דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פתיחת שנת הלימודים

תיכון למצטיינים, ויסודי ביישוב בתהליך הכרה: שני בתי ספר חדשים מתמודדים עם אתגרי החברה הבדואית בנגב

שר הרווחה מאיר כהן חנך בית ספר יסודי ביישוב ח'שם זנה, שילדיו יוכלו לראשונה ללמוד ביישוב בו הם מתגוררים | בתיכון 'מרכז תמר' החלו ללמוד 400 תלמידים בדואים מצטיינים | במזרח ירושלים חזרו תלמידי אלבסמה לחינוך מיוחד להפעיל את בית הקפה ופינת החי הקהילתיים

כניסה לתיכון מרכז תמר למצוינות במדעים בנגב (צילום: עבד אל רחמן נסאסרה)
כניסה לתיכון מרכז תמר למצוינות במדעים בנגב (צילום: עבד אל רחמן נסאסרה)
יניב שרון

שנת הלימודים נפתחה היום (חמישי) ב-5,440 בתי ספר שפתחו את שעריהם לתלמידים, בהם 755 בתי ספר במגזר הערבי, 201 בתי ספר בחברה הבדואית, 81 בתי ספר בעדה הדרוזית ו-3 בתי ספר צ'רקסיים 

שני בתי ספר שנפתחו השנה בנגב מסמנים שני אתגרים של מערכת החינוך ובפרט מערכת החינוך בחברה הבדואית: החינוך למצוינות וחינוך איכותי לכל תלמיד. בח'שם זאנה הנמצא בתהליכי הכרה מהמדינה, הלכו הבוקר לראשונה התלמידים לבית הספר בכפר. בשנים שעברו למדו ילדי הכפר ח'שם זאנה מחוץ לכפר. היום נחנך בית-הספר היסודי הראשון בכפר, במעמד שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן, שעומד גם בראש הרשות לפיתוח יישובי הבדואים 

 

טקס חנוכת בית-הספר בח'שם זאנה. בתמונה, משמאל: סיגל מורן מנכ״לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן שר הרווחה והביטחון החברתי, הממונה על הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, מנסור עבאס יו״ר רע"ם, רם זהבי מנהל מחוז דרום משרד החינוך, אברהים אלהוואשלה ראש המועצה האזורית נווה מדבר (צילום: מישל אמזלג/ לע״מ)
טקס חנוכת בית-הספר בח'שם זאנה. בתמונה, משמאל: סיגל מורן מנכ״לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן שר הרווחה והביטחון החברתי, הממונה על הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, מנסור עבאס יו״ר רע"ם, רם זהבי מנהל מחוז דרום משרד החינוך, אברהים אלהוואשלה ראש המועצה האזורית נווה מדבר (צילום: מישל אמזלג/ לע״מ)

בבית הספר הוקמו 23 מבנים ובהם מגרשי כדורגל וכדורסל, 10 כיתות בחינוך היסודי (א׳-ה׳) ו-4 כיתות גן. הוא צפוי לקבל לשורותיו כ-300 תלמידות, תלמידים וילדי גנים מהאזור, אשר צפויים להיות תושבי היישוב החדש. עלות הקמת בית הספר נאמדת ב-15 מיליון שקלים.  

"בעבורנו זהו אירוע היסטורי", אמר ד"ר קאיד אלעטאמין, נציג ההורים. ״בזכות הקמת מרכז השירותים ובית הספר יוכלו תושבי היישוב והילדים להנות משירותים איכותיים וזמינים. עד היום נאלצו ילדי הכפר לנסוע בהסעות ליישובים מרוחקים מדיי בוקר מנקודות איסוף בדרך לא סלולה ולא בטוחה״ 

לדברי ד"ר אלעטאמין, התושבים ציפו לבית-ספר שיכלול את כיתות היסודי וחטיבת הביניים, אך משרד החינוך החליט להתחיל בהיקף קטן ולגדול בהדרגה. שטח בית-הספר סומן כבר לפני שנים, אך נציג ההורים מספר שבנייתו הסתיימה רק באוגוסט האחרון: "עוד חסרים כמה דברים, יקח כמה ימים לסדר זאת. ביום ראשון יחלו הלימודים כסדרם". 

