דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
22.9°תל אביב
  • 22.3°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 25.0°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

פיצוצים בחצי האי קרים, זלנסקי: "הפולשים ימותו כמו טל בשמש"

באוקראינה דווח על תשעה מטוסי קרב רוסיים שהושמדו בבסיס אווירי בקרים בשבוע שעבר, ומחסן תחמושת שהתפוצץ ביום שלישי | מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הגיע לעיר לבוב לפגישה עם זלנסקי וארדואן

עשן עולה מעל מקום הפיצוץ במחסן תחמושת צבאי רוסי בחצי האי קרים (צילום AP)
עשן עולה מעל מקום הפיצוץ במחסן תחמושת צבאי רוסי בחצי האי קרים (צילום AP)

מבול של פיצוצים ושריפות הפך את חצי האי קרים הכבושה על ידי הצבא הרוסי, מבסיס אחורי מאובטח לשדה קרב חדש במלחמה, מה שממחיש הן את הפגיעות של הרוסים והן את יכולתם של האוקראינים לפגוע עמוק מאחורי קווי האויב.

באוקראינה דווח על תשעה מטוסי קרב רוסיים שהושמדו בבסיס אווירי בקרים בשבוע שעבר, ומחסן תחמושת בחצי האי התפוצץ ביום שלישי. השלטונות האוקראיניים לא נטלו אחריות בפומבי, והעדיפו לתת לעולם לנחש, אך הנשיא וולודימיר זלנסקי רמז להתקפות אוקראינים מאחורי קווי האויב לאחר הפיצוצים האחרונים, שרוסיה האשימה ב"חבלה".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הגיע לעיר לבוב שבמערב אוקראינה לפגישה ביום חמישי עם זלנסקי ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. בפעם האחרונה שראש האו"ם הגיע לאוקראינה, באפריל, פתחה רוסיה מתקפת טילים על קייב.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במהלך פגישתם בקייב, אוקראינה בחודש באפריל (צילום: לשכת העיתונות הנשיאותית של אוקראינה באמצעות AP)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במהלך פגישתם בקייב, אוקראינה בחודש באפריל (צילום: לשכת העיתונות הנשיאותית של אוקראינה באמצעות AP)

רוסיה כבשה את חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014 והשתמשה בו כשטח לתקיפות על המדינה במלחמה שהחלה ב-24 בפברואר. השלטונות האוקראינים נשבעו לכבוש מחדש את קרים ושטחים כבושים אחרים.

"הפולשים ימותו כמו טל בשמש", אמר זלנסקי אתמול (רביעי) בנאום הווידאו הלילי שלו, על המאמץ להשתלט מחדש על קרים ואזורים אחרים. הפיצוצים מייצגים את הכישלון האחרון עבור מוסקבה, שהחלה את פלישתה בתקווה לכבוש את קייב במתקפת בזק, אך עד מהרה שקעה מול התנגדות עזה. כשהמלחמה מתקרבת לחצי שנה, שני הצדדים מעורבים במלחמת התשה קשה, נלחמים מכפר לכפר, בעיקר במזרח המדינה.

ההתקפות בקרים עשויות לסמן את פתיחתה של חזית חדשה שתייצג הסלמה משמעותית במלחמה ועלולה למתוח עוד יותר את משאביה של רוסיה. "סביר להניח שמפקדים רוסים יהיו מודאגים יותר ויותר מההידרדרות הנראית לעין ברחבי קרים, שמתפקדת כאזור בסיס אחורי לכיבוש", כתב משרד ההגנה של בריטניה בטוויטר.

כתוצאה מהתקפות שדות התעופה, רוסיה מעבירה עשרות מטוסי קרב ומסוקים לעמדות עמוקות יותר בחצי האי קרים ולבסיסים רוסיים במקומות אחרים, כך דיווח המודיעין הצבאי האוקראיני.

הפיצוצים של יום שלישי פרצו באתר תחמושת ליד העיירה דז'נקוי, ואילצו פינוי של כ-3,000 בני אדם. התחמושת המשיכה להתפוצץ ביום רביעי והרשויות נלחמו בשריפות עם מסוק, אמר מנהיג אזור קרים, סרגיי אקסיונוב. לדבריו, נערך חיפוש אחר העבריינים.

העיתון העסקי "קומרסנט" דיווח גם על פיצוצים בבסיס קרים בגברדיסקויה. לא היה אישור מהרוסים. דו"ח המודיעין הבריטי אמר שגברדיסקויה וז'נקוי הם ביתם של שניים משדות התעופה הצבאיים הרוסיים החשובים ביותר בקרים.

לפני קצת יותר משבוע טלטלו פיצוצים בבסיס האווירי של הרוסים סאקי בקרים והשמידו מטוסים על הקרקע. מוסקבה העלתה כי הפיצוצים היו מקריים, שנגרמו אולי על ידי מעשן רשלני, אך הרשויות באוקראינה לעגו להסבר הזה ורמזו למעורבותם.

בחודש שעבר, מטען חבלה קטן שנישא על ידי מזל"ט מאולתר התפוצץ בחצר במפקדת צי הים השחור של רוסיה בנמל סבסטופול בקרים, פצע שישה בני אדם וגרם לביטול הטקסים שם לכבוד הצי הרוסי.

הריסות בניין מהפגזה רוסית באזור דונייצק (צילום ארכיון: State Emergency Service of Ukraine/Handout via REUTERS)
הריסות בניין מהפגזה רוסית באזור דונייצק (צילום ארכיון: State Emergency Service of Ukraine/Handout via REUTERS)

בהתפתחויות אחרות ביום רביעי, דווח על שני אזרחים שנהרגו ושבעה נפצעו מהפגזות רוסיות על כמה ערים וכפרים באזור דונייצק במזרח שהוא המוקד הנוכחי של המתקפה בקרמלין.

בדרום ירו מטוסי קרב רוסיים טילי שיוט לעבר אזור אודסה במהלך הלילה ופצעו ארבעה בני אדם, כך לפי דובר הממשל האזורי, אולה ברצ'וק. במיקולאיב, גם בדרום, שני טילים רוסיים גרמו נזק לבניין אוניברסיטה אך לא נפצעו איש. כוחות רוסים הפגיזו גם את חרקיב והאזור שמסביב בצפון מזרח, והרגו לפחות שישה בני אדם, פצעו לפחות 16 וגרמו נזק למבני מגורים ותשתיות אזרחיות, אמרו הרשויות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!