דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
17.3°תל אביב
  • 15.9°ירושלים
  • 17.3°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 16.9°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 20.8°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 16.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

באוצר פרסמו את מסמך הדרישות למו"מ עם המורים, ליברמן איים בצווי מניעה

המסמך כולל יעדים שבוטאו בהצעות האוצר, כמו העסקת 10% מהמורים בחוזים אישיים והקלת הליך הפיטורים | רה"מ לפיד: "יחסיי עם שר האוצר טובים מאוד. יש בינינו ויכוח מקצועי שראוי שיתקיים" | יו"ר ארגון המורים העל יסודיים: הגענו להסכמות עם משרד החינוך על שינויים בתנאי ההעסקה, אך האוצר סירב לחתום על הסכם

שר האוצר אביגדור ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד (צילום: דוברות משרד האוצר, פלאש 90)
שר האוצר אביגדור ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד (צילום: דוברות משרד האוצר, פלאש 90)
מיכל מרנץ
ניצן צבי כהן
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

רה"מ יאיר לפיד התייחס היום (חמישי) לתקיעות במשא ומתן עם הסתדרות המורים על הסכם שכר חדש. לדברי לפיד, "אנחנו נעשה כל מה שאפשר כדי לוודא ששנת הלימודים תיפתח בזמן. מטבע הדברים זה סוג המשברים שבו לכל אחד יש תפקיד. תפקיד שר האוצר לשמור על קופת המדינה ושרת החינוך לדאוג ששנת הלימודים תתחיל. תפקיד ראש הממשלה לכנס את כולם סביב השולחן. יש משהו אפילו נכון בפערים כפי שהם עכשיו."

על המחלוקת בינו לבין שר האוצר אביגדור ליברמן בנושא שכר המורים אמר לפיד: "יחסיי עם שר האוצר טובים מאוד. יש בינינו ויכוח מקצועי שראוי שיתקיים. מערכת החינוך בישראל היא דבר רציני ואתה רוצה שאנשים ייאבקו עליו. יש לנו שר אוצר מצוין ואנחנו עובדים טוב מאוד.

לדברי לפיד, "בדרך כלל כשלא יודעים משהו זה אומר שקורים דברים טובים, כי את הדברים הרעים שומעים מהר מאוד. יש מו"מ אינטנסיבי. נעשה כל מאמץ ששנת הלימודים תתחיל בזמן."

מסמך העקרונות של משרד האוצר: חוזה אישי ל-10% מהמורים, הקלת פיטורים ושינוי החופשות

במקביל, משרד האוצר העביר לכלי תקשורת שונים מסמך המפרט את השינויים הנדרשים במערכת החינוך לדעת אנשי האוצר, ברשימה של שישה יעדים ליישום בהסכם השכר הבא של המורים.

המסמך כולל שורה של יעדים שכבר פורסמו בהצעות השונות שהעביר האוצר למורים, בהם שינוי לוח החופשות השנתי של התלמידם והמורים לחופשות ההורים על ידי הזזת ימי חופשה והוספת ימי לימודים כשהמורים מקבלים כפיצוי ימי חופש לבחירתם; תקציב בסך 3,000 ש"ח בחודש לכל מנהל למתן גמולי תפקיד עבור מורים מצטיינים; מתן אפשרות למנהלים להעסיק 10% מהמורים בכל בית ספר בחוזה אישי, כביכול כדי למשוך מורים מצטיינים; מתן אפשרות למנהלים לפטר מורים ממשרד החינוך, במקום מנגנון של העברת מורה מבית ספר אחד לאחר הקיים כיום; העלאת התקופה הנדרשת לקבלת קביעות לחמש שנים במקום שנתיים כיום; והעלאת שיעור ההעסקה המינימלי של המורים מ-50% ל-100% באופן מדורג, כשהפעימה הראשונה תחול בשנת הלימודים הבאה (תשפ"ד) בה יועלה היקף ההעסקה המינימלי ל-70%.

רן ארז חושף: האוצר סירב לחתום על סיכומים בין ארגון המורים למשרד החינוך

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, חשף הבוקר חלק מפרטי המשא ומתן שניהל הארגון עם משרד החינוך. אתמול הודיע הארגון שגם מורי התיכונים ישבתו ב-1 בספטמבר אם לא ייחתם הסכם עם האוצר שיסדיר את תנאי עבודתם. לדברי ארז, "משרד האוצר מנהל את המו״מ כמו בבזאר תורכי ולאחר שיש הסכמות מעלה קושיות מן היקב ומן הגורן, על מנת להביא לפיצוץ."

לדבריו, הארגון סיכם עם שרת החינוך על שינויים באופן העסקת המורים למקצועות ההומניים בעקבות רפורמת ביטול הבגרויות שהובילה, נושא שעליו נקטו מורי התיכונים עיצומים במהלך מאי ויוני האחרונים, וכן שהושגו סיכומים על קיצור שבוע העבודה ועל עבודה מהבית. לדברי ארז, משרד האוצר סירב לחתום על הסכם שמעגן את הסיכומים האלה, למרות שלחלקם אין עלות כלכלית. עוד אמר ארז שהאוצר סירב לנהל משא ומתן על שכר מורי התיכונים "בטענה שלא נותר מספיק זמן עד ספטמבר, למרות שנושאים אלה הועלו בפניו כבר מחודש פברואר ולמעשה לאורך כל חודשי הקיץ".

ליברמן: "אם המורים ישבתו, האוצר יבקש צווי מניעה"

המשא ומתן בין הסתדרות המורים לאוצר התחדש הבוקר (חמישי) במשרד האוצר בירושלים. בפגישה הבוקר, שבוע לפני ה-1 בספטמבר, השתתפה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד.

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר הבוקר באולפן Ynet שהוא אינו יודע אם שנת הלימודים תפתח כסידרה, ושאם המורים ישבתו האוצר יבקש מבית הדין לעבודה צווי מניעה. בתשובה לשאלה האם לא רק משרד החינוך יכול להגיש בקשה לצווי מניעה אמר ליברמן שזה "שנוי במחלוקת".

ליברמן אמר שצריך "להוציא את השביתה מהלקסיקון אחרי שנתיים של קורונה".

בימים האחרונים דיווחו הצדדים על תקיעות בדיונים. בתוך הממשלה החל עימות פוליטי, כשראש הממשלה יאיר לפיד ביקר את ליברמן ואמר שהוא "אינו אוהב את האופן בו מדברים על מורים ותיקים במשא ומתן". ליברמן מצידו יצא נגד מעורבות ראש הממשלה במשא ומתן, ואמר שאינו זקוק ל'משגיחי כשרות'.

לב המחלוקת בין הצדדים הוא בגובה התוספת למורים הצעירים והוותיקים, וכן שינויים מבניים שמשרד האוצר מעוניין להחיל על מערכת החינוך במסגרת הסכם השכר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!