דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.4°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מאבקי עובדים בעולם: פורד מפטרת 3,000 עובדים, עובדי התה בבנגלדש פתחו בשביתה

פורד מקווה לחזק את מקומה בשוק הרכב החשמלי, ומפטרת כ-6% מעובדיה | בבנגלדש 150,000 עובדי שדות התה מבקשים להעלות את שכרם ל-2.5 דולר ליום | במלזיה 5 מנהיגי איגוד זכו להכרה בפיטורים שלא כדין - אחרי 6 שנים

עובדות בשדות התה של בנגלדש יוצאות לשביתה (צילום: H M Shahidul Islam/ Eyepix Group)
עובדות בשדות התה של בנגלדש יוצאות לשביתה (צילום: H M Shahidul Islam/ Eyepix Group)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

פורד מפטרת 3000 עובדים בניסיון לשפר את מקומה בתחרות על שוק הרכבים החשמליים, בבנגלדש שביתת ענק של 150,000 עובדי שדות התה בניסיון להעלות את שכרם ל-2.5 דולק ליום, ו-5 עובדים במלזיה זכו לצדק אחרי 6 שנים, לאחר שנקבע שפיטוריהם היו שלא כדין.

פורד מפטרת כ-3,000 עובדים בעולם

ענקית הרכב הבינלאומית פורד, הודיעה כי תפטר 3000 עובדים רובם בארה"ב ובהודו בטענה כי ״מבנה החברה כיום אינו תחרותי״. מיקוד החברה בתחרות בתוך שוק הרכבים החשמליים, אותו מובילה כיום חברת טסלה, שבבעלות אילון מאסק, הוא ככל הנראה המניע לפיטורים.

"מבנה החברה כיום אינו תחרותי ביחס למתחרים המסורתיים והחדשים בשוק" כתב ג'ים פארלי, מנכ"ל החברה, במכתב שנשלח השבוע לעובדים. "אנחנו מפטרים עובדים, מארגנים מחדש ומפשטים תהליכים בתוך החברה״ והוסיף כי פרטים נוספים יועברו על ידי המנהלים.

הפיטורין יכללו 2,000 עובדים במשרה מלאה ועוד 1,000 עובדי קבלן. הקיצוץ מהווה כ-6 אחוזים מתוך 31,000 עובדי משרה מלאה בארצות הברית ובקנדה. 56,000 העובדים המאוגדים של פורד בעולם לא יושפעו מהמהלך, למעט מספר עובדים בהודו שיפוטרו גם כן.

מרבית העובדים של פורד כיום מוכשרים לעיסוקים של תעשיית הרכב המסורתית. הכניסה של פורד לתחום הרכבים החשמליים אמור להגדיל את הכנסותיה בתחום השירותים המתבססים ברובם על פיתוח תוכנה. לדברי פארלי, הפיטורים נובעים מכך שפורד מעסיקה יותר מדי עובדים שחלקם הגדול לא מוכשר בתחום הרכבים החשמליים. דובר פורד הצהיר בעבר כי השינוי קורה לכיוון רכבים חשמליים, מה שיוביל לשינוי ארגוני בהתאם.

בנוסף לתחרות עם טסלה, פורד טוענת לעלייה של שלושה מיליארד דולר בעלויות התפעול של החברה, הכוללות עליות מחירים של חומרי הגלם בשווקים העולמיים, בטריות ועלויות שילוח בנוסף לאינפלציה בארה״ב ובעולם. ולמרות זאת טוענת שתעמוד ביעדי הרווח השנתיים שלה.

 

בנגלדש: 150,000 עובדי שדות התה דורשים העלאת שכר ל-2.5 דולר ליום

כ-150,000 עובדים ב-232 מטעי תה בבנגלדש פתחו בתחילת החודש מאבק, ודרשו העלאה של 150% בשכרם, העומד כיום על קצת יותר מדולר אחד ליום, מהמשכורות הנמוכות בעולם לפי חוקרי ארגון העבודה העולמי (ILO). השכר הממוצע של עובד תה בבנגלדש הוא כ-120 טאקה ליום (1.25 דולר).

