דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק המורים

פרשנות / שחיקת שכר למורות הוותיקות, 1,000 ש״ח פחות למתחילות: הפערים בין האוצר להסתדרות המורים

5 מרכיבים נמצאים עדיין בפער במו״מ: שכר המורות הוותיקות והמתחילות, פגיעה בשעות השהייה של המורים בבית ספר, העסקה בחוזים אישיים, והארכת התקופה עד לקבלת קביעות 

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אסף צבי

ההצעה החדשה להסכם שכר המורות שהציג אתמול (רביעי) שר האוצר אביגדור ליברמן נעטפה במילים יפות כמו "התלמיד במרכז", "הצעה הוגנת וצודקת" ו"פשרה". אבל בפועל זו הצעה דומה מאוד לזו הקודמת, בשינויים מינוריים שלא מגשרים על הפערים המהותיים עם הסתדרות המורים. בהצעה אף נוספו דרישות חדשות שפוגעות במורים ומבטאות זלזול בעבודתם.

5 מרכיבים במחלוקת

אלו המרכיבים המרכזיים שנמצאים במחלוקת בין האוצר להסתדרות המורים:

  1. 400 ש"ח בלבד למורות ותיקות: הצעת האוצר מעניקה תוספת שכר זעומה למורות עם ותק של 20 שנה ומעלה, 400 שקלים בלבד. 100 שקלים יותר מההצעה הקודמת שהציג האוצר, אבל רחוק מאוד מהדרישה של הסתדרות המורים ומשרד החינוך לתוספת של כ-800 שקלים לפחות. שכר המורות הוותיקות קפוא כבר שלוש שנים (מאז תום ההסכם הקודם ב-2019), וגל ההתייקרויות במשק שוחק אותו עוד יותר. עבור מורה עם ותק של 30 שנה ומעלה, המשמעות של הצעת האוצר היא עליית שכר של כ-2.6%, כאשר מדד המחירים לצרכן עלה בשנה האחרונה בלבד ב-5.2%. ההצעה מבטאת בפועל שחיקת שכר של המורות הוותיקות, חוט השדרה של המערכת, מי שהחזיקו אותה במהלך הקורונה, במאמצים בלתי פוסקים תוך נטילת סיכונים אישיים.
  2. 2. 9,000 ש"ח בלבד למורות חדשות: באוצר מוכנים לתוספת משמעותית לשכר המורות המתחילות, 9,000 שקלים במקום 6,800 למשרה מלאה כיום. עדיין ישנו פער גדול מדרישת הסתדרות המורים: 10,000 שקלים שכר התחלתי.
  3. 3. פגיעה ב'שעות השהייה': הצעת האוצר כוללת 'שימוש' בשעות השהייה של מורים בבית הספר, המיועדות למרכיבי העבודה שאינם הוראה פרונטלית כמו הכנת שיעורים, בדיקת עבודות ומבחנים ושיחות אישיות עם תלמידים, לטובת מטלות מנהליות כמו ליווי תלמידים להסעות, או 'החזר' של ימי ההיערכות בבית הספר. במקום להוסיף תגמול למורים על זמנים ומשימות שהם נדרשים לבצע, באוצר רוצים לשלול מהם תגמול על מטלות אחרות שהם עושים במסגרת עבודתם, כאילו שהשיעורים יוכנו מאליהם והמבחנים ייבדקו מעצמם, בלי שיהיה צורך לשלם על כך למורה.
  4. 5 שנים עד לקביעות: באוצר מציעים להאריך את תקופת העבודה שבסופה המורה מקבל קביעות. משנתיים כיום  לחמש שנים. המטרה המוצהרת היא 'סינון מורים לא מתאימים', אבל מדובר בתקופה ארוכה מאוד שבה המורה החדש יהיה תלוי באוויר. כך תהפוך המערכת לאטרקטיבית פחות עבור מורות צעירות.
  5. העסקה בחוזים אישיים: באוצר ממשיכים להציע העסקה בחוזים אישיים למורים במקצועות או במקומות בהם חסרים מורים, וממשיכים להשתמש גם במושג 'טאלנטים', שחושף את גישתם לפיה מורה טוב אינו איש מקצוע שמתפתח עם השנים כחלק מצוות, אלא אדם עם 'כישרון מולד'. במקום להציע מענקים מיוחדים למורים שישתלבו במקומות הנדרשים, באוצר רוצים לנתק לגמרי את תנאי ההעסקה שלהם מאלו של שאר המורים וליצור מעמדות של מורים, תוך החלשת ארגוני המורים, מהלך שהסתדרות המורים תתקשה מאוד להסכים איתו.

לכל אלו מצטרפות שתי הצעות להרעת תנאים למורות נשים ולמורות ולמורים מבוגרים: דחייה בשנתיים של גיל הזכאות לשעות הגיל, שמאפשרות למורים מבוגרים ללמד מספר נמוך יותר של שעות, וצמצום הזכאות לתוספת שכר למורות אמהות רק למורות שלהן ילד עד גיל 12. הצעות אלו פוגעות במורות ותיקות, וכן באיזון בית-עבודה שמאפיין את מקצוע ההוראה כמקצוע שרוב העוסקות בו, ובייחוד בבתי ספר יסודיים, הן נשים.

הצעה נוספת באוצר נוגעת ללוח החופשות, וכוללת החלפת ימי חופש לכלל מערכת החינוך בימי חופש לבחירת המורה. על הדרך, באוצר מציעים להוסיף יומיים לשנת הלימודים, מתוך מניעים כלכליים (התאמת החופשות של הילדים וההורים), ללא דיון פדגוגי, על אף שמספר ימי הלימודים בישראל הוא מהגבוהים בעולם המערבי.

לכאורה, ימי חופש לבחירה, שכיום מורות כלל אינן רשאיות לקבל, הם תוספת חיובית. אך בפועל, החלפת ימי החופש לכלל מערכת החינוך בימים פרסונליים גוזרת על המורות אחריות להכנת השיעורים והפעילויות בימי הלימוד שהתווספו, ונוסף על כך, לא ברור האם היציאה ליום בחירה תדרוש מילוי מקום למורה, מה שעלול להקשות על מימושם של אותם ימי חופשה.

ויש גם התקדמות

בהצעת האוצר יש מרכיבים חיוביים, כמו למשל קביעת סכום מינימום לגמולים על תפקידים, מהלך שיגדיל את הכנסת המורים הצעירים אך לא יפגע בוותיקים, במקום ההצעה הקודמת שפגעה במורים הוותיקים.

הצעה נוספת היא העלאת שכר המורים בסטאז', שאף היא מבורכת ותסייע להצטרפות למקצוע. גם מתן גמול תפקיד בסך 600 שקלים למטפלים פרה-רפואיים במערכת החינוך, כמו קלינאי תקשורת, הוא מהלך חיובי בדרך לטיפול כולל בשכר המטפלים הנמוך, שמוביל למשבר כוח אדם חמור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!