דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

קנס של 6 מיליון ש"ח על זיהום אוויר: המשרד להגנת הסביבה יטיל עיצום כספי על מפעל נשר רמלה

המשרד מצא שהמפעל חרג מערכי הפליטה וזיהום האוויר מ-2019 | הפרות נוספות נמצאות בהליך אכיפה חדש | המפעל: "התעלמות ממכלול העובדות, נערער על ההחלטה בערכאות משפטיות"

מפעל נשר ברמלה (צילום: פלאש 90)
מפעל נשר ברמלה. המשרד מצא חריגה מערכי הפליטה של חלקיקים וכספית ותרכובותיה (צילום: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עיצום כספי של 5,991,680 שקלים יוטל על חברת נשר מפעלי מלט ישראליים בעקבות הפרות של תנאי היתר הפליטה, בהתאם לסעיף 52 לחוק אוויר נקי, לפי הודעתו של המשרד להגנת הסביבה היום (ראשון).

ההפרות שבגינן יוטל העיצום כוללות חריגה מערכי הפליטה של חלקיקים וכספית ותרכובותיה, בניגוד להיתר הפליטה ולחוק.

בשלושה דיגומי פתע שערך המשרד בארובות המפעל נמצאו חריגות מהערך הקבוע של המזהם חלקיקים בהיתר הפליטה. נוסף על כך, ב-2019 נתגלו במערכות הניטור הרציף של המפעל, שמופעלות בהתאם לדרישת המשרד, חריגות מהערך הקבוע למזהמי כספית ותרכובותיה בחמישה מקרים שונים. מחוז מרכז של המשרד פתח בהליך אכיפה לחברה וערך שימוע למנהליה. 

גדעון (גידי) מזור, מנהל מחוז מרכז של המשרד להגנת הסביבה: "המשרד רואה בחומרה את ההפרות של המפעל. הליך האכיפה שניהלנו מול המפעל הוכיח שוב שהיתרי הפליטה והאכיפה שלהם קריטיים לשמירה על בריאות האוכלוסייה בסביבת המפעל. בימים אלו אנחנו מנהלים הליך אכיפה נוסף מול המפעל, בשל הפרות נוספות ודומות של ההיתר. אנחנו רואים בחומרה כל תקלה או חריגה של מפעל נשר, ופועלים בכל הכלים והסמכויות שעומדים לרשותנו במטרה לשמור על בריאות הציבור והסביבה".

ח"כ אלון טל (המחנה הממלכתי), יו"ר ועדת המשנה להשפעת הסביבה והאקלים על הבריאות בכנסת, קרא למשרד להתלות את היתר הפליטה של המפעל ולפעול נגד ההפרות של גם באמצעות חקירה פלילית. 

היתר הפליטה המעודכן של המפעל פורסם לאחרונה על ידי המשרד להגנת הסביבה ביוני. 

מפעל נשר: "הודעת המשרד מבוססת על שני נושאים מ-2019 שמוצגים בצורה חלקית ומגמתית, תוך התעלמות בוטה ומכוונת ממכלול העובדות שעמדו בפני המשרד. על כך נערער בערכאות משפטיות."באשר לטענה בדבר חריגות בפליטת חלקיקים – המשרד מתעלם מעשרות רבות של בדיקות לאורך תקופה ארוכה שהראו על עמידה בתקן, ומכך שהחריגות שנמדדו מהוות את היוצא מן הכלל, ולא את הכלל. יתרה מכך, מתעלם המשרד מכך שנשר הגיבה מיידית לתוצאות החריגות, וללא היסוס או שיהוי אישרה פרויקט לשדרוג אמצעי בקרת הפליטות בעלות של מיליוני שקלים – שהושלם כבר לפני כשנה."באשר לטענה בדבר חריגות בפליטות כספית – פליטות הכספית מנשר נמוכות, ועומדות בכל קנה מידה מקובל בתעשיית הצמנט האירופאית. מדובר על אירועים מלפני יותר משלוש שנים, באחוז זניח מהזמן (מקרים בודדים מתוך יותר מ-17 אלף חצאי שעות נמדדות בשנה), שלא גרמו לכל פליטה עודפת של כספית לסביבה (בשל קיזוז בשעות אחרות), ולא גרמו לכל חשיפה ציבורית מוגברת (במתאר הסביבתי, החשיפה לכספית אינה נשימתית, כידוע היטב גם לגורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה). זאת, בניגוד גמור למשתמע מהודעת המשרד."העיוותים המקצועיים בהודעת המשרד להגנת הסביבה, מועד פרסומה, וגובה העיצום חסר הפרופורציות הנקוב בה, נגועים בטעמים זרים, וייתכן שנובעים מרצון המשרד לרצות גורמים שונים בסביבה, במיוחד בעת הזו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!