דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

הבחירות לנשיאות ארה"ב 2016 / "היא ידידה שלי ואני בוטח בה ושמה הוא הילארי קלינטון"

כך אמר אובמה בנאומו ביום שישי. הנשיא האמריקאי משתדל עבור קלינטון - והוא עושה את זה למען המפלגה הדמוקרטית ולמען המורשת שלו, בראשה תוכנית הבריאות 'אובמה-קר'. במהלך סוף השבוע ביקר טראמפ בתשע מדינות וקלינטון בחמש. הבחירות ביום שלישי הקרוב

נשיא ארה"ב, ברק אובמה (צילום: סוכנות AP)
נשיא ארה"ב, ברק אובמה (צילום: סוכנות AP)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הנשיא אובמה מתגייס במרץ לטובת בחירתה של הילארי קלינטון ותוקף ישירות את דונלד טראמפ. בנאומו ביום שישי האחרון במדינת קרולינה הצפונית אמר: "אם אתם מוקירים את החוקה שלנו, אסור לנו לבחור נשיא שרוצה לסגור את העיתונות כשהיא אומרת משהו שלא מוצא חן בעיניו. שמאיים לזרוק את יריביו לכלא, שמפלה בין אנשים על פי אמונתם הדתית. החוקה לא מרשה את זה. יש מקומות בעולם בהם זה מקובל, אבל לא בארה"ב". בסיום הנאום התעלה אובמה על חילוקי הדיעות שהיו בעבר בינו לבין קלינטון ואמר: "היא ידידה שלי ואני בוטח בה".

תוך כדי הנאום התפרץ כנגד אובמה מפגין מבוגר התומך בטראמפ. בניגוד לצעקות הקהל, התרה הנשיא בקהל תומכיו להניח למפגין למחות והסביר כי עליהם לא לצעוק בוז, אלא להצביע ביום הבחירות. "שבו כולם בשקט לרגע", אמר "יש כאן בחור מבוגר שתומך במועמד שלו, הוא לא מפריע ואין מה לדאוג בגללו. צריך להיות מרוכזים. אנחנו חיים בארץ שמכבדת את חופש הביטוי, הוא נראה כמשרת בדימוס בכוחות הביטחון ועלינו לכבד זאת".

אחד הנושאים המדאיגים את מטה קלינטון הינו ההשתתפות הנמוכה מבעבר בהצבעה מוקדמת של מצביעים שחורים כפי שמסתמן במדינות פלורידה, קרולינה הצפונית, וג'ורג'יה, מה שיכול לבשר על יתרון לטראמפ, וזו גם הסיבה לכך שאובמה מתגייס במרץ למענה.

סיבה נוספת למאמצי אובמה קשורה למורשת שלו, ולהישגיו בתחום הכלכלי והרפורמת הבריאות שזכתה לשם "אובמה-קר". אובמה חושש שאם קלינטון תפסיד, הישגים אלו ימחקו. ביום רביעי האחרון התראיין אובמה לרדיו ואמר: "הגישה של 'יש בעיות עם שני המועמדים' היא מסוכנת. כל מה שהשגנו בשמונה השנים האחרונות עומד למשאל-עם בבחירות הללו".

סגן הנשיא ג'ו ביידן נרתם גם הוא להצלחת המועמדת הדמוקרטית, לצד כוכבים פופולריים כמו הזמרת קייטי פרי והכדורסלן לברון ג'יימס, וכוכבי הפופ ביונסה וג'יי זי. לפי סקר רשת ABC והוושינגטון פוסט, כ52% מתומכי קלינטון הם "מצביעים נלהבים" לעומת 51% מתומכי טראמפ, מה שמעיד על התגברות במחנה קלינטון על הכרזת ראש ה-FBI ג'יימס קומי, לפיה תיק החקירה נגד קלינטון בנושא שרת האימייל הפרטי נפתח מחדש.

טראמפ, מצידו, הוקיע את אובמה על שזלזל במפגין למענו, בניגוד למה שבאמת התרחש, ונע אתמול והיום מעצרת לעצרת בין מדינות בהן הוא מוביל כמו איווה לבין מדינות מתנדנדות כמו פלורידה, או מדינה בעלת רוב דמוקרטי כמו וויסקונסין. ביום חמישי נעזר בנאום של אשתו מלנייה, כנגד בריונות רשת ותוך הצגת עצמה כמהגרת, בנסיון לרכך את הצהרות בעלה כנגד מהגרים במשך הקמפיין.

תרגום החלקים המשמעותיים בנאומו של אובמה ביום שישי 4/11/2016:

https://www.youtube.com/watch?v=0p01VGyrWEk

"דונלד טראמפ הינו בלתי כשיר באופן מיוחד להיות נשיא. נטייתו למצבי רוח הופכות אותו ללא ראוי לפיקוד על כוחות הביטחון.

"אם אמריקה צריכה להמשיך להיות מכובדת, אסור לבחור נשיא שמתיר עינויים, שמעליב דתות שלמות, שתוקף שבויי מלחמה, שטוען שהוא מבין יותר מהגנרלים שלנו. אפילו סנאטור רפובליקאי טען שאסור להניח בידי אדם כה תנודתי את הקודים להפעלת הנשק הגרעיני. אני רוצה שתחשבו על זה".

