דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

מלחמת הגרסאות בעיצומה: מי ניסה לחסל את "המוח של פוטין"?

הפיצוץ שהרג בשבת את דריה דוגינה, בתו של הוגה הדעות הלאומן אלכסנדר דוגין, חולל סערה | רוב הגורמים תמימי דעים לגבי הכוונה לפגוע בדוגין עצמו, אבל חלקם קושרים את המעשה ללאומנים שרצו להחריף את המלחמה, אחרים מצביעים דווקא על מתונים שרצו לסיימה, ויש גם שמאשימים את שירותי הביטחון הרוסיים

אלכסנדר דוגין נואם מול בדלנים רוסים בלוהנסק ודונצק, 2014 (צילום: Moscow News Agency/Handout via REUTERS)
אלכסנדר דוגין נואם מול בדלנים רוסים בלוהנסק ודונצק, 2014. היה אמור לנסוע עם בתו במכונית, אבל עבר לכלי רכב אחר ברגע האחרון (צילום: Moscow News Agency/Handout via REUTERS)
דוד טברסקי

יממה לאחר ההתנקשות בבתו של הוגה הדעות הרוסי הלאומן אלכסנדר דוגין במוסקבה, שירות הביטחון הפדרלי ברוסיה (FSB) טוען שמרגלת אוקראינית שפעלה מטעם השלטון בקייב, היא זו שהטמינה את הפצצה במכונית שבה נסעה דריה דוגינה וגרמה למותה. לטענת השלטונות, אזרחית אוקראינית בת 43 בשם נטליה וובק הגיעה לרוסיה לפני חודש, עקבה אחרי דוגינה, הטמינה את הפצצה וכמה שעות לאחר הפיצוץ יצאה מהמדינה דרך הגבול לאסטוניה.

דוגינה נהרגה בפיצוץ כשנסעה במכוניתה מפסטיבל "מסורת", אירוע לאומני ותיק, שהתקיים במערב מוסקבה במוצאי שבת. מכוניתה התפוצצה על הכביש המהיר והיא נהרגה במקום. לפי הטענות, אביה היה אמור לנסוע איתה במכונית בתום האירוע, אבל עבר לכלי רכב אחר ברגע האחרון.

ברוסיה טוענים שמהלך הנקם תוזמן כדי לציין את יום העצמאות ה-31 של אוקראינה וגם חצי שנה לפלישה הרוסית למדינה. בקייב מכחישים. "מדובר בעבודת פנים של שירותי הביטחון הרוסיים", אמר דוברו של הנשיא וולודימיר זלנסקי, מיכאל פודולק, והזכיר את קשריה של דוגינה לארגוני ימין קיצוניים ברחבי אירופה.

זירת הרצח של דריה דוגינה (צילום: Comité de Investigación de Rusia vía AP)
זירת הרצח של דריה דוגינה (צילום: Comité de Investigación de Rusia vía AP)

דוגין, שמכונה הפילוסוף של פוטין, נמנה עם בכירי ההוגים הלאומנים ברוסיה, וקרא שנים להחזיר את אוקראינה ומדינות נוספות שבעבר היו חלק בפדרציה של ברית המועצות לשליטתה הישירה של מוסקבה. אף ששמו מוכר בקרב החוגים האינטלקטואליים ברוסיה ובמערב יותר משני עשורים, מאז הפלישה הגותו שקוראת לעליונות רוסית בכל המרחב המזרח אירופי קיבלה תהודה רחבה במערב בתור ההוגה של המלחמה. זאת, אף שמידת השפעתו בחוגים הפוליטיים הבכירים ברוסיה היא ככל הנראה צנועה יותר.

בתו, שהחזיקה בדעות דומות לאביה, קראה בחודשים האחרונים בערוץ הטלגרם שלה, במאות מאמרים באינטרנט, בתוכניות רדיו ובהרצאות לשלטונות הרוסיים לא לעצור את הניסיונות לכבוש את כלל ערי אוקראינה, והוטלו עליה סנקציות אישיות ממשרדי האוצר האמריקאי והבריטי. עם זאת, ככל הנראה המטען היה ממוען לאביה.

היסטוריה של התנקשויות פוליטיות

התנקשויות פוליטיות הן לא דבר חדש ברוסיה. בשבת האחרונה ציינו באופוזיציה הרוסית, שרובה נמצאת מחוץ למדינה בימים אלו, שנתיים לניסיון הרעלתו של הפעיל האופוזיציונר אלכסיי נבלניי. ב-2015 נרצח ברחובות מוסקבה הפוליטיקאי האופוזיציונר בוריס נמצוב.

מסמכים שחשף שירות הביטחון והתמונות בשטח מראים שמכוניתה של דוגינה הייתה תחת אבטחה כבדה בשעות לפני הפיצוץ, ולכן ניתן להניח שההתנקשות נעשתה על ידי גורם מקצועי עם קשרים וגישה לדוגינים. סימני שאלה רבים עלו ביחס לגרסה שלפיה מרגלת אוקראינית אחת יכלה לעמוד מאחורי מבצע מורכב כל כך, ומהר מאוד החלו לעלות תיאוריות קונספירציה. הפופולרית, אבל גם בעלת האחיזה הגבוהה ביותר במציאות, היא חיסול פנימי על ידי אויביו הפוליטיים של דוגין בתוך רוסיה עצמה.

פרט להיותו הוגה, לדוגין קשרים ענפים בדרגים הפוליטיים והכלכליים הבכירים, שעד היום קשורים לפשע המאורגן הרוסי, ולפי אחת מהתיאוריות המופצות הניסיון לחיסולו נועדו להיפטר מהשפעתו, או לשלוח לו סימן.

טענות אחרות אומרות שדוגין היה יעד לחיסול של לאומנים שביקשו להחריף את המלחמה באוקראינה, התססת היחס אליה בקרב הציבור ברוסיה, שבתורו יביא לגל מתנדבים חדש לצבא, שאחוזי המורל והתמיכה בו נשחקים ככל שהמלחמה מתארכת. אחרים טוענים שמאותן סיבות זו הוראה שהגיעה מהשלטונות עצמם, שביקשו להקריב את הדוגינים לשם הגברת תחושת הסולידריות הרוסית.

אחרים טוענים שדוגין אכן היה יעד להתנקשות ממשלתית, אבל מסיבות הפוכות לחלוטין. בעוד השלטון המוסקבאי מנסה בימים אלו לחזור לשולחן המשא ומתן, הוא זקוק לתחזוק של תמונת מצב מתונה יותר, אפילו כזו שתידרש לפשרות מול יעדי המבצע הצבאי במדינה. לכן דוגין, "האידיאולוג העמוק" של המלחמה, שהיה כמו עצם בגרון לשלטונות, נדרש לרדת מהבמה.

התיאוריה הזו אף נלקחה לנקודה קיצונית יותר. הפעיל האופוזיציונר והפוליטיקאי הרוסי לשעבר איליה פומנראנוב, שברח לקייב לפני כמה שנים, טען בראיון לתקשורת באוקראינה שמדובר במתקפת חלוץ של ארגון מחתרתי בשם "הצבא הרפבוליקאי הלאומי", שמטרתו להפיל את שלטון פוטין, והדגיש שזו רק ההתחלה. נכון להיום, אין שום עדות לקיומו של גוף כזה או דומה לו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!