דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

28 מיליון יורו פיצויים: הושג הסכם בין ממשלת גרמניה למשפחות חללי מינכן

הוועד האולימפי בישראל הודיע על השתתפות בטקס, יחד עם המשפחות ונשיא המדינה | ההסכם נחתם לאחר שמשפחות י"א החללים איימו להחרים את הטקס לציון 50 שנים לטבח | השר חילי טרופר: "משפחות החללים זוכות סוף סוף להכרה בכאבן"

קבריהם של חמישה מקורבנות טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן, בבית הקברות בקריית שאול (צילום: דוד שי / ויקימדיה)
קבריהם של חמישה מקורבנות טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן, בבית הקברות בקריית שאול (צילום: דוד שי / ויקימדיה)
יאיר צוקר
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ממשלת גרמניה ומשפחות י"א חללי מינכן הגיעו היום (רביעי) להסכמה על תשלומי פיצויים. לפי ההסכם יקבלו המשפחות פיצוי על סך 28 מיליון יורו. הוועד האולימפי הישראלי הודיע על השתתפות בטקס במינכן. המטוס רשמי של משלחת ישראל ימריא לטקס הזיכרון שיתקיים במינכן על אדמת גרמניה, 50 שנה אחרי הטבח נורא במינכן.

על פי ההסכם המסתמן, 20 מיליון יגיעו מהממשלה הפדרלית, 5 מיליון יתרמו על ידי מדינת בוואריה, ושלושה על ידי העיר מינכן. כרגע עוד לא הוחלט מי מבניהם ישלם את הוצאות המשפט.

הטקס הממלכתי צפוי להתקיים ב-5 לספטמבר בבסיס חייל האוויר בפירסטנפלדברוק, כשעוד קודם לכן, אמור להתקיים טקס נוסף בכפר האולימפי למשפחות ולניצולים בלבד.

יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי בישראל: "50 שנים חיכו המשפחות שהצדק ייעשה כדי להקל על מעגל הכאב הנורא שהחל ברצח הספורטאים במשחקים האולימפיים במינכן. תחושות האובדן חקוקות אצל המשפחות ובציבור הישראלי ונותרו כפצע פתוח מדמם".

לטקס במינכן יגיעו במטוס ארקיע משפחות חברי המשלחת האולימפית למינכן 1972 שנרצחו. היציאה לטקס החשוב וההיסטורי התאפשרה הודות למאמצים אינסופיים משותפים של כל הגורמים המעורבים בפרשה ותמכו במאמצי המשפחות ובראשם נשיא המדינה יצחק הרצוג.

בטקס הרשמי צפוי להשתתף נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר, אישים בכירים ישראליים כמו כן, צפויים להשתתף משתי הממשלות שרים משתי הממשלות, שר הספורט חילי טרופר ראשי הוועד האולימפי הבינלאומי בראשות תומאס באך, ראשי הוועד האולימפי הישראלי בראשות יעל ארד וגילי לוסטיג, משפחות הי"א, ניצולים ספורטאים, מדליסטים אולימפיים שופטים ומאמנים בעבר ובהווה. המטוס יצא ביום ראשון הקרוב. והטקסים הרשמים יתקיימו ביום שני.

המשפחות השכולות בטקס לזכרם של י"א חללי מינכן שנערך באולימפיאדת טוקיו (צילום: הוועד האולימפי בישראל)
המשפחות השכולות בטקס לזכרם של י"א חללי מינכן שנערך באולימפיאדת טוקיו (צילום: הוועד האולימפי בישראל)

בימים האחרונים התקיימו שיחות אינטנסיביות בין עורכי הדין של משפחות הקורבנות לגורמי ממשל בגרמניה, שאמרו לסוכנויות הידיעות, שהם ניסו להגיע להסכם "ידידותי" שימנע בטיול הטקס ברגע האחרון. בברלין שקלו סכום בינוני חד ספרתי של 5.4 מיליון יורו, כאשר המשפחות דחו את ההצעה וכינו אותו כ"טיפ" ו"מעליב".

