דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מדריך / שחיקת הפיקדונות: למה זה קורה ומה אפשר לעשות

הביקורת דחפה את הבנקים להתחיל לעלות ריבית על פיקדונות, אבל הם עדיין נהנים מנתח רווחים משמעותי | מה האפשרויות להשקעה, איך קובע הבנק את הריבית, ומה זה המרווח הבנקאי

בנק לאומי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנק לאומי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לחץ ציבורי גובר הביא את הבנקים בישראל להעלות את הריבית על פיקדונות חדשים בימים האחרונים, אך העלאת הריבית עדיין צפויה להגדיל את רווחי הבנקים על חשבון הציבור.

מה זה פיקדון?

פיקדון הוא מכשיר שנועד לצבור ריבית ובכך להגן להגן על ערכו משחיקה על ידי האינפלציה, עליית המחירים שנמדדת לפי מדד המחירים לצרכן. כך לדוגמה, פיקדון לשנה בריבית שנתית של 3% ועליית מחירים של 4% יאבד 1% מערכו.

זוהי למעשה עסקה עם הבנק: הלקוח נועל את הכסף בבנק, והבנק נותן לו סכום קבוע. ככל שהפיקדון 'נועל' את הכסף לתקופה ארוכה יותר, ריבית הבנק תהיה גבוהה יותר.

איך קובע הבנק ריבית על הפיקדון?

יש מסלולים ודרכים רבות לחשב את הריבית שמקבל הלקוח על הפיקדון שלו בבנק. הריבית הכי גבוהה תינתן ללא הצמדה, וחשופה לסיכון עליית מחירים. פיקדון צמוד מדד יגן מפני עליית המחירים, אך כיום משווק בריבית נמוכה או ריבית שלילית קטנה והוא יעניק תוצאות שליליות כאשר המחירים במשק יתייצבו או ירדו.

פיקדון צמוד פריים מגן מפני שינויים בגובה הריבית במשק שקובע בנק ישראל, והוא אפקטיבי בייחוד לפני עליות ריבית. כך למשל, ריבית של אחוז וחצי צמודה לפריים, עדיפה על ריבית 3% לא צמודה, אם הריבית של בנק ישראל תעלה בעוד 2% בשנה הקרובה.

היתרון המרכזי בפיקדון הוא הוודאות היחסית בשמירה על ערך הכסף, לעומת השקעה בשוק ההון, שם סיכויי הרווח וסיכוני ההפסד גבוהים יותר. מנגד, בסביבת אינפלציה גבוהה הפיקדון עדיין יכול לבטא שחיקה בכסף. בנוסף הוא דורש 'לנעול' את הכסף, וכך לוותר על נזילות. ככל שהנעילה ארוכה יותר היא משתלמת יותר לבנק, והתשואה על הפיקדון תהיה גבוהה יותר.

למה התעורר כעס על הבנקים דווקא עכשיו?

עליית ריבית בנק ישראל מתורגמת באופן מידי להתייקרות ההלוואות החדשות וכן של תשלומי הריבית הצמודה על הלוואות קיימות. בעבור משלמי משכנתא גדולה, הפער מגיע למאות שקלים נוספים בחודש.

בצד השני, הבנקים נהנים מפקדונות בהיקף ענק, שהולך ומתקרב לשני טריליון ש"ח, כאשר חשבונות עובר ושב מהווים שליש בלי שום תשלום ריבית מהבנק, והפקדונות האחרים מזכים בתשלומי ריבית נמוכים בהרבה לעומת הריבית על הלוואות .

זה הפער שנקרא "המרווח הבנקאי" וכל אחוז נוסף שלו שווה למגזר הבנקאי עוד 5 מיליארד שקלים בשנה. מכיוון שבנק ישראל מאותת שימשיך במגמה של עליית הריבית, הרי שהלחץ של הבנקים על הציבור צפוי לגדול גם בחודשים הבאים. הצעות הריבית המשופרות של הבנקים כעת, נמוכות בהרבה מהעליה בריבית בנק ישראל השנה – שכבר קפצה מ0.1% ל-2%.

איזו ריבית אפשר לקבל היום על פקדון בנקאי ? 

לאחר הכרזת בנק דיסקונט על ריבית של 3% לשנה על פיקדונות ללא הצמדה, גם בנק לאומי הודיע על העלאת הריבית על הפקדונות לגובה מדד פלוס 0.5%, או ריבית שנתית של 3.25% בהפקדה לשנתיים.

