דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

משרד החקלאות פרסם מתווה תמיכה בדייגים על השבתת הענף לחודשיים, הדייגים: "לעג לרש"

התמיכה, בהיקף כולל של 3 מיליון שקלים, תחול בדיעבד על השבתת הדייג בים התיכון במהלך עונת הרבייה | גיל ססובר, יו"ר ארגון הדייגים בישראל: "גובה התמיכה הוא בדיחה, המדינה רוצה לחסל את הדייג"

דייג בנמל יפו (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
דייג בנמל יפו (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
מאיה רונן

משרד החקלאות פרסם נוהל תמיכה לדייגים בהיקף כולל של 3 מיליון שקלים, שיחול על השבתת הדייג בים התיכון במהלך עונת הרבייה. היקף התמיכה לכל דייג מקצועי או בעל רישיון מקצועי לספינת דיג, שיעמוד בתנאי הסף, צפוי לעמוד על סכום של 6,000 שקלים. "משרד החקלאות פוגע בפרנסה שלנו, בידיעה שההשבתה היא בחודשיים שיש בהן הכי הרבה שלל דייג בשנה", אומר ל'דבר', גיל ססובר, יו"ר ארגון הדייגים בישראל.

האיסור החל השנה מה-1 במאי 2022 ועד ה-30 ביוני 2022. איסור זה נקבע החל משנת 2016 במטרה להבטיח תהליך רבייה תקין בקרב אוכלוסיית הדגים בים התיכון. על פי הודעת משרד החקלאות, שיפור מצב הדגה לחופי ישראל מחייב דיג מבוקר שישמור על הדגה והמאזן האקולוגי בים.

ניר פרוימן, מנהל אגף הדיג וחקלאות מים במשרד החקלאות: "מטרת הנוהל היא בראש ובראשונה לשרת את ציבור הדייגים ואת הציבור הישראלי כולו ולהבטיח שמשאב הדגה הישראלי לא ידלדל".

במשרד מדגישים שהתמיכה אינה מהווה פיצוי על נזק שנגרם לכאורה לדייגים עקב איסור הדיג או התחייבות למתן תמיכה במקרים או במועדים נוספים. מטרתה לתמוך בציבור הדייגים המקצועיים בשיטות הדיג שנאסרו בתקופות אלו. על מתווה התמיכה, כך נכתב בנוהל, הוחלט לפנים משורת הדין.

"גובה התמיכה הוא בדיחה, רק רשת עולה היום 6,000 שקלים"

"עתרנו לבג"ץ, אבל לאחר שמשרד החקלאות אישר שיעמיד תמיכה כמו בשנה שעברה, השופטים החליטו בכלל לא לדון בפרטי העתירה", אומר ססובר. "התעלמו לגמרי מהבקשות שלנו להפוך את התמיכה לקבועה, לתמוך בבעלי ספינות בסכום גבוה יותר מפועלים, להתאים את דרישות הסף. בג"ץ בחר שלא לפעול ובטח שלא לפסוק שמגיע לנו פיצוי, כי יגיע זרם של עתירות בבקשה לפיצוי מהמדינה. אם היו עושים צדק במקום אחד הם יצטרכו לעשות צדק עם כולם. גם ככה בג"ץ על סף קריסה ולכן הם מאוד נזהרים".

גיל ססובר, יו"ר איגוד הדייגים בישראל (צילום: אלבום פרטי)
גיל ססובר, יו"ר איגוד הדייגים בישראל (צילום: אלבום פרטי)

גובה התמיכה והכללים האחידים, לדברי ססובר, לא מתייחסים למחיר שגובה ההשבתה מהדייגים: "גובה התמיכה הוא בדיחה, 6,000 שקלים על חודשיים שהם שיא העונה. זה לעג לרש. התמיכה תינתן באופן אישי, לפי כללי אחידים, לא משנה אם אתה פועל על הספינה או בעל הספינה. בטח שזה לא רלוונטי למישהו שהוא בעל סירה. רק רשת עולה היום 6,000 שקלים.

