דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ההסכם עם המורים: 7,500 מורים יגויסו בחוזה אישי, לא הוחלט האם שינוי החופשות יחל השנה

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון: "אחרי שנים של משבר כוח אדם חמור במערכת החינוך, היה צריך הסכם שכר משמעותי ואמיתי" | יפה בן דויד: "ההסכם מקדם את מערכת החינוך קדימה. צריך עכשיו להכין תכנית איך יוצאים מהמשבר"

מסיבת העיתונאים המשותפת להכרזה על הסכם השכר למורים ביסודי ובחטיבות הביניים (צילום: תומר נויברג/ פלאש90)
מסיבת העיתונאים המשותפת להכרזה על הסכם השכר למורים ביסודי ובחטיבות הביניים (צילום: תומר נויברג/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
מיכל מרנץ
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון חשפו היום מספר פרטים חדשים בנוגע לעקרונות הסכם השכר המתגבש עם המורים. במסיבת עיתונאים שקיימו הערב יחד עם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר והממונה על השכר באוצר קובי בר נתן, נחשף שבמערכת החינוך יתאפשר להעסיק עד 7,500 מורים מומחים בחוזים אישיים.

עוד נאמר שכרגע לא ברור האם כבר השנה ייצא לפועל השינוי בלוח החופשות עליו סוכם, שיכלול גשר בין יום כיפור לסוכות במקום ימי האסרו חג בסוף סוכות, פסח ושבועות, ותוספת שני ימי לימודים לתלמידים ושני ימי חופש גמישים לבחירת המורים.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הדגישה במסיבת העיתונאים שההסכם מסייע למורים הצעירים אך לא זונח את המורים הוותיקים, וכן מסייע לקבוצות שונות של מורים ועובדי הוראה שלא תוגמלו כראוי או באופן מעוות. עם זאת היא הדגישה שישנם עוד שינויים ותיקונים שנדרשים כלפי קבוצות שונות של מורים.

ההסכם, שהושג הבוקר לאחר משא ומתן לילי, כולל העלאה של שכר המורים המתחילים ל-9,000 שקלים, ותוספות שכר של החל מ-1,100 שקלים לכלל המורים, לצד שינויים בלוח החופשות, העסקת מורים מומחים בחוזים אישיים וקיצור תהליך פיטורי מורה.

ליברמן: "ההסכם לא אידאלי, אבל מבטא את האיזונים הנכונים"

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר במסיבת העיתונאים: "היה מו"מ קשוח ונוקשה, אבל היכולת להתעלות, לקחת אחריות ולהגיע להסכם זה חג גדול למערכת החינוך כולה, לתלמידי ישראל, להורים ואני חושב שגם למשק הישראלי כולו".

ליברמן הודה לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון ולמזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד., על אף המאבקים ביניהם במשא ומתן, וכינה אותן "שותפות אמיצות לדרך". לדבריו, "הקושי הגדול היה להשאיר את הפוליטיקה מחוץ לדלת ולקחת את הנושא לגופו של עניין, ולהתנהל בצורה אחראית. זה מה שהצלחנו לעשות. זה ההישג הגדול. באווירה הלא פשוטה כשמדברים על הראשון לספטמבר ומתכוונים לראשון לנובמבר, להשאיר את הפוליטיקה מחוץ לדלת זה לא פשוט. אני מעריך את הגישה של השרה ומזכ"לית הסתדרות המורים, והיכולת להתעלות מעבר למחלוקות."

עוד אמר שר האוצר: "ההסכם מעניק יציבות עד סוף שנת 2026. לא נצטרך יותר לשבור את הראש האם תיפתח שנת הלימודים או לא. זה נותן יציבות ויכולת למערכת החינוך להתמקד בתכנים ופחות בפרוצדורות. יש הסכם שכר. הרי זה לא במקרה שהסכם השכר האחרון נחתם ב-2016, וכמה תיקוני טלאי על טלאי ב-2019. אחרי הפסקה כזו, להגיע להסכם מקיף זה לא פשוט."

"אני מבין שההסכם לא אידאלי, וכנראה אף פעם לא נגיע להסכם אידאלי, אבל הוא מבטא את המקסימום שניתן היה להשיג ומבטא את האיזונים הנכונים. אני גאה בו מאוד, ומקווה שעוד הערב נתבשר שגם בתי הספר התיכוניים ייפתחו מחר כסדרם."

שאשא ביטון: "אחרי שנים של משבר כוח אדם חמור במערכת החינוך, היה צריך הסכם שכר משמעותי ואמיתי"

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, אמרה על ההסכם: "אנחנו כמה שעות לפני פתיחת שנת הלימודים, אירוע חגיגי שאני מאוד מתרגשת לקראתו. הצלחנו להביא לפתיחה סדירה שזה דבר חשוב מאוד לילדים, להורים וגם עבורנו – ואנחנו מגיעים לשנה הזו עם הסכם שכר היסטורי, משמעותי, פורץ דרך. כזה שמאפשר יציבות לא רק מחר בבוקר, אלא לשנים קדימה. לא מגיע לילדים שלנו כל שנה להיות בחוסר וודאות אם תיפתח שנת לימודים או לא."

