דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדי הרכבת הקלה שהתאגדו: "תוך יממה החתמנו מחצית מהעובדים"

לקראת הפעלת הקו האדום, הבינו עובדי חברת תבל מטרו שמפעילה את הקו שהם צריכים להתאגד | שניים מהעובדים שהובילו את ההתארגנות: "שמחים שזכינו לעבוד בחברה שצפויה לשחק תפקיד חשוב בהיסטוריה התחבורתית של ישראל"

תחנה עם סיום בניית הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: משה שי/פלאש90)
תחנה עם סיום בניית הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: משה שי/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"ככל שמועד תחילת הפעלת הקו האדום מתקרב, הבנו שאנחנו מעוניינים להסדיר את תנאי עבודתנו בהסכם קיבוצי מסודר" אמרו ל'דבר' משה שפרינגר (37) ומשה קצב (36) מוועד הפעולה של חברת תבל מטרו, הצפויה להפעיל את הרכבת הקלה במטרופולין דן, כשהסבירו מדוע הצטרפו עובדי החברה השבוע להסתדרות.

"כלל העובדים בחברה מוכנים ומתרגשים לקראת פתיחת הקו" אמר שפרינגר, "אנחנו שמחים שזכינו לעבוד בחברה שצפויה לשחק תפקיד חשוב בהיסטוריה התחבורתית של מדינת ישראל. ההתאגדות שלנו היא מהלך שנובע מהעובדה שכולנו אוהבים את החברה". קצב מוסיף כי הוא מעריך שבשילוב ידיים עם ההנהלה יוכל הועד החדש לקדם הסכם שיצעיד את החברה קדימה.

בחברה כ-200 עובדים כיום, בהם נהגי רכבת, עובדי ענף הבקרה, מנהלי התחנות ואגף התפעול והתחזוקה. החברה חדשה וכן גם העובדים שבה, אך בחודשים האחרונים לאחר ביצוע ההכשרות, הם צפויים לבצע שורה ארוכה של נסיעות מבחן במטרה להגיע לתחילת הפעילות באופן מיטבי.

"אחת המטרות המרכזיות שלנו היא לעצב את היחס לנהגי הרכבת הקלה כאל נהגי רכבת לכל דבר ועניין" מבהיר שפרינגר, "מדובר בעבודה קשה עם אחריות כבדה. תנועה במרחבים שיש בהם גם הולכי רגל וגם צמתים משותפים עם כלי רכב, כשעל הרכבת יכולים לנסוע עד 500 איש. הנהגים יושבים בתא מבודד וצריכים להיות מרוכזים ב-100% בנהיגה. אין רדיו, ואסור לדבר בטלפון גם לא עם אוזניה. אלו תנאים ייחודיים ומורכבים וחשוב לנו לוודא שתנאי העובדים יהלמו הן את העבודה המורכבת והן את היקף האחריות".

משה קצב ומשה שפרינגר, ממובילי התאגדות עובדי 'תבל מטרו' (צילום: אלבום פרטי)
משה קצב ומשה שפרינגר, ממובילי התאגדות עובדי 'תבל מטרו' (צילום: אלבום פרטי)

לדברי קצב, ועד העובדים מעוניין לקדם בין היתר את ההסברה בציבור הרחב ובקרב יתר משתמשי הדרך שאינם רגילים בכלי רכב בסדר הגודל של הרכבת הקלה, ועשויים שלא להעריך נכון למשל את זמני העצירה שלה ושלא להישמע להוראות התמרורים כראוי, וכך להעמיד עצמם בסיכון.

קצב מוסיף כי גם עבודת מערך הבקרה ומנהלי התחנות כוללת אחריות כבדה. "מדובר במערך בקרה מורכב בדומה לנתב"ג – שרואה את כל הרכבות בזמן אמת וצריך לוודא שאף רכבת איננה מתקרב לרכבת אחרת. נהגי הרכבות עומדים מול הבקרה כך הזמן בקשר רציף וזהו הלב של תנועת הרכבות. גם תחנות הרכבת הקלה צריכות יהיו לדאוג לציבור הלקוחות, לבטיחות שלהם, למודיעין, מערך הכרטוס, לסיוע וגישה לאנשים עם מוגבלויות – המון אחריות שהציבור היום לאו דווקא מכיר. הם יידרשו לוודא שהכל נע, זורם ונעשה בצורה בטוחה".

מהלך ההתארגנות לדבריהם החל בהסברה והזמנה בקרב העובדים, כשההצטרפות הייתה מהירה מאוד. "אנשים שמחו להצטרף, שמחו שיש גוף שייצג אותם וידאג לזכויותיהם" אמר שפרינגר. "תוך כיממה החתמנו למעלה ממחצית מהעובדים, ואתמול ההסתדרות פנתה גם להנהלה והודיעה על יציגות". את המהלך, ליוו לדבריהם אנשי האגף להתאגדות עובדים ואיגוד עובדי התחבורה המנוסים.

"הרכבת הקלה היא העתיד של התחבורה הציבורית בגוש דן. אנחנו גאים להיות החלוצים של הפרוייקט הגדול וחשוב הזה, מתרגשים להוביל תחבורה ירוקה, מתקדמת ונגישה" סיכם שפרינגר והוסיף כי מדובר במערך חדש בעולם התחבורה הציבורית בישראל, "חשוב לנו להגן על זכויותינו ולהיות מוערכים מבחינת השכר והתנאים בהתאם. אנחנו מודים לכל העובדות והעובדים על האמון ומצפים כבר לפגוש את הציבור הרחב בהקדם על הקו האדום"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!