דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

דרישות האוצר ועמדת הסתדרות המורים: 5 ימים לפתיחת הלימודים אין פריצת דרך באופק

באוצר מתעקשים על דרישותיהם למהלכים שיפגעו במורים, בהם תוספות נמוכות למורים הוותיקים שמהוות בפועל שחיקה בשכרם, ומאיימים לבקש צווי מניעה לשביתה | כחלק מהעיצומים, בתי הספר לא יקיימו השבוע מפגשי היערכות לשנת הלימודים הקרובה, מלבד בחינוך המיוחד

משמרת מחאה של עובדי הוראה ליד מעון ראש הממשלה בירושלים (צילום: הסתדרות המורים)
משמרת מחאה של עובדי הוראה ליד מעון ראש הממשלה בירושלים (צילום: הסתדרות המורים)
אסף צבי
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

המו"מ בין הסתדרות המורים לאוצר יתחדש הבוקר (ראשון), חמישה ימים לפתיחת שנת הלימודים, כשבין הצדדים ישנן עדיין מחלוקות מהותיות שעלולות למנוע את פתיחת שנת הלימודים בחמישי, ה-1 בספטמבר. שר האוצר אביגדור ליברמן איים שאם המורים ישביתו את פתיחת שנת הלימודים, באוצר יפנו לבית הדין לעבודה ויבקשו צווי מניעה לשביתה.

באוצר מתעקשים על דרישותיהם למהלכים שיפגעו במורים, ושהסתדרות המורים מתנגדת להם בתוקף, בהם תוספות נמוכות למורים הוותיקים שמהוות בפועל שחיקה בשכרם. גם בפגישה שהתקיימה בחמישי האחרון השתתפה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, ולא דווח על התקדמות.

אין ימי היערכות, מלבד בחינוך המיוחד

הסתדרות המורים הודיעה שתחריג את מוסדות החינוך המיוחד מהעיצומים לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה, ותאפשר לצוותים בהם לקיים יום היערכות. בשאר בתי הספר לא יתקיימו ימי היערכות ופגישות לקראת תחילת השנה.

לפי הודעת הסתדרות המורים, החל מהבוקר ניתן יהיה לקיים ימי היערכות לשנת הלימודים שמתחילה בחמישי הקרוב. עוד נאמר בהודעה שההחלטה התקבלה לאור בקשת שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, שתומכת במאבק המורים.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, כתבה לצוותים: "אנו מודעים לקושי ולתחושת התסכול שלכם ומבטיחים שנעשה ככל יכולתנו לשיפור תנאי העבודה בחינוך המיוחד בהסכם השכר", והוסיפה ש"אנו מבינים את הקשיים בחינוך המיוחד ומנסים לשמור על תפקוד סביר למען התלמידים".

בהסתדרות המורים שינו את החלטתם משני השבוע שלא לקיים ימי היערכות בכלל מוסדות החינוך, כולל החינוך המיוחד. יתר העיצומים לקראת פתיחת השנה עומדים בתוקפם, והמורים והגננות לא יקיימו פעילויות הכנה לפתיחת השנה. גם מורי התיכונים נוקטים עיצומים ולא יקיימו ימי היערכות או מפגשים לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מסמך העקרונות של משרד האוצר: חוזה אישי ל-10% מהמורים, הקלת פיטורים ושינוי החופשות

במקביל, משרד האוצר העביר בחמישי האחרון לכלי תקשורת שונים מסמך המפרט את השינויים הנדרשים במערכת החינוך לדעת אנשי האוצר, ברשימה של שישה יעדים ליישום בהסכם השכר הבא של המורים. פרסום המסמך בשיאן של המחלוקות במשא ומתן מעיד כנראה שבאוצר מתבצרים בדרישתם למהלכים שיפגעו בתנאי ההעסקה של המורים, ושהסתדרות המורים מתנגדת להם בתוקף.

המסמך כולל שורה של יעדים שכבר פורסמו בהצעות השונות שהעביר האוצר למורים, בהם שינוי לוח החופשות השנתי של התלמידים והמורים לחופשות ההורים על ידי הזזת ימי חופשה והוספת ימי לימודים כשהמורים מקבלים כפיצוי ימי חופש לבחירתם; תקציב בסך 3,000 ש"ח בחודש לכל מנהל למתן גמולי תפקיד עבור מורים מצטיינים; מתן אפשרות למנהלים להעסיק 10% מהמורים בכל בית ספר בחוזה אישי, כביכול כדי למשוך מורים מצטיינים; מתן אפשרות למנהלים לפטר מורים ממשרד החינוך, במקום מנגנון של העברת מורה מבית ספר אחד לאחר הקיים כיום; העלאת התקופה הנדרשת לקבלת קביעות לחמש שנים במקום שנתיים כיום; והעלאת שיעור ההעסקה המינימלי של המורים מ-50% ל-100% באופן מדורג, כשהפעימה הראשונה תחול בשנת הלימודים הבאה (תשפ"ד) בה יועלה היקף ההעסקה המינימלי ל-70%.