לדברי שאשא ביטון, "ההסכם הזה נותן ביטוי גם למורים החדשים וגם למורים הוותיקים שנמצאים שנים ארוכות במערכת. הוא מתייחס למנהלים, לגננות, לגננות המחליפות. נכון, הוא לא מושלם. תמיד אנחנו רוצים יותר. ניסינו עד הרגע האחרון למצות כל שקל. אבל אנחנו מביאים כאן הסכם היסטורי שמיטיב קודם כל עם ילדי ישראל. ולמה? כי אנחנו אחרי שנים שאנחנו עדים בהן למשבר כוח אדם חמור במערכת החינוך, והיה ברור שכדי לתקן אותו צריך הסכם שכר משמעותי ואמיתי. לא פלסטר, לא טלאי על טלאי, ולצידו תהליכים חינוכיים שאנחנו מקדמים במערכת החינוך.

"לכן כשאנחנו מגיעים כעת לפתיחת השנה עם תהליכים חינוכיים והסכם שכר משמעותי, אנחנו מביאים בשורה גדולה לילדי ישראל ולצוותים החינוכיים."

יפה בן דויד: "ההסכם מקדם את מערכת החינוך קדימה. צריך עכשיו להכין תכנית איך יוצאים מהמשבר"

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד הודתה לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון: "אני רוצה להודות לך על תמיכתך באנשי החינוך. היא הייתה משמעותית, נכונה כמי שמכירה ומגיעה ממערכת החינוך". היא הודתה גם לשאר השותפים להסכם: "תודה לדלית שטאובר המנכ"לית, אשת עשייה חינוכית שידעה לתווך ולקדם את התהליך כולו. תודה לשר האוצר אביגדור ליברמן שכמו שהוא יודע לחתוך בזמן, ידע גם להתערב כשהיה צריך, וזה נתן דחיפה משמעותית לסיום המשבר. אני מודה לך קובי בר נתן שליווה לילות כימים את המו"מ."

לדברי בן דויד, "הבאנו בשורה גדולה וטובה לאנשי החינוך, לתלמידים ולהורים. ההסכם הזה שם לא רק את התלמידים במרכז, אלא גם את אנשי החינוך שמגיע להם שיוקירו אותם על עבודתם המסורה."

בן דויד הוסיפה: "ההסכם הוא לא רק הסכם שכר. הוא מקדם את מערכת החינוך קדימה. צריך עכשיו להכין תכנית איך יוצאים מהמשבר הזה, למען עתידה של מערכת החינוך בוישראל ומדינת ישראל. מגיע המון תודות לציבור אנשי החינוך שלנו שעושים עבודה חשובה וטהורה, ולא תמיד מקבלים את ההכרה שמגיעה להם. אני בטוחה שמחר יהיה נרגשים כבכל שנה לפגוש את הילדים."

מנכ"לית משרד החינוך: "ארגוני העובדים ומשרד החינוך לא חייבים להיות משני צידי המתרס"

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, אמרה למזכ"לית הסתדרות המורים: "תמיד שואלים איך הקשר בין משרד החינוך לארגוני העובדים האם זה חייב להיות בשני צידי המתרס. התפיסה שלנו היא שבשותפות וחברות אפשר לקחת את המערכת קדימה."

לדבריה, "אנחנו מביאים היום הישג עצום למערכת החינוך, לאנשי החינוך, שנותן מענה להרבה יעדים שאנחנו רוצים להשיג – גם באמצעות השכר וגם דרך קידום הערכים של מעמד המורה והמנהל, הגננות ויתר אנשי החינוך. גמישות למערכת, מצוינות וגם הסדרת ימי החופשה לטובת המשק וההורים. כל נושא קיבל התייחסות.

"בעיות מערכת החינוך לא נפתרות עם החתימה על הסכם השכר אבל זו פריצת דרך משמעותית שיחד עם הרפורמות שהביאה השרה והרצון שלנו להמשיך ולקדם את מעמד המורה ולפעול לרווחתו, יביא לקידום המערכת לטובת התלמידים והחברה הישראלית."

הממונה על השכר: "ההסכם ישנה מקצה לקצה את מעמד המורה המתחיל"

הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן: "בהסכם הזה יש הרבה מהרכיבים שאנחנו מדברים עליהם. המטרה שלנו במשרד זה לתת כלים למערכות השונות כדי שיתנו את המענה המיטבי לאזרחים, וכמובן גם לתלמידים. אני חושב שהמתנים שנתנו הולמים את הצרכים שעלו מהשטח: שינוי מקצה לקצה של מעמד המורה המתחיל. אני מאמין שזה ייצור שינוי משמעותי עם כל הקשיים והמגבלות. אני לא זוכר שאי פעם נתנו מענה לקבוצה כל כך קריטית וחשובה."

עוד אמר בר נתן, "נתנו מענה גם לוותיקים וגם לצעירים, ולמגוון רחב של דברים – מנהלים ומנהלות, שזה גם השכר וגם הכלים. מי שיושב מסביב לשולחן מבין שהמערכת מבוססת על המנהלים והשטח. כל אחד ויתר גם על מעט מהסמכויות שלו, מתוך הבנה שהשטח מבין הכי טוב. הכנסנו כלים לגמישות המערכת. אני שמח על ההסכמות. אני מודה לשר האוצר על הגיבוי המלא שנתן. כמובן לשותפים. הגענו לישורת האחרונה בזמן ובצורה טובה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!