דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק החקלאים

ליברמן: ״מתנגדים לייבוא כאילו יש חרקים שפוגעים רק בישראלים״; התאחדות החקלאים: ״השר מזלזל באזרחים״

שר האוצר התייחס למנגנון הגנת הצומח הקיים כחסם ייבוא, כשנשאל בנוגע למחירי הפירות והירקות והרפורמה בחקלאות | אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: ״ליברמן פוגע בייצור המקומי, המחירים ירדו בגלל ייבול מוצלח ולא בזכותו״

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מאיה רונן

"יש חסימה לייבוא לבננות, אבוקדו, מנגו ולימונים", אמר היום (חמישי) שר האוצר, אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), בראיון לאולפן Ynet. ליברמן הוסיף: "יש יצור שנקרא הגנת הצומח. הם החליטו, אחרי שהורדתי את המכס ל-0, שיש ג'וקים אנטי ציוניים שפוגעים רק בתושבי ישראל". שר האוצר התייחס בדבריו למנגנון הגנת הצומח כחסם ייבוא, כשנשאל בנוגע למחירי הפירות והירקות.  

השירותים להגנת הצומח ולביקורת, עליהם מדבר ליברמן, פועלים במסגרת משרד החקלאות. זוהי זרוע לאכיפת חוקים ותקנות ולמתן שירותים מקצועיים בנושאי הגנת הצומח, ניטור ומניעת נגעי צמחים ויבוא וייצוא של תוצרת חקלאית. זוהי גם הרשות המוסמכת הרשאית להנפיק תעודות בינלאומיות הדרושות במסחר בתוצרת חקלאית, כמו תעודות בריאות, תעודות יצוא לתוצרת אורגנית ותעודות המעידות על איכות של תוצרת חקלאית טרייה. 

עוד אמר ליברמן: "אי אפשר לשחרר את זה בתקנות, רק בחקיקה ראשית. כל הבננות שמייבאים לצרפת ולגרמניה, חלק באים ממרוקו. אי אפשר לייבא בננות מישראל כי הג'וקים האלה פוגעים רק בתושבי ישראל. פה הדרך להילחם היא פשוט לשבור את כל הבירוקרטיה, כל הגופים האלה ששומרים על המונופולים״.

במהלך השנה האחרונה מקדמים ליברמן ושר החקלאות, עודד פורר (ישראל ביתנו) את הרפורמה בחקלאות שעיקרה תוכנית הממשלה להגברת התחרות בחקלאות. משרד החקלאות הציג טיוטה לתיקון תקנות הגנת הצומח, שמטרתה לצמצם את השפעת הרגולציה בתחום. בהתאם להצעה, ברירת המחדל ליבוא פירות וירקות תהיה יבוא בכפוף לתעודת בריאות, לעומת המצב עד כה שדרש רישיון ייבוא ותהליך הערכת סיכון נגעים ביבוא 

״הסיבה לירידת המחירים – עלייה בייבול ולא הרפורמה של ליברמן״

בתגובה לדברי שר האוצר, אמר אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "מדובר באמירה אומללה נוספת של שר האוצר, שפשוט מזלזל באזרחי ישראל ובאינטליגנציה שלהם, וגם בייצור המקומי. 'השירותים להגנת הצומח', גוף הפועל במסגרת משרד החקלאות, הוא גוף חשוב מאין כמותו השומר ומפקח על בריאותנו ותזונתנו, דואג שלישראל תיכנס רק תוצרת חקלאית שלא תפגע בבריאות אזרחי ישראל, ולא תדביק במחלות ותהרוס את הגידולים המקומיים בארץ. בארה"ב, במדינות "קטנות" כמו פלורידה וקליפורניה, הושמדו לפני מספר שנים כ-60% מפירות ההדר כתוצאה מחדירת מזיקים שלא נחסמה בזמן. האם אנחנו רוצים שזה יקרה גם אצלנו?".

"לידיעת השר: כל מדינה בעולם מגנה על עצמה ועל תוצריה. זהו צעד הכרחי, טבעי והגיוני, וישראל נוהגת בדיוק כמו שאר המדינות״, תקף וילן. ״המדיניות הישראלית הביאה לכך שבבננות הישראליות, בניגוד לעולם, אין ריסוסים וכמעט שאין מחלות, והפרי שהצרכנים הישראלים אוכלים כיום הוא אורגני כמעט לחלוטין״.

״מעבר לכך, בניגוד לטענת שר האוצר – אין מדינה שמייצרת בננות ומאפשרת ייבוא חופשי לשטחה. ואילו הסיבה לירידת המחירים אינה קשורה כלל לרפורמה בחקלאות – אלא אך ורק לייבולי הפירות והירקות הגבוהים השנה בארץ. עדיף ששר האוצר יעשה שיעורי בית לפני שהוא מעלה טענות חסרות כל בסיס מקצועי, שבסופו של דבר – מעמידות אותו באור מגוחך".  

גם בחטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות מזהירים מפני הסכנה של השפעות השינוי שדורש שר האוצר ברגולציה של הגנת הצומח. במסמך שנכתב בחטיבה לקראת דיוני תקציב 2021-2022 נכתב ששינוי שכזה "יכול לגרום נזקים גדולים לחקלאות הישראלית" ואף הוצגה הדוגמה של גידול בננות: "מחלת ה- Sigatoka Black המאיימת על גידול הבננות בעולם ומחייבת ריסוסים כימיים שבועיים במדינות ייצור אחרות״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!