"אם אתם מאמינים שאמריקה חזקה יורת כשכל אחד עושה את חלקו ומשלם את חלקו ההוגן, אז אסור לנו לבחור את המועמד הראשון מזה עשורים שלא מוכן לפרסם את זיכויי המס שלו, ומודה שלא שילם מס הכנסה פדרלי במשך שנים, אדם שמנצל בעלי עסקים קטנים, ומתחמק מתשלום ואומר להם: לא אשלם לכם כי לי יש יותר עורכי דין מלכם. המחשבה שמשהו כזה יעמוד בראש ציבור העובדים, אדם שמנצל את ציבור העובדים, משהו שבטח לא מכיר את ציבור העובדים למעט מי שמנקה ומי שמכסח את הדשא במסלול הגולף שלו, איך אדם כזה יכול לייצג את ציבור העובדים?"

"אם אתם מוקירים את החוקה שלנו, אסור לנו לבחור נשיא שרוצה לסגור את העיתונות כשהיא אומרת משהו שלא מוצא חן בעיניו. שמאיים לזרוק את יריביו לכלא, שמפלה בין אנשים על פי אמונתם הדתית,  החוקה לא מרשה את זה. יש מקומות בעולם בהם זה מקובל, אבל לא בארה"ב."

אם אתם מאמינים שאנחנו חוזקים יותר ביחד, אסור לבחור נשיא שמפלה מיעוטים ומלגלג על נכים, שמכנה מהגרים 'פושעים ואנסים', שקורא לנשים חזירות וכלבות ומדרג אותן בסקאלה של 1-10, זו לא אמריקה. זה לא עניין דמוקרטי או רפובליקני, זה לא אמריקאי.

"למישל ולי יש שתי בנות נפלאות והן נפלאות בעיקר כי מישל היא נפלאה, והן חכמות וחמודות בדיוק כמו אימן, אבל הדבר שאני כה גאה בהן הן שהן נחמדות ואדיבות ולימדנו אותן לכבד כל אחד. שאיש אינו נעלה ממך, אבל איש גם אינו נחות ממך. ושעלייך לא להעלות את עצמך בכך שאת משפילה אדם אחר. הערכים הללו שלימדנו את ילדינו וילדכם ונכדכם, אסור לנו לבחור נשיא שבכל יום מפר את הערכים הבסיסיים הללו, הבעיה היא שהוא עשה זאת כל כך הרבה שזה הפך להיות נורמלי. זה כאילו פתאום תכנית ריאליטי בטלויזיה נכנסה למירוץ לנשיאות.

"עד הבחירות הללו היינו אומרים שזו התנהגות שפוסלת לחלוטין, אבל כולם התרגלו לזה, כאילו שזה נורמלי ושומעים אנשים שמצדיקים את זה ומתרצים אותה, ואומרים: הוא לא התכוון לזה באמת, או שזה דיבור מלתחות, או שאולי הוא כן התכוון אבל כל עוד הוא תומך בקיצוצי מיסים לעשירים או בדברים שאנחנו רוצים שיקרו אז זה בסדר. נו, באמת! אסור לנו לחשוב שרק בגלל שהוא מסכים איתך לגבי נושא מסויים או כי אתה מתוסכל מהממשל זה בסדר להתנהג כפי שהוא מתנהג.

"אני רוצה להגיד משהו על המשרה שלי, מי שאתה ומה שאתה לא משתנה כשאתה נהיה נשיא. זה יגדיל את מי שאתה, תהיה לך יותר עוצמה, ואנשים יאפשרו לך להיות יותר מי שאתה, זה יאיר בספוט על מי שאתה, אבל אם ביזית נשים לפני המשרה אתה תבזה נשים כשתכנס למשרה, אם לא תגנה את תומכי הקו קלאס קלאן, כי אתה כזה לא בטוח, אז זה מה שתעשה כשתיבחר, אם תזלזל בחוקה כשאתה רץ לנשיאות, לא רק שתזלזל בה שתבחר, אלא שאתה עלול לחלל אותה.

"הסיבה שאני אומר כל זאת היא כי כן, אני דמוקרט גאה, אבל אנחנו לא דמוקרטים או רבוליקנים קודם כל. אנחנו ילדי אלוהים, אנחנו אמריקאי, אנחנו בני אדם קודם כל. יש לי חברים רפובליקאים שלא חושבים או מתנהגים שפי שדונלד טראמפ מתנהג, וכתוצאה מכך הם לא יצביעו בעבורו, אפילו אם הם לא מסכימים אם מדיניות דמוקרטית.

"מדובר באדם שונה, לא מתאים למשימה באופן יוצא דופן. החדשות הטובות הן שאתם מוסמכים באופן יוצא דופן לוודא שהוא לא ייבחר. אתם צריכים פשוט להצביע. אתם לא צריכים להצביע נגד משהו, אלא להצביע בעד משהי. יש משהי חכמה, ומנוסה כמו כל אחד שאי פעם רץ לנשיאות. היא ידידה שלי ואני בוטח בה ושמה הוא הילארי קלינטון."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!