת החינוך. אנו קוראים לכל השותפים למערכת החינוך לקבל את ההצעה בשתי ידיים, לסיים את המשבר ולהביא לפתיחת שנת לימודים תקינה ומוצלחת."

עם זאת, בהנהגת ההורים ביקרו את החלטת משרד החינוך לאפשר פגיעה ביום הלימודים או בשבוע הלימודים עקב המחסור החריף בכוח אדם, וזאת על אף שהפתרון המתבקש למצב הוא העלאת שכר משמעותית לעובדי ההוראה. בהודעת הנהגת ההורים נאמר ש"הודעת מנכ"לית משרד החינוך אתמול למנהלי המחוזות ובו אישור פורמלי להפר את החוק ולקצר את שבוע הלימודים בחינוך הרגיל ואת יום הלימודים בחינוך המיוחד היא ביזיון לאומי שלא מקובל עלינו ואנו דוחים אותו מכל וכל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!