החודש האחרון, שהיה מדמם במיוחד בכבישי ישראל וגם בדרום הארץ, הביא קבוצת מתנדבים מהפזורה הבדואית בנגב לצאת ביוזמה, שמטרתה להילחם בתאונות הדרכים הקטלניות ובהפקרות והבריונות בכבישים.
הקבוצה שחבריה באים מכל רחבי הנגב, התאגדה בשיתוף עם מכון ריפמן לפיתוח משותף, ופועלת בעיקר בחלוקת חומרי הסברה לנהגים ורתימת משפיעני רשת להעלות סרטוני תמיכה ביוזמה.
"הביטחון בכביש הוא אחריות של כולנו. נרתמנו בשמחה לאתגר החשוב הזה", מספר איברהים אבו לקימה, אחד המתנדבים מפזורת ביר הדאג', שהגיע לחלק עלונים לנהגים בכבישי הנגב.
"אני גאה בתושבי הנגב שנרתמו ליוזמה. אנו עמלים בימים אלו על תכנית 11 הנקודות לביטחון בכבישי הנגב. נדרשת אכיפה משמעותית לצד הסברה בערוצים שונים ומגוונים", מספר חגי רזניק, ראש מכון ריפמן, שמקשר בין גופים שונים בממשלה ובחברה האזרחית על מנת לקדם את החיים המשותפים בנגב.
״הקמנו את מכון ריפמן יחד עם חברים בדואים. אנו עובדים בשתי זרועות. זרוע אחת היא יצירת חיבור ומתן תמיכה לגורמים עסקיים, גופי חברה אזרחית וגופי ממשל הזרוע השניה היא מחקר ישומי מלווה״, מתאר רזניק. ״רתמנו מתנדבים בחלק גדול בפזורה הבדואית בנגב, ומיפינו משפיענים ברשתות החברתיות בערבית. גיבשנו תכנית אחת עשרה נקודות להחזרת שפיות לכבישי הנגב שעיקרה אכיפה, הסדרה וכישורי חיים״.
רזניק מספר כי ״ביוזמה היה שותף גם ארגון "אור ירוק" והרשות לבטיחות בדרכים. אני מביא ידע שלא תמיד יש בגופים הממשלתיים״. ומוסיף: ״אנו ארגון ציוני. חלק גדול מהבדואים איתנו. הבדואים היו שותפים משמעותיים של עם ישראל ברגעי משבר ושמחה. בשנים האחרונות השותפות נפרמה. הדרך שלנו היא לא להסתכל בחלון אלא במראה, כיצד אנו תושבי הנגב יכולים לעשות טוב יותר. בסוף אנחנו המדינה. משילות זה לא רק אכיפה, זה גם נוכחות של המדינה בנושאים חברתיים, בחינוך בתשתיות כלכליות״.