דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

מחצית מתנועת האוטובוסים תופסק מ-2024: נחתם הסכם לסגירת התחנה המרכזית בתל אביב

עיריית תל אביב ומשרד התחבורה חתמו על מסמך עקרונות מפורט שיעתיק את פעילות התחבורה הציבורית למסופים חלופיים החל מעוד כשנתיים | במקביל נערך המשרד להגנת הסביבה על הכרזה של האזור כנפגע זיהום אוויר | ראש העיר חולדאי: ״רק פיזור נכון של האוטובוסים יפנה את המטרד״

התחנה המרכזית בתל אביב (צילום ארכיון: יונתן בלום)
התחנה המרכזית בתל אביב (צילום ארכיון: יונתן בלום)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו הודיעו (חמישי) כי חתמו על הסכם עקרונות מפורט להעתקת התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית בתל אביב למסופים חלופיים.

בהתאם לתכנית המעודכנת, בשנת 2024 תצומצם הפעילות ב-50%, זאת במקביל לשילוב אוטובוסים חשמליים וירוקים, שצפויים להפחית משמעותית את הרעש והזיהום יחד עם הפעלת הרכבת הקלה החשמלית שתחל לפעול בגוש דן.   

איזור התחנה לקראת הכרזה כאיזור נפגע זיהום אוויר 

המשרד להגנת הסביבה פרסם השבוע טיוטת צו להכרזה על איזור קטע רחוב לוינסקי, הצמוד לתחנה, כנפגע זיהום אוויר.

בחודש יוני האחרון פנתה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אל ראש עיריית תל-אביב ושרת התחבורה מירב מיכאלי, וציינה כי בכוונתה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כנפגע זיהום אוויר, לאחר שנוכחה כי קיימת בו חריגה מתמשכת או חוזרת ונשנית מערכי סביבה – אלא אם תוצג תוכנית מפורטת ובצידה מחויבות ברורה ליישומה, כמו גם שאבני הדרך אכן יישומו בלוחות הזמנים הקבועים בתוכנית.  

החתימה על הסכם העקרונות כעת עשוי להיות תגובה לכוונת המשרד להגנת הסביבה. טיוטת הצו מזכירה כי בבתי המשפט דנים שני הליכים משפטיים ביחס לתחנה המרכזית: האחד מטעם עמותת "אדם טבע ודין" נגד השרה להגנת הסביבה והשני מטעם חברת מועצת העיר תל-אביב, שולה קשת, נגד ראש העיר תל אביב.  

3 מסופים זמניים יחליפו את התחנה – פנורמה, החרש והלוחמים 

ההסכם שנחתם בין מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק ומנכ"ל עיריית תל אביב-יפו, מנחם לייבה, כולל תוכנית מפורטת להעתקת פעילות התחבורה הציבורית מהתחנה המרכזית לשלושה מסופים חדשים חלופיים; סמוך למתחם פנורמה, ברחוב החרש, ובחניון הלוחמים. עלות הקמת המסופים מוערכת ביותר מ-150 מיליון ש״ח.

בשלב הבא, אמור להיבנות מסוף באיזור בן צבי, הצפוי לקלוט את הפעילות של שלושת המסופים הזמניים. במקביל, יקדם משרד התחבורה תכנית להסדרת המתקן בועדה לתשתיות לאומית להמשך המהלך.

מסוף התחבורה בפנורמה מתוכנן לכלול כ-90 עמדות חנייה חשמליות לאוטובוסים ו-24 רציפי נוסעים. חניון הלוחמים יכלול כ-170 עמדות חניית לילה חשמליות ו-13 עמדות חנייה מנהלתיות ובמסוף החרש יוקמו 7 עמדות חנייה ו-9 רציפי נוסעים. המסופים החדשים יהיו נגישים ובטוחים יותר לציבור הנוסעים והנוסעות ולאוטובוסים. 

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי אמר לאחר החתימה על ההסכם: "לפני שנה החליטה ממשלת ישראל להעתיק את הפעילות התחבורתית מהתחנה המרכזית בתל-אביב בסוף 2023. הפתרון הנכון היחיד לניטרול המטרד שמהווה התחנה המרכזית הוא פיזור של פעילות האוטובוסים בין 3 מסופים שונים ופתוחים. חששם של תושבי קריית שלום ונווה עופר מובן, אבל הדבר החשוב ביותר הוא שזהו מסוף חלופי וזמני, באוויר הפתוח, מרוחק מבנייני מגורים, מואר ונגיש, שדומה מאוד באופיו למסוף סבידור-ארלוזורוב. במקביל אנו מקדמים עם את מערך הטעינה החשמלית במקום, כך שחלק ניכר מהתחבורה במסוף לא תהיה מזהמת כלל. אני סבור שההסכם הוא הפתרון הנכון בנסיבות התחבורתיות המורכבות בעת הזאת״.

״המתווה שיצרנו מבטיח מענה תחבורה ציבורית יעיל ואפקטיבי בגוש דן, ונועד לשפר את איכות החיים והסביבה של תושבי אזור התחנה המרכזית בתל אביב״, אמרה מנכ״לית משרד התחבורה, מיכל פרנק. המתווה מפזר את המסופים והחניונים לאתרים שונים בעיר, וכולל התקנת עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים שקטים וירוקים״. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!