"הלב עדיין כואב אבל הגב זקוף והראש מורם"

המהלכים והמעשים של השבועות האחרונים הביאו לכך שאנו יכולים להישיר מבט אל המשפחות שתדענה שהמדינה וכל העם בישראל איתם והגב שניתן להן עמוק ומשמעותי", הוסיפה ארד. "אני הודעתי ועמדנו חברי ואני באופן נחוש על האמירה שלמינכן לא נגיע ללא המשפחות. אני מברכת על ההסכם ועכשיו נוכל להגיע ביחד חזקים ומאחודים כשהלב עדיין כואב אבל הגב זקוף והראש מורם. המסר עבר ויעבור אל העולם כולו בידיעה שטבח כזה מהדהד ויש מחיר עליו גם 50 שנים אחרי".

יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי בישראל (צילום: הוועד האולימפי בישראל)
יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי בישראל (צילום: הוועד האולימפי בישראל)

שר התרבות והספורט חילי טרופר: "לאחר חמישים שנה, הצדק מתחיל לצאת לאור. גרמניה מכירה בחלקה באחריות על הרצח הנורא שהתרחש על אדמתה, היא תאפשר נגישות לחומרים חסויים אודות אירוע הטרור ותעניק פיצוי כספי הוגן למשפחות החללים".

משפחות החללים שנאבקות כבר שנים שהצדק יצא לאור, זוכות סוף סוף להכרה בכאבן וליחס מכבד מממשלת גרמניה", הוסיף טרופר. "יחד איתם נגיע בשבוע הבא לטקס במלאת חמישים שנה לרצח, נזכור את יקיריהם ונוודא שי״א החללים ואירוע הטרור בכפר האולימפי לא ישכח. אני מודה לנשיא המדינה, לוועד האולימפי ולכל השותפים בהגעה לסיכום הראוי ושולח חיבוק וחיזוק למשפחות החללים".

באך ישתתף בטקס שייערך בישראל

נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך הודיע ביום שבת האחרון שיגיע לישראל וישתתף בטקס הממלכתי לציון 50 שנה לטבח י"א הספורטאים במינכן, שייערך ב-21 בספטמבר בתל אביב. בכך נענה באך להזמנה שהגישה לו יו"ר הוועד האולימפי הישראלי, יעל ארד, במשחקי החורף בבייג'ינג.

הפעם האחרונה שנשיא הוועד האולימפי הבינלאומי ביקר בישראל היתה לפני 12 שנים, באוקטובר 2010. באך היה זה שהוביל לדקת הדומיה המיוחלת, לראשונה מזה 49 שנים, בטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו 2020.

נשיא הוועד האולימפי תומאס באך (צילום AP/Petros Giankouris)
נשיא הוועד האולימפי תומאס באך (צילום AP/Petros Giankouris)

ב-5 בספטמבר 1972 חוליה של טרוריסטים פלסטינים מארגון "ספטמבר השחור" תקפה את המשלחת האולימפית הישראלית ורצחה 11 ספורטאים ישראלים ושוטר גרמני. בעבר כבר התגלה כי רשויות הביטחון הגרמניות התעלמו מהתראות לגבי התקיפה, וגם תגובת המשטרה נחשבה ללקויה מאוד.

בטבח נרצחו: אנדריי שפיצר ז"ל, יוסף רומנו ז"ל, משה ויינברג ז"ל, זאב פרידמן ז"ל, יוסף גוטפרוינד ז"ל, יעקב שפרינגר ז"ל, עמיצור שפירא ז"ל, אליעזר חלפין ז"ל, קהת שור ז"ל, דוד ברגר ז"ל ומרק סלאבין ז"ל.

אחד הטרוריסטים בטבח הספורטאים הישראלים במינכן (צילום: AP Photo/Kurt Strumpf, File)
אחד הטרוריסטים בטבח הספורטאים הישראלים במינכן (צילום: AP Photo/Kurt Strumpf, File)

באולימפיאדת טוקיו נרשמה לראשונה בתולדות הטקסים האולימפיים מחווה ל-11 ההרוגים, כשהכרוז ציין את שמותיהם, לאחר שציין גם את קרבנות מגפת הקורונה בכל העולם, במסגרת דקת דומיה שנערכה באצטדיון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!