דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הילרי קלינטון

ארה"ב בוחרת - מתעדכן / יום הבחירות: המועמדים סיימו את המסע

טראמפ סיים את מסע הבחירות בעצרת במישיגן בה אמר שהוא חייב לנצח, ואם לא יהיה זה "בזבוז הזמן, האנרגיה והכסף הגדול של חיי". קלינטון חתמה את המסע שלה בקרוליינה הצפונית, שם ניסתה להציע חזון אופטימי יותר לארה"ב: "הימים הטובים ביותר של אמריקה עוד לפנינו"

טראמפ ברשתות החברתיות הסיניות, צילום: סוכנות AP.
טראמפ ברשתות החברתיות הסיניות, צילום: סוכנות AP.

יום שלישי, 9:49

לדונלד טראמפ היה מסר אחד אחרון לתומכיו ביום הבחירות: "אנחנו חייבים לנצח".

המועמד הרפובליקני לנשיאות אמר לקהל התומכים בעצרת הבחירות האחרונה שלו בגרנד ראפידס, מישיגן: "אם לא ננצח, זה יהיה הבזבוז הזמן, האנרגיה והכסף הגדול ביותר של חיי".  אירוע הבחירות האחרון של טראמפ היה מתון להפתיע, ללא כל התיאטרליות של העצרת שקדמה לה מול אולם מפוצץ בניו המפשייר.

עשרות נוכחים החלו לזרום לכיוון היציאה עוד בזמן שהמועמד נשא דברים. חלק אמרו שהם רק רוצים לעמוד קרוב יותר לדלת. אך רובם אמרו שהם עוזבים כי הם עייפים, רצו להימנע מהפקקים או פשוט ששמעו מספיק.

טראמפ אמר כי סיים את מסע הבחירות, ו"ההרפתקה הבאה" שלו תהיה "לעשות את אמריקה גדולה מחדש".

יריבתו הילרי קלינטון, מנגד, קראה לבוחרים לדחות את החזון "האפל והמפלג" של טראמפ, והסיפיה כי  "הימים הטובים ביותר של אמריקה עוד לפנינו".

קלינטון סגרה את מסע הבחירות בעצרת בראלי שבקרוליינה הצפונית, בה השתתפו גם ליידי גאגא וג'ון בון ג'ובי, שם אמרה לקהל המריע שאחרי יום הבחירות "העבודה רק תתחיל".

קלינטון העבירה את השעות האחרונות של מסע הבחירות בניסיון להציע חזון אופטימי יותר לארה"ב, כזה שעומד בניגוד בולט לדבריו של טראמפ.

יום שני 20:00

טראמפ בכנס בחירות בפלורידה אמר: "אובמה היה אסון לישראל. קלינטון היא מושחתת ושקרנית. צוחקים על מערכת הבחירות שלנו בעולם, אנחנו בדיחה בעיני כולם. זו בושה שהיא מתמודדת". הילארי פרסמה בטוויטר ציוץ בו ציטוט של הנשיא אובמה: "הצבעתי להילארי קלינטון כי אני לגמרי בטוח שכשהיא תהיה נשיאה, המדינה הזו תהיה בידים טובות."

שידור ישיר דרך  YOUTUBE – כנס בו מופיע טראמפ:

https://www.youtube.com/watch?v=k6QU37d5nLE

יום שני 17:00

שידור חי דרך YOUTUBE – כנס בחירות בו מופיע הנשיא ברק אובמה במישיגן

https://www.youtube.com/watch?v=BPt_NDdgM-A

יום שני, 13:39

דונלד טראמפ עלה הלילה (שני) על במה ביריד כפרי בוירג'יניה ופתח בהערות על "היום המרתוני" שהוא עובד ועל מיקומה המשוער של יריבתו הדמוקרטית, הילרי קלינטון. "היא ישנה עכשיו", אמר לקול תשואות תומכיו. יום לפני פתיחת הקלפיות, מנסים המועמדים לכסות שטח גדול ככל האפשר, בזמן קצר ככל האפשר.

את יום האתמול (ראשון) בילו שני המועמדים המובילים לנשיאות ארה"ב במירוץ נגד השעון במדינות המתנדנדות, בניסיון אחרון לגייס תמיכה לפני יום הבחירות. יום לפני תחילת ההצבעה הרשמית, 41 מיליוני אמריקנים כבר הצביעו בבחירות מוקדמות.

