דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
24.8°תל אביב
  • 24.1°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 22.2°חיפה
  • 25.0°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 32.0°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 21.9°צפת
  • 26.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

קליפורניה צפויה לאשר: הקמת מועצה לאומית לתנאי העבודה של עובדי המזון המהיר

לפי הצעת חוק שתובא לאישור הסנאט במדינה, המועצה תורכב מנציגי ממשלה, עובדים ומעסיקים ותוסמך לקבוע סטנדרטים מינימליים לתנאי העבודה בענף, שמתאפיינים במיעוט זכויות סוציאליות | רשתות המזון פועלות למנוע את העברת החוק

עובדי מקדונלדס ופעילי ארגון 'נאבקים למען ה-15' מפגינים מחוץ לסניף הרשת במזרח לוס אנג'לס, במחאה על פיטוריהם בעקבות תלונות על היעדר הגנה עליהם ממגפת הקורונה ואי תשלום שכר, מרץ 2021 (צילום ארכיון: AP Photo/Damian Dovarganes)
עובדי מקדונלדס ופעילי ארגון 'נאבקים למען ה-15' מפגינים מחוץ לסניף הרשת במזרח לוס אנג'לס, במחאה על פיטוריהם בעקבות תלונות על היעדר הגנה עליהם ממגפת הקורונה ואי תשלום שכר, מרץ 2021 (צילום ארכיון: AP Photo/Damian Dovarganes)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

חוק חדש בקליפורניה יגן על יותר מחצי מיליון עובדי ענף המזון המהיר במדינה. במסגרת החוק, תוקם מועצה שתקבע סטנדרטים מינימליים לתנאי העסקה בענף. החוק נועד להגן על עובדי הענף, שלפי משרד העבודה האמריקאי סובלים משכר נמוך, תנאי העסקה פוגעניים והפרות זכויות רבות.

החוק אושר בינואר באסיפת מדינת קליפורניה ויידון החודש בסנאט המדינה. ארגוני המסעדנים מתנגדים לו ומבקרים אותו בחריפות.

במסגרת החוק תוקם מועצה עם סמכות לקבוע סטנדרטים התקפים לכל רשת מזון מהיר עם לפחות שלושים סניפים ברחבי קליפורניה. לפי ההצעה, המועצה תורכב מ-11 חברים: חמישה נציגים מרשויות המדינה העוסקות בבטיחות ובבריאות במקום העבודה, שני נציגים של העובדים בענף, שני עורכי דין שיהוו נציגים נוספים לעובדי הענף, נציג לתאגידים ונציג לרשתות. רוב של שישה נציגים יספיק לאישור הנחיות חדשות.

החוק 'עוקף' את האיסור על הסכמים ענפיים בארה"ב

ענף המזון המהיר מתאפיין בתחלופת עובדים גבוהה, ובשליטה של רשתות ענק כמו מקדונלד'ס או סאבוואי. התחלופה הגבוהה מקשה על הקמת איגודי עובדים, וכך חושפת את העובדים לתנאי העסקה נצלניים. במדינות מסוימות, בעיקר באירופה, מתמודדים עם בעיה זו בעזרת הסכמים ענפיים, בהם איגוד ענפי או קואליציית איגודים מקיימת מו"מ המחייב את כל המעסיקים בענף. אולם בארה"ב הסכמים ענפיים אסורים על פי החוק. הצעת החוק 'עוקפת' את הקושי להקים ארגוני עובדים בענף, ומהוה צעד לקראת מו"מ ענפי.

עובדת בסניף מקדונלדס (צילום: shutterstock).
עובדת בסניף מקדונלדס (צילום: shutterstock).

מרכיב נוסף בחוק הוא מתן אפשרות למדינה להטיל אחריות רוחבית על הרשתות הגדולות במקרים של הפרת זכויות בסניפים. כרגע, כשמתבצעת עבירה על חוקי העבודה, הרשתות מטילות את האחריות על הסניף המסוים בו היא בוצעה, ובכך מתנערות מאחריות רחבה. זאת על אף שהרשתות חולשות על רוב הענף, שרווי בהפרות של חוקי העבודה. לפי ביזנס אינסיידר, 20 הרשתות הגדולות בארה"ב מחזיקות ב-78.3 אחוזים מסניפי המזון המהיר, כשרשת סאבוואי מובילה עם 18.5 אחוזים.

לפי סקר שערך ארגון 'נאבקים על ה-15', ארגון שפועל להעלאת שכר המינימום ולהגנה על זכויות עובדים בשכר נמוך בארה"ב, 85 אחוזים מעובדי ענף המזון המהיר השיבו שסבלו מהלנת שכר. סקר נוסף שנערך על ידי המרכז לעבודה באוניברסיטת UCLA מצא ש-43 אחוזים מהעובדים סבלו מפציעות או ממחלות במסגרת העבודה, וכמעט חצי מהעובדים ספגו אלימות מילולית. עוד עלה מהסקר שרבע מהעובדים דיווחו שספגו מתקפות מהמנהלים לאחר שהתריעו על בעיות במקום העבודה.

המאבק על החוק בשיאו, ובארגוני המסעדות חוששים שהחקיקה 'תתפשט' למדינות נוספות

תהליך העברת החוק בקליפורניה כרוך באישורו בשני בתי הנבחרים של המדינה, האסיפה והסנאט, וחתימתו ע"י המושל. החוק לא עבר את אישור האסיפה ביוני 2021, אך לאחר תיקונים ודיון מחודש, הוא אושר בינואר האחרון. בשבועות הקרובים הוא צפוי לעבור את אישור הסנאט, ולהגיע לשולחן המושל לאישור סופי.

עם כניסתו של החוק לישורת האחרונה של אישורו, המאבק עליו מגיע לשיאו. בעוד ארגוני העובדים בארה"ב הביעו תמיכה בחוק, ואף פנו במכתב למושל גאווין ניוסום והפצירו בו לתמוך ולקדם את העברת החוק, ארגוני המסעדות ורשתות המזון מתנגדים לו.

ארגון המסעדות הלאומי בארה"ב הזהיר שהחוק יפגע בצרכנים ובמסעדות המזון המהיר. ביקורת נוספת של הארגון התייחסה לחלוקת הנציגים במועצה, ולכך שלמרות שחבריה לא נבחרו, ניתנת לה סמכות לקבוע הנחיות ללא אישור הגופים המחוקקים. לפי אתר ווקס, חומרי לובי שהפיץ הארגון מביעים חשש שהחקיקה תתפשט למדינות נוספות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!