דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ביידן הכריז על ביטול חוב בהיקף של עד 20 אלף דולר למיליוני סטודנטים

חובות הסטודנטים בחברה האמריקנית מסתכמים בכ-1.6 טריליון דולר, והם הפכו למלכודות חוב בעבור צעירים רבים | בתקופת הקורונה הבעיה החריפה

ג'ו ביידן (צילום: איוון ווצ׳י, איי פי)
ג'ו ביידן (צילום: איוון ווצ׳י, איי פי)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

הנשיא ביידן הכריז אמש (רביעי) על תכנית לביטול חובות סטודנטים בארה"ב. התכנית תעניק למיליונים רבים של אמריקנים בעלי הכנסות בינוניות ונמוכות את הזכות לביטול חוב, בסך של עד 20,000 דולרים.

התכנית החדשה הובטחה על ידי ממשל ביידן עם כניסתו לתפקיד לפני כשנתיים, והיא נועדה להתמודד עם בעיית צבירת החובות של אמריקנים רבים, שזקוקים להלוואות נוספות על מנת לעמוד בתשלומי החוב. בעיה זו החריפה עם הפגיעה בהכנסות במהלך משבר הקורונה.

לצד ביטול החובות, התכנית תאריך עד לסוף 2022 את הקפאת תשלומי החוב שנכנסה לתוקף בעקבות פרוץ המגיפה, ותגביל אותם ל-5% מההכנסה החודשית במקרה של הלוואות לתואר ראשון.

ביטול חוב בסך 10,000 דולרים יאושר למי שהכנסתו קטנה מ-125,000 דולרים לשנה, זאת כשעל פי ההערכות, 90% מהזכאים מכניסים פחות מ-75,000 דולרים. מי שזכאי למענק 'פל', מענק פדרלי לסטודנטים לתואר ראשון עם קשיים כלכליים, יזכה לביטול חוב בסך 20,000 דולר.

התכנית מהווה פתרון חד פעמי לבעיית החובות שכאמור, הידרדרה בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה. אך סוגיית חובות הסטודנטים אינה חד פעמית, היא התקיימה לפני משבר הקורונה, ותימשך הרבה אחריו. כרגע, חובות הסטודנטים בארה"ב מסתכמים ב-1.6 טריליון דולר. לפי הערכות, לאחר השפעת התכנית, החובות יגיעו לרמה דומה תוך ארבע שנים.

הנשיא ביידן ציין שעם הכרזת התכנית הוא מקיים את הבטחת קמפיין הבחירות שלו לביטול חובות הסטודנטים המצטברים, הפוגעים באמריקאים רבים: "דור שלם כבול היום בחוב שאינו בר קיימא בעקבות הניסיון לזכות בתואר אקדמי. נטל החוב כה כבד, שבמקרים רבים התואר כבר לא מקנה את רמת החיים המובטחת".

עוד לפני יישום התכנית, ממשל ביידן הוא הפעיל ביותר בביטול חובות סטודנטים. עד כה, הוא ביטל חובות בסך 32 מיליארד דולר, יותר מכל ממשל אחר, דרך תקנות אחרות.

התכנית מהווה פריצת דרך בנושא שמטריד את הציבור האמריקני שנים רבות. אליזבת' וורן, סנטורית בולטת מהאגף הפרוגרסיבי, שיבחה את המהלך ואמרה שבזכותו "מיליוני עובדים יזכו לאפשרות לבנות עתיד כלכלי בטוח יותר".

אולם המהלך סופג גם ביקורות. לארי סאמרס, שר האוצר בתקופת הנשיא קלינטון הנחשב לסמן ימני בממסד הכלכלי של המפלגה הדמוקרטית, אמר שהמהלך שופך עוד דלק למדורת האינפלציה. ג'ייסון פורמן, שכיהן כיועץ כלכלי בכיר לנשיא אובמה, הצטרף לאמירה, וטען שפינוי ההכנסה מתשלום החוב יגדיל את הביקושים ויפגע בבלימת האינפלציה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!