דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבד אל-פתאח א-סיסי

כלכלת מצרים / מצרים ביצעה פיחות דרמטי על מנת לעמוד בדרישות קרן המטבע

על מנת לעמוד בדרישות הקרן לקבלת הלוואה בגובה 12 מיליארד דולר, הודיעה אתמול (ה') הממשלה המצרית על שחרור הלירה לסחר חופשי ופיחות של 48% בערך המטבע המקומי. מדובר בהמשך לשורת צעדים כלכליים של העלאת מחירי סחורות ותכניות הפרטה של חברות ממשלתיות

שטרות פאונד מצרי (צילום: סוכנות AP).
שטרות פאונד מצרי (צילום: סוכנות AP).

ממשלת מצרים הודיעה אתמול (חמישי) על צעד חסר תקדים של שחרור הלירה המצרית להיסחר באופן חופשי ומאוחר יותר העלתה את מחירי הדלק במדינה, זאת על מנת לעמוד בדרישות קרן המטבע הבינלאומית לקבלת הלוואה בגובה 12 מיליארד דולר שאמורה לאושש את הכלכלה במדינה.

שיחרור המטבע, שלווה בפיחות של 48% בערך הלירה המצרית, הוא הצעד הכלכלי מרחיק הלכת ביותר שנקט הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי מאז נבחר ב-2014. בפעם הראשונה בהיסטוריה, ינוע שער המטבע המצרי בהתאם לתנאי הביקוש וההיצע. א-סיסי הצהיר כבר פעמים רבות כי המדינה – הנאבקת באינפלציה דו-ספרתית, שיעורי אבטלה גבוהים ומחסור חמור במטבע זר – עומדת בפני תקופה קשה.

כלי התקשורת במדינה דיווחו כי אתמול בחצות עלו מחירי הדלק בשיעור שנע בין 30% ל-48%. לעליות קודמות במחירי הדלק היו השפעות מרחיקות לכת על מחירי המזון והתחבורה במצרים. הידיעה על כוונת הממשלה להעלות את מחירי הדלק דלפה אמש והביאה לתורי ענק בתחנות ברחבי המדינה.

הבנק המרכזי של מצרים מסר בהודעה לעיתונות כי שחרור המטבע ישים "סוף מוחלט" לשוק השחור של הסחר במטבע, כמו גם "יחזק את הכלכלה המצרית כך שתוכל להתמודד עם האתגרים העומדים בפניה כיום, יסייע במימוש הפוטנציאל הגלום בה וישיג את יעד הצמיחה לו מקווים במדינה".

נגיד הבנק המרכזי, טארק עמאר, נראה אופטימי במסיבת עיתונאים שערך ואמר כי "זוהי נקודת מפנה משמעותית לכלכלה המצרית. לא יכולנו לתת לשוק מטבע החוץ הכפול להמשיך להתקיים".

אך יכול להיות שמוקדם מדי עבור הממשלה להכריז על היעלמותו של שוק החליפין הלא רשמי – שבמשך עשרות שנים תפקד כחבל הצלה עבור המגזר הפרטי שנשען בכבדות על הדולר למימון ייבוא סחורות – בהינתן המגבלות על משיכת מטבע זר בשוק הרשמי והמחסור בדולרים שנוצר לאחרונה.

תנועת האחים המוסלמים, שהוצאה מחוץ לחוק במצרים ב-2013, גינתה את שחרור המטבע ואמרה כי צעד זה "ירסק את עצמותיהם" של מיליוני מצרים שכבר עכשיו מתקשים להתקיים.

"אנשי מצרים צריכים להתאחד ולהיאבק על עתיד מצרים וילדיה" נמסר בהודעה של הארגון, שלא נקבה במועד לתחילת המחאה.

הפיחות שהונהג אתמול העמיד את שער החליפין על 13 לירות מצריות לדולר, ירידה מ-8.8 לירות בשוק הרשמי. עד שעות אחר הצהריים, מכרו הבנקים במצרים מטבע זר בשער של 14.3 לירות מצריות לדולר, וקנו את המטבע האמריקני תמורת 13 לירות.

הבנק המרכזי העלה אתמול גם שני שערי ריבית מרכזיים ב-3%, ככל הנראה על מנת לבלום את האינפלציה ולעודד משקיעים שלא למכור את הלירות המצריות שלהם.

בניסיון להרגיע את הרוחות על רקע הטלטלה הכלכלית, מסר הבנק המרכזי כי לא יהיו כל הגבלות על הפקדה או משיכה של מטבע זר עבור כל הפיקדונות הבנקאיים, בכל סוגי המטבעות, ועבור כל תושב או חברה. עוד הוסיפו כי יותר לבנקים לעבוד עד השעה 21:00 ובסופי שבוע על מנת למכור ולקנות מטבע זר. כיום, רוב הבנקים במדינה פתוחים לציבור עד השעה 17:00 וסגורים בימי סוף השבוע – שישי ושבת.

חבר המנהלים של קרן המטבע לא אישר עדיין את ההלוואה בסך 12 מיליארד דולר, עליה סיכמו הצדדים באופן עקרוני באוגוסט, אך ראש המשלחת של הקרן במצרים, כריס ג'רוויס, הביע שביעות רצון מהמהלכים בהם נקטה הממשלה אתמול ואמר כי שחרור המטבע יחזק את "התחרותיות של מצרים כלפי חוץ,יתמוך בייצוא ובתיירות וימשוך משקיעים זרים".

ממשלת מצרים הקטינה כבר השנה את הסובסידיות על תעריף החשמל למשקי בית והשבוע בכוונתה להעלות את מחירי הסוכר למקבלי סיוע מהמדינה ב-40%. בחודש ספטמבר האחרון הנהיגה הממשלה מס ערך מוסף בגובה 13%.

המהלכים עליהם הוכרז אתמול באו יומיים בלבד אחרי שמועצת ההשקעות העליונה – גוף ממשלתי חדש בראשות א-סיסי – אישרה חבילת צעדים להמרצת הכלכלה, בכללם הקפאה של שלוש שנים על רווחים ממניות והפרטה חלקית של מספר לא ידוע של חברות ממשלתיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!