בבנק ירושלים, למשל, ניתן לקבל פיקדון בריבית של 2.3% לשנה, ועד 3% לשנה בפיקדון ל-3 שנים. בבנק הפועלים ניתן לקבל ריבית של 2.5% לשנה, אך גם לקבל פיקדון ריבית יומית בשיעור של 0.3% לשנה, ללא צורך לסגור את הכסף לתקופה כלשהי.

בפיקדונות שצמודים לריבית הפריים, הבנק המוביל הוא הבנק הדיגיטלי ONE ZERO עם ריבית פריים פחות 0.85%, אך לבנק יש רשימת המתנה של עשרות אלפי אנשים, והוא מתאים יותר לאנשים עמידים, שמשתלם להם לשלם מינימום של 50 ש"ח בכל חודש על פתיחת חשבון בעבור סל פעולות רחב שהבנק מציע באופן דיגיטלי בלבד, ללא סניפים. בבנק לאומי, ניתן לקבל פיקדון בריבית משתנה של פריים פחות 1.25%. בבנק דיסקונט הריבית היא רק פריים פחות 2.5%.

בתחום הפיקדונות צמודי המדד, בבנק מזרחי טפחות ניתן לקבל פיקדון צמוד מדד לשנה וחצי, מסכום מינימלי של 10,000 ש"ח, אך ללא תשלום ריבית. חלק מהבנקים מציעים הצמדה למדד רק עם ריבית שלילית.

הליכה ליועץ ההשקעות בסניף עשויה להביא לשיפור ההצעה, בהתאם לגובה הפיקדון ויכולת המיקוח של הלקוח. בדיקה באתרי האינטרנט של הבנקים מאפשרת מספר לצפות בהצעות לריביות שונות, אך בדרך כלל רק פניה קונקרטית לבנק מאפשרת קבלת הצעה מחייבת מבחינת תנאי הפיקדון.

החלופות של שוק ההון 

שוק ההון מציע לחוסכים מספר מכשירי השקעה בסיכון נמוך, המתחרים בפיקדונות בנקאיים, בעיקר בתחום הנזילות והסחירות.

מלווה קצר מועד (מק"מ) הוא הלוואה לבנק ישראל, אשר מניבה כיום ריבית של 2.1% לשנה, אך עם סחירות ונזילות גבוהה וסיכון נמוך, ללא צורך "לנעול" את הכסף לתקופה מוגדרת מראש.

אגרת חוב ממשלתית לטווח קצר מאפשרת להשיג ריביות דומות למק"מ, או ריבית שלילית עם הצמדה למדד, בהתאם למשך חיי האגרת. עם זאת, באגרות חוב יש מעט יותר סיכון – כדי לממש את תשלום הריבית בוודאות יש להחזיק את האגרת עד לפקיעה. מכירה של האגרת לפני תקופת הפקיעה חשופה לתנודות מחירים בשוק ההון ויכולה להסתיים גם בהפסד, או ברווח גדול יותר, בהתאם לעיתוי המכירה.

קרן כספית היא קרן אשר בעצמה משקיעה בפיקדונות בנקאיים קצרים, מק"מ ,אגרות חוב קרובות לפדיון ומוצרים דומים. המשקיעים בקרן נהנים מכח מיקוח מצרפי ומדמי ניהול נמוכים. לעומת פיקדון בנקאי, שמחוייב במס רווחי הון, השקעה בקרן כספית היא סחירה ונזילה ותחויב במס רק על רווחים ריאליים. כלומר, לא יהיה מיסוי על רווח בשיעור נמוך משיעור מדד המחירים לצרכן. קרנות אלו צוברות פופולריות השנה, ביחס ישר להחלטות בנק ישראל על העלאות ריבית, שהופכות אותן למוצר השקעה משתלם יותר מאשר בעידן הריבית האפסית.

הבעיה: ההשוואה כמעט בלתי אפשרית

מגוון האופציות אמור היה לייצר תחרות בין גופי האשראי השונים לגבי הפיקדונות, אבל הקושי להשוות בין האפשרויות והעובדה שלרוב בעבור הצרכן הבודד מדובר בסכומי כסף קטנים יחסית, מעניקה יתרון לבנקים. בפועל המרווח הבנקאי בישראל גדול, ונראה שרק עיסוק תקשורתי וציבורי דוחף את הבנקים להעלאות קצת את התשואה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!