בעלי הברית הבכירים של קלינטון התפרשו גם הם ברחבי ארה"ב, אחד מהם היה הנשיא ברק אובמה שהופיע יחד עם המוזיקאי האגדי סטיבי וונדר בעצרת בפלורידה. היום יגיע הנשיא ורעייתו, מישל אובמה, לעצרת בפילדלפיה אליה יגיעו גם המועמדת עצמה ובעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, כמו גם המוזיקאים ברוס ספרינגסטין וג'ון בון ג'ובי. קלינטון צפויה לערוך עצרות גם במישיגן, פיטסבורג וקרוליינה הצפונית.

מנהלת הקמפיין של טראמפ, קייליאן קונוויי, אמרה אתמול לעיתונאים כי המועמד מתכוון לשמור על קצב גבוה של פעילות עד, ובמהלך, יום הבחירות עצמו. היום צפוי טראמפ להופיע בפלורידה, קרוליינה הצפונית, פנסילבניה, מישיגן וניו המפשייר. אחרי שיצביע בניו יורק ביום שלישי, הוא אמור לחזור לפנסילבניה מישגן, אוהיו, קלרוליינה הצפונית וניו המפשייר, כך עלדברי קונוויי.

 

יום ראשון, 22:30

ההודעה הדרמטית של ראש האפ.בי.איי, ג'יימס קומי, נשאה אופי של אנטי-קליימקס: הערכת האפ.בי.איי לא השתנתה מאז יולי, נכתב שם, כי לא נפלו פגמים בעלי אופי פלילי בהתנהגותה של קלינטון בעת שהשתמשה בשרת ביתי לשליחה וקבלה של מיילים.

ההודעה נותנת דחיפה גדולה לקמפיין של קלינטון לאחר שבמשך עשרה ימים העיבה עליה ההודעה המפתיעה (אוקטובר ספרייס, מכנים זאת בארה"ב) על כי אותרו מאות אלפי אי-מיילים חדשים של קלינטון במחשב של בעלה בנפרד של עוזרת לשעבר של קלינטון, אנתוני וינר.

טראמפ, שדובריו היללו את קומי בשבוע האחרון על נחישות עמדתו ומקצועיותו לחקור את האפשרות לפלילים בפרשת האי-מיילים של קלינטון כה סמוך לבחירות, הגיב במהרה להודעה, וקבע כי "המערכת המושחתת" מגנה על הילרי. טראמפ הוסיף "הילרי צפויה להיות תחת חקירה ארוכה על פשעים רבים".

מצב התפלגות האלקטורים בארה”ב ע”פ תחזיות (גרפיקה: דבר ראשון).
מצב התפלגות האלקטורים בארה”ב ע”פ תחזיות (גרפיקה: דבר ראשון).

יום ראשון, 21:53

דיווח באתר החדשות 'פוליטיקו' על אחוזי הצבעה גבוהים בקרב הציבור ההיספני בהצבעה מוקדמות בבחירות לנשיאות. נתון זה יכול להזיק משמעותית לסיכוייו של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ להבחר לנשיאות. על פי הדיווח, נראה כי במדינות המפתח נרשמו כמויות שיא של מצביעים במקומות אשר בהם ריכוז גבוה של היספנים. על פי הערכות וסקרים שבדקו את הנושא, רובו של הציבור ההיספני תומך בהילרי קלינטון, וזאת על רקע התבטאויותיו הקשות של טראמפ בענייני מהגרים.

אחוזי הצבעה מקדימה גבוהים נרשמו במדינת נבאדה, בה על פי רוב הסקרים יהיה המירוץ לנשיאות צפוי להיות צמוד במיוחד. מומחה הבחירות המקומי האנליסט ג'ון רלסטון אמר לאתר 'פוליטיקו', כי הנתונים הללו יכולים להכריע את הבחירות לטובת קלינטון במדינה המתנדנדת.

ביום שבת התייחס יו"ר המפלגה הרפובליקנית בנבאדה לעלייה בכמות המצביעים ורמז כי היא תוצאה של עסקה מפוקפקת שנועדה לאפשר ל'קבוצה מסוימת' להצביע, בהתייחסו להיספנים.  "אתמול בלילה, באזור קלרק, השאירו את הקלפיות פתוחות עד 10 בלילה כדי ש'קבוצה מסויימת' תוכל להצביע. זה לא היה באזור בו באופן נורמלי יש הרבה מצביעים. הקלפיות אמורות להסגר בשבע בערב. איך אתם מרגישים עכשיו? חושבים שאלו בחירות חופשיות או קלות?"

