דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק המורים

התאחדות התעשיינים נגד מאבק המורים: בקשה לצו מניעה לשביתה הוגשה לבית הדין לעבודה

בעתירה נטען שהנזק הצפוי למשק מוערך בכ-1.8 מיליארד ש״ח, עקב היעדרותם של כרבע מיליון הורים מהעבודה | עוד נכתב: ״בהסתדרות המורים מנצלים את המצב הפוליטי כדי לשפר את מצבם״

נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר (צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)
נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר (צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

התאחדות התעשיינים הגישה היום בצהריים (ב') לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, עתירה נגד הסתדרות המורים בישראל, על כוונתם להשבית את הלימודים ב- 1 לספטמבר.

בעתירה, התאחדות התעשיינים מבקשת מבית המשפט להוציא צו מניעה נגד פריצתה של השביתה ובמקביל, להורות לעובדי ההוראה לפתוח את שנת הלימודים כסדרה ללא עיצומים או שיבושים מכל סוג שהוא. לחילופין, ולכל הפחות, מבקשת ההתאחדות להגביל את זכות השביתה והיקפה, על מנת לצמצם את הפגיעה במשק.

לטענת התאחדות התעשיינים, שביתה ב-1 לספטמבר תוביל לנזק קשה מאוד למשק, שכן "מאות אלפי עובדים ייאלצו להיעדר מעבודתם, כולל עשרות עד מאות אלפי עובדים בתעשייה, תוך פגיעה קשה במשק בכלל, ובתפקוד מפעלי התעשייה על כל גווניה, בפרט".

כמו כן, צויין בעתירה הנזק הכלכלי הישיר שייגרם למשק כתוצאה מהשביתה, שעומד על 1.8 מיליארד שקל לשבוע שביתה. נזק שהנו כפי שמצוין בעתירה "נזק מצטבר העולה על הדרישות עליהן חלוקים הצדדים במשא ומתן". הנזק הכלכלי חושב כתוצאה מהיעדרותם הצפוייה של הורים ממקום העבודה, כאשר על פי הערכה כ-250 אלף מהם ייאלצו שלא להגיע לעבודה במקרה שביתה.

עוד נכתב בעתירה, כי ״הסתדרות המורים מנצלת את ממשלת המעבר והמצב הפוליטי הרגיש, בכדי לשפר את מצבה במשא ומתן תוך התעלמות מוחלטת מהפגיעה הקשה שהיא יוצרת״.

בבקשה צויין גם שבשל העימותים הפוליטיים ומערכת הבחירות הקרובה, ״ייתכן שהממשלה לא תוכל לפעול בזירה המשפטית, מה שעלול לגרום לפגיעה אנושה באינטרסים חיוניים של המשק. הסתדרות המורים, אשר מודעת למצב, מנסה לנצלו לרעה לצורך שיפור מצבה במו"מ אל מול ממשלת המעבר. נשק השביתה הוא נשק יום הדין, אשר יש להשתמש בו במשנה זהירות ורק בלית ברירה. המשיבה מנצלת את המצב הפוליטי כדי לנהל מו"מ עיקש וחסר פשרות, אשר מתאפיין בסירוב שיטתי לכל הצעותיה ההוגנות של הממשלה, ואשר אין בצידו כל הצעה מלבד זו של המורים״.

לכן טוענים בהתאחדות כי אין כל ברירה אחרת, אלא להוציא צו מניעה לשביתה ולהורות על משא ומתן, שכן "הנזק שייגרם לכלכלת ישראל ולמשק כולו, במקרה שלא יינתנו צווי המניעה המבוקשים, יהיה אדיר ממדים. שביתת עובדי ההוראה ומערכת החינוך תפגע אנושות בפעילות המשק בכלל והתעשייה בפרט. השביתה תגרום לנזקים כבדים לחברי המשיבה, חלקם בלתי הפיכים. בנסיבות אלה, השביתה תגרום בהכרח לירידה משמעותית בתפוקה ובהכנסות ואף תגרום לאובדן לקוחות, באופן שיפגע קשות בחברי המבקשת, אשר בהתווסף למשברים הקיימים שהם ממילא חווים בתקופה זו, ייגרם להם נזק בלתי הפיך".

עתירת התאחדות התעשיינים לבית הדין היא חריגה, שכן מדובר בגורם שאיננו צד לסכסוך העבודה. הממשלה עצמה טרם עתרה אף היא בבקשה לצווי מניעה על רקע המחלוקת הפנימית בממשלה בדבר נחיצותו של צעד זה. בעוד ששר האוצר אביגדור ליברמן דוחף להגשת בקשה לצווי מניעה, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מתייצבת דווקא לצד המורים ומתנגדת להגשת בקשה שכזו, בטענה כי האוצר מנהל את המו"מ בחוסר תום לב. גורמים בסביבתו של ראש הממשלה לפיד טענו לאחרונה בתקשורת כי עמדתו של ראש הממשלה היא שהפערים בין הצדדים, המוערכים בכ-800 מיליון שקלים, אינם מצדיקים הגשת צווי מניעה. התעקשות האוצר בנושא מציבה את הפרקליטות במצב ייחודי ותקדימי בו הם נדרשים לבחון את האפשרות לפיה ידרשו לייצג בפני בית הדין במקביל הן את דרישת האוצר להוצאת צווי המניעה, והן את עמדת משרד החינוך המתנגדת לכך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!