ססובר מצביע גם על בעייתיות, לטענתו, בתנאי הסף לקבלת התמיכה: "תנאי הסף של התמיכה הם מופרכים. לדוגמה: מי שקיבל קנס 18 חודשים לפני הבקשה, לא יהיה זכאי לתמיכה. מה הקשר בין הדברים? מילא, אם מישהו הפר את איסור הדייג, אז באמת שלא יקבל. אבל למנוע תמיכה ממישהו שלפני שנה וחצי קיבל קנס, אפילו על משהו שולי? ברור לי שזה ניסיון מובהק לצמצם את כמות הזכאים, בלי שום קשר לסיבה שניתנת התמיכה".

לראשונה נקבעה תקופת רבייה בת 45 ימים בשנת 2017, לאחר אישור תקנות הדייג שנה קודם לכן. בתקופה זו הוטל איסור דיג בכל שיטות הדיג המקצועיות, למעט דיג באמצעות ספינות מכמורת. מאז בכל שנה מפורסמת תקופות הרבייה והגיוס בהן נאסר הדיג ובמקביל מפורסם ברשומות היתר מוגבל לדיג כפי שקובע פקיד הדיג הראשי בכל שנה.

"מונעים מאיתנו דייג בשיא העונה"

ססובר: "יותר גרוע זה שהתמיכה לא קבועה ולא מובטח שבשנה הבאה נקבל אותה, למרות שידוע מראש שתהיה השבתת דייג. כך הם יוכלו לשחק איתנו: כן נותנים, לא נותנים. למעשה, קיבלנו הודעה מראש שתהיה תמיכה רק ב-2018. מה הבעיה להגיד בינואר? הרי זה כלול בתקציב, זאת לא הפתעה".

דייג בנמל יפו מחזיק דג (צילום: חורחה נובומינסקי/ פלאש90)
דייג בנמל יפו מחזיק דג (צילום: חורחה נובומינסקי/ פלאש90)

תקנות הדייג החדשות ואופן הוצאתן לפועל מחסלות, לדבריו, את ענף הדייג בישראל. "לצערי, אני יכול להגיד שהם ניצחו אותנו. במהלך ההשבתה רוב הדייגים מצאו עבודה, כדי שתהיה פרנסה למשפחה. חלק מצאו עבודה כשכירים, חלק פתחו חנויות דגים או הלכו להיות נהגים. פחות מחצי מהדייגים חזרו לעבוד בים אחרי ההשבתה. אני לא זוכר אוגוסט שבו חזרו כל כך מעטים לעבוד. מי שיש לו ילדים צריך לפרנס אותם ולא ידענו אם נקבל תמיכה או לא. זה חלק מאותה התעמרות. המדינה לא רוצה אותנו. היא רוצה לחסל את הדייג. אין טעם לאף אחד להכניס את הילדים שלו למקצוע, מה יצא מזה?"

"תקופת הקיץ היא גם ככה תקופה שהיא חלשה בדייג. זה גם הבסיס לטענות שלנו. מונעים מאיתנו דייג בשיא העונה בידיעה שמיד אחריה מגיעה תקופה חלשה מאוד שגם ככה הפרנסה בה נמוכה. זאת תקופה שנקראת 'נאסר' מ-20 ביוני עד 20 באוגוסט, שמאופיינת בים גבוה, מים חמים והרבה מדוזות, כך שיש מעט מאוד דגים. גם ככה פחות דייגים יוצאים לעבוד בתקופה הזאת, אבל בשנים קודמות היו יותר יוצאים לים. היו סירות שעובדות. עכשיו בקושי יוצאות סירות. כשמזג האוויר יתקרר גם הים יתקרר. אני מקווה שאז יחזרו עוד דייגים, אבל אני לא רוצה להתנבא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!