שביתה גם בתיכונים: האוצר סירב לחתום על סיכומים בין ארגון המורים למשרד החינוך

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, רן ארז, חשף בחמישי האחרון חלק מפרטי המשא ומתן שניהל הארגון עם משרד החינוך. ברביעי השבוע הודיע הארגון שגם מורי התיכונים ישבתו ב-1 בספטמבר אם לא ייחתם הסכם עם האוצר שיסדיר את תנאי עבודתם. לדברי ארז, "משרד האוצר מנהל את המו״מ כמו בבזאר תורכי ולאחר שיש הסכמות מעלה קושיות מן היקב ומן הגורן, על מנת להביא לפיצוץ."

לדבריו, הארגון סיכם עם שרת החינוך על שינויים באופן העסקת המורים למקצועות ההומניים בעקבות רפורמת ביטול הבגרויות שהובילה, נושא שעליו נקטו מורי התיכונים עיצומים במהלך מאי ויוני האחרונים, וכן שהושגו סיכומים על קיצור שבוע העבודה ועל עבודה מהבית. לדברי ארז, משרד האוצר סירב לחתום על הסכם שמעגן את הסיכומים האלה, למרות שלחלקם אין עלות כלכלית. עוד אמר ארז שהאוצר סירב לנהל משא ומתן על שכר מורי התיכונים "בטענה שלא נותר מספיק זמן עד ספטמבר, למרות שנושאים אלה הועלו בפניו כבר מחודש פברואר ולמעשה לאורך כל חודשי הקיץ".

לפיד: "יחסי עם שר האוצר טובים מאוד, יש ויכוח מקצועי"

רה"מ יאיר לפיד התייחס בחמישי האחרון לתקיעות במשא ומתן עם הסתדרות המורים על הסכם שכר חדש. לדברי לפיד, "אנחנו נעשה כל מה שאפשר כדי לוודא ששנת הלימודים תיפתח בזמן. מטבע הדברים זה סוג המשברים שבו לכל אחד יש תפקיד. תפקיד שר האוצר לשמור על קופת המדינה ושרת החינוך לדאוג ששנת הלימודים תתחיל. תפקיד ראש הממשלה לכנס את כולם סביב השולחן. יש משהו אפילו נכון בפערים כפי שהם עכשיו."

על המחלוקת בינו לבין שר האוצר אביגדור ליברמן בנושא שכר המורים אמר לפיד: "יחסיי עם שר האוצר טובים מאוד. יש בינינו ויכוח מקצועי שראוי שיתקיים. מערכת החינוך בישראל היא דבר רציני ואתה רוצה שאנשים ייאבקו עליו. יש לנו שר אוצר מצוין ואנחנו עובדים טוב מאוד.

לדברי לפיד, "בדרך כלל כשלא יודעים משהו זה אומר שקורים דברים טובים, כי את הדברים הרעים שומעים מהר מאוד. יש מו"מ אינטנסיבי. נעשה כל מאמץ ששנת הלימודים תתחיל בזמן."

ליברמן: "אם המורים ישבתו, האוצר יבקש צווי מניעה"

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר בחמישי באולפן Ynet שהוא אינו יודע אם שנת הלימודים תפתח כסידרה, ושאם המורים ישבתו האוצר יבקש מבית הדין לעבודה צווי מניעה. בתשובה לשאלה האם לא רק משרד החינוך יכול להגיש בקשה לצווי מניעה אמר ליברמן שזה "שנוי במחלוקת". ליברמן אמר שצריך "להוציא את השביתה מהלקסיקון אחרי שנתיים של קורונה".

בימים האחרונים דיווחו הצדדים על תקיעות בדיונים. בתוך הממשלה החל עימות פוליטי, כשראש הממשלה יאיר לפיד ביקר את ליברמן ואמר שהוא "אינו אוהב את האופן בו מדברים על מורים ותיקים במשא ומתן". ליברמן מצידו יצא נגד מעורבות ראש הממשלה במשא ומתן, ואמר שאינו זקוק ל'משגיחי כשרות'.

לב המחלוקת בין הצדדים הוא בגובה התוספת למורים הצעירים והוותיקים, וכן שינויים מבניים שמשרד האוצר מעוניין להחיל על מערכת החינוך במסגרת הסכם השכר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!