באירוע חנוכת בית הספר אמר שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן: "זוהי התגשמות החזון של הסדרת יישובי החברה הבדואית בנגב. מדובר בבשורה אדירה לחברה הבדואית ולתושבי הנגב בכלל. אנחנו חונכים כאן מרכז שירות ממשלתי ראשון מסוגו שמהווה תשתית להמשך התפתחות היישובים. כשהתחלנו בתהליך אמרנו שאנחנו שמים את הרווחה והחינוך בראש סדר העדיפויות, כי רק באמצעותן ניתן להבטיח עתיד טוב יותר לתושבי הנגב כולו. חנוכת בית הספר היא צעד ראשון ומשמעותי בדרך ליישום מלא של התכנית, אני מברך את התושבים, ההורים התלמידות והתלמידים שמהיום יקבלו הזדמנות שווה". 

תיכון חדש ל-400 תלמידים בדואים מצטיינים

במקביל נפתח הבוקר לראשונה תיכון מרכז תמר למצוינות במדעים. בית-הספר התיכון מיועד לתלמידים בדואים מצטיינים. זהו תיכון על-אזורי ארבע שנתי (ט'-י"ב), ילמדו בו כ-400 תלמידים. בתי-הספר בהנהלת שמסי מסאעד יקיים לצד לצד הלימודים העיוניים יתקיימו בתיכון פעילויות העשרה רבות – בתחומים כגון רובוטיקה, שפות, חינוך פיננסי ועוד.

"אני מאמינה בחשיבות של ערכים לצד ההישגים הלימודיים" אומרת מסאעד. "האחריות שלנו כמחנכים היא לתת כלים והזדמנות לכל התלמידים, לבסס את האמונה שלהם ביכולתם להצליח, להצטיין, להוביל ולשנות".

בית קפה קהילתי ופינת חי: היום הראשון ללימודים של כ-100 תלמידי חינוך מיוחד ממזרח ירושלים 

גם בית הספר אלבסמה לחינוך מיוחד הממוקם בשכונת בית חנינא בירושלים פתח היום את שעריו ליותר מ-100 תלמידים עם צרכים מיוחדים, בגילאי 21-6. בית-הספר מתמודד עם סוגיית השילוב של בעלי צרכים מיוחדים בקהילה, ועם הצורך לתת מענה חינוכי מותאם לילדים בעלי צרכים מיוחדים. 

התלמידים במוסד החינוכי מאובחנים כלוקים באוטיזם ברמות שונות, הסובלים גם מהפרעות תקשורת והתנהגות.  

בית הקפה הקהילתי בבית הספר אל בסמה במזרח ירושלים (צילום: תאלא אבו גרביה)
בית הקפה הקהילתי בבית הספר אל בסמה במזרח ירושלים (צילום: תאלא אבו גרביה)

במקום מופעל בית-קפה קהילתי על ידי התלמידים, בו הם זוכים להיפגש עם הקהילה הסובבת. בנוסף ישנה פינת חי קהילתית, בה מתארחים גני ילדים ובתי-ספר מהסביבה. פעילויות אלו, לדברי המחנכים, מסייעות לשילוב קהילתי בין האוכלוסיות השונות. כך החששות מהתלמידים על הרצף מתפוגגים, בעזרת שילוב בעלי החיים ובית הקפה, שמהווים גורמים מתווכים. 

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אומר כי בית הספר "שם לו למטרה להביא לשילובם של התלמידים בחברה ובקהילה באופן מיטבי, ושואף למצות את המירב מכל תלמיד ותלמידה. העירייה שמה דגש על שילוב קהילתי בכלל האוכלוסיות בעיר, תוך מתן מענה וטיפול ייחודי. נמשיך להשקיע תשומת לב ומשאבים כדי שכל אדם באשר הוא, יוכל לממש את הפוטנציאל שלו ולהגשים את חלומותיו". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!