רוב עובדי התה במדינה המוסלמית ברובה, הם הינדים בני מעמד נמוך, צאצאיהם של פועלים שהובאו למטעים על ידי חקלאים בריטים בתקופה בה האזור היה תחת הכיבוש הבריטי. העובדים מסבירים שהשכר הנמוך בקושי מספיק כדי לקנות מזון או לספק צרכים בסיסיים אחרים. "היום, אנחנו אפילו לא יכולים להרשות לעצמנו אורז חום למשפחה שלנו עם הכמות הזו", אמרה אנג'אנה בויאן, בת 50. "שכר של יום אחד לא יכול לקנות ליטר שמן מאכל. איך נוכל אז לחשוב על התזונה שלנו, על תרופות או על חינוך ילדים?" היא אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

האיגודים דורשים להעלות ל-300 טאקה ביום, בעקבות עליית האינפלציה עולה והפיחות במטבע, ואמרו כי העובדים ב-232 גני התה של המדינה פתחו בשביתה מקיפה ב-13 באוגוסט, לאחר ארבעה ימים של עיצומים, בהם היו עצירות עבודה של שעתיים.

״כמעט 150,000 עובדי תה הצטרפו לשביתה היום", אמר סיטארם בין, חבר ועד באיגוד עובדי התה של בנגלדש. "אף עובד תה לא יקטוף עלים או יעבוד במפעלים לעיבוד עלים כל עוד הרשות לא תשים לב לדרישות שלנו", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית. המאבק ממשיך בימים אלו.

 

מלזיה: אחרי 6 שנים הושג צדק עבור 5 מנהיגי האיגוד

החלטה משמעותית וחשובה של הועדה לחופש ההתאגדות בארגון העבודה העולמי (ILO) קבעה השבוע שפיטורי חמישה מנהיגי איגודים מ-HICOM במלזיה, ספקית לפולקסווגן, מרצדס-בנץ ומיצובישי, היא הפרה של חופש ההתאגדות.

בפברואר 2016, HICOM פיטרה 32 עובדים חברי איגוד מקצועי העובדי בחברה, מכיוון שהשתתפו בתדרוך של האיגוד, למרות שהיה לאחר שעות העבודה ומחוץ למתחמי החברה. לאחר פגישות גישור, הוחזרו לתפקידם 27 חברי איגוד. עם זאת, החברה סירבה להחזיר את חמשת מנהיגי האיגודים המקומיים הנותרים.

לאחר מיצוי כל שדרות בתי המשפט המקומיים, האיגוד העולמי IndustriALL והאיגוד הלאומי לציוד תחבורה ועובדי תעשיות בעלות הברית, הגישו תלונה לארגון העבודה העולמי במאי 2021, והדגישו כי ממשלת מלזיה לא הצליחה לתקן את ההתנהלות הפוגענית של תאגיד HICOM כלפי איגודים מקצועיים.

על פי הדו"ח הסופי של ארגון העבודה העולמי, יש במעשיו של המעסיק התעמרות ואיום על מנהיגי איגודים מקצועיים, וכי הארגון ממליץ לממשלה לתווך כדי לבחון פתרונות, כולל החזרת מנהיגי האיגודים לתפקידם.

במקום בו איגודי עובדים מקומיים לא חזקים מספיק להתמודד עם ענקיות רכב ודומיהן, ועדות ארגון העבודה בארגון העבודה העולמי יכולות לסייע כרשות שיפוט ולהיכנס לתוך סיטואציות ספציפיות של עובדים בכל מקום בעולם. אמנם לקח 6 שנים להגיע למסקנה כי אלו פיטורין לא מוצדקים, אך להחלטה זו משמעות ביכולת של עובדים אלו לקבל עבודה ופרנסה כחלק מהיותם חברי איגוד מקצועי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!