דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

קו אוטובוס חדש בין ירושלים ותל אביב יהיה הראשון לעבור בכביש 16 שנחנך השבוע

קו 490 יאפשר נסיעה מהירה מתחנות עיקריות בדרום ירושלים אל תחנת סבידור בתל אביב, ללא מעבר בתחנה המרכזית | בכביש החדש בכניסה לירושלים אין העדפה לתחבורה ציבורית | השרה מיכאלי: ״בעתיד יעברו בו קווים נוספים ורכבת קלה״

חניכת כביש 16 החדש בירושלים, במעמד שרת התחבורה מירב מיכאלי וראש העיר משה ליאון (צילום: רונן חורש, לע״מ)
חניכת כביש 16 החדש בירושלים, במעמד שרת התחבורה מירב מיכאלי וראש העיר משה ליאון (צילום: רונן חורש, לע״מ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

החל בשבוע הבא יופעל קו אוטובוס חדש מירושלים לתל-אביב בין דרום ירושלים לתל-אביב כל 20-30 דקות. קו 490 החדש ייסע מדרום ירושלים ללא מעבר בתחנה המרכזית ויעבור בכביש 16 החדש והשנוי במחלוקת. בהמשך, הקו יסע דרך הנתיב המהיר לתל אביב, ונתיבי ההעדפה באילון, שחנך באחרונה המשרד.  

קו 490 יאפשר נסיעה מהירה מתחנות עיקריות בדרום ירושלים (דרך חברון, צומת רוזמרין-גילה, מלחה, פת, הרצוג-ניות) דרך כביש 16 אל תחנות השלום וסבידור-מרכז בתל אביב. הקו יעצור במחלף חמד ובכך יאפשר לתושבי דרום ירושלים מעבר למגוון קווים לרחבי הארץ.  

הנסיעות יפעלו לאורך שעות היום, בתדירות של 30-20 דקות. נסיעה אחרונה מירושלים תצא בשעה 20:00. נסיעה אחרונה מתל-אביב תצא בשעה 21:05. בעקבות הפעלתו, קווים 483 אל שכונת גילה ו-488 אל שכונת תלפיות יבוטלו. תחנות המוצא תהיה מסוף תלפיות. 

קו 490 יסע דרך כביש 16 החדש ששנוי במחלוקת לגבי נחיצותו 

כביש 16 מחבר את כביש 1 לדרך בגין, ומתחיל במחלף מוצא. הכביש הוקם בהשקעה של מיליארד וחצי ש״ח והקדים את לוחות הזמנים המתוכננים בשנה עם פתיחתו.

עיקר המחלוקת נוגעת לנחיצותו של הכביש, אשר מבוסס תחבורה פרטית ומקדיש לה 4 מנהרות, 3 מחלפים ו-7 גשרים, לאורך 6 קילומטרים. קו 490 יהיה קו האוטובוס הראשון שישתמש בו, ללא העדפה על פני רכבים פרטיים. במשרד התחבורה לא ידעו לאמר מה משך הנסיעה הצפוי בכביש, אך ב-3 הימים הראשונים לפתיחתו ניתן למצוא ממצאים ראשונים, חלקם צפויים מראש.

ביקורת אחת נוגעת ליציאה מהכביש לצומת מרומזר, שלא מסוגל להתמודד על קיבולת הרכבים שירצו להגיע לאזור דרך בגין דרך הכביש. יציאה נוספת, אל רחוב בצלאל בזק, מהווה בעצם צמצום של 4 נתיבים ל-2 בלבד, מה שגורם לעומס צפוי מראש. בשנים הבאות צפויה להיפר מנהרת המשך שתאפשר חיבור ישיר לדרך בגין, ללא רמזורים. נהגים דיווחו על חיסכון של 10-20 דקות ביציאה מדרום ירושלים לכיוון תל-אביב, בחלק מהשעות.  

עם זאת, מתכנני תחבורה המכירים בתופעת ה"ביקוש המושרה", טוענים שסלילת כבישים מביאה להקלות זמניות בלבד, ותוך כשנה בערך, הכביש יזמן ביקוש נוסף של בעלי רכבים שיסתמו אותו ויהפכו את ההשקעה הגדולה למיותרת בדיעבד.

במשרד התחבורה מכירים בביקורת, ונראה כי היו מעדיפים לתעל את התקציב לכביש 16 לטובת שיפור מערך התחבורה הציבורית בעיר, אך כעת מנסים לתקן מעט באמצעות הפעלת קו האוטובוסים החדש.  

כביש 16 החדש בירושלים (צילום: רונן חורש, לע״מ)
כביש 16 החדש בירושלים (צילום: רונן חורש, לע״מ)

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי אמרה כי "כביש 16 החדש לבירה, שהקמתו החלה לפני שהובלנו במשרד את היפוך הפירמידה ומעבר לתחבורה ציבורית, ימלא את הייעוד שלו רק כאשר ייסעו בו יותר אוטובוסים, רק כאשר בסמוך לו נראה יותר קווי רכבת קלה ורק כאשר יותר אנשים יבחרו לנסוע בו בתחבורה ציבורית במקום ברכב הפרטי. לכן, קו 490 הוא הצעד הראשון והחשוב למימוש המיזם, בצורה שתפחית את העומסים בכבישי הגישה לירושלים, ותאפשר לרבות ורבים להיכנס ולצאת מהעיר בצורה קלה ונוחה יותר". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!