גם במדינות מתנדנדות אחרות כמו פלורידה ואריזונה נרשמו אחוזי הצבעה גבוהים בקרב הציבור הלטיני.

לקראת הבחירות (צילום: סוכנות AP).
לקראת הבחירות (צילום: סוכנות AP).

יום ראשון, 13:01

48 שעות ליום הבחירות בארה"ב, וזרם הנתונים הסטטיסטיים ממשיך לזרום מן הסקרים שנעשים במדינות השונות. כזכור, על מנת להכריע את הבחירות על המועמדים להשיג רוב מבין קולותיהם של 538 האלקטורים, נציגי המדינות, שנבחרים לאספה המכוננת (ה"קונגרסיונל קולג'"). מרבית הסוקרים מעריכים כעת כי קלינטון קרובה מאד למספר הזהב (270 אלקטורים), ויש לה סיכויים טובים מאד לקבל את קולם של נציגי 22 מדינות ומחוזות בחירה, המסתכמים ב-268 אלקטורים. ליריבה הרפובליקני טראמפ יש 215 אלקטורים שנראים כמובטחים, בשמן של כ-25 מדינות. בהצבעה הכלל מדינתית, מה שנקראה ה"פופיולר ווט" (ההצבעה העממית) קלינטון מובילה על פי רוב הסקרים בכ-5%.

בחירות בארה"ב (צילום: סוכנות AP).
בחירות בארה"ב (צילום: סוכנות AP).

מה שמותיר לדונלד טראמפ סיכוי להיות, בסופו של יום, נשיא ארה"ב הם הנתונים בדבר המדינות המתנדנדות. ישנן 4 מדינות שבהן המרוץ הוא צמוד מאד ולא ניתן לדעת בוודאות את זהות המנצח בהתאם לסקרים. המדינות הן: פלורידה (29 אלקטורים), קרוליינה הצפונית (15 אלקטורים), נבאדה (6 אלקטורים) וניו-המפשייר (4 אלקטורים). במדינת מיין, שהיא אחת משתי המדינות הבודדות מכלל 50 המדינות שבה האלקטורים עשויים להתחלק בין מספר מועמדים, ישנו מחוז אחד (ששווה אלקטור 1) שנחשב ל"מתנדנד" בין קלינטון לטראמפ. סה"כ האלקטורים "המתנדנדים" על פי הסקרים הוא 55.

הצבעת האלקטורים בארה”ב לפי מדינות ע”פ תחזיות (גרפיקה: דבר ראשון).2
הצבעת האלקטורים בארה”ב לפי מדינות ע”פ תחזיות (גרפיקה: דבר ראשון).2

אם טראמפ יזכה בכל המדינות המתנדנדות הוא יגיע בדיוק למספר הנדרש – 270. יש לציין שהמודל המשולב של הסוקר נייט סילבר מעניק סיכויים מעט יותר טובים לטראמפ לנצח בכל המדינות המתנדנדות, למעט בניו-המפשייר, שם סיכוייה של הילרי מעט טובים יותר.

כמו כן, ישנם סקרים עקשניים המצביעים על כך שחלק מהמדינות הנתפשות כמובטחות אצל קלינטון עשויות להפתיע, ולתת את קולן ונציגיהן לטראמפ – המדינות האלו הן פנסילבניה (20 אלקטורים), מישיגן (16 אלקטורים) וקולורדו (9 אלקטורים). דיווחים בתקשורת מראים כי הקמפיין של טראמפ משקיע מאמצים במדינות אלו במטרה להעבירן אליו. אם יצליח טראמפ להעביר אליו אחת ממדינות אלו יהיה זה שיפור ניכר של סיכוייו לנצח, אך הוא עדיין יצטרך לנצח בשלוש מארבע המדינות המתנדנדות.

תמונת המראה של המדינות המפתיעות באה מהדיווחים והסקרים שמראים כי אריזונה (11 אלקטורים) ואוהיו (18 אלקטורים), מדינות שנחשבו בטוחות מבחינת טראמפ, אינן כל כך מובטחות, וסיכוייה של קלינטון לנצח בהן השתפרו. אם קלינטון תיקח אחת מהמדינות האלו – ניצחונה יהיה כמעט ודאי.

המועמדים ופעיליהם שואבים עידוד מהנתונים השונים, המצביעים על מגמה מעורבת. לדוגמא: במדינות שבהן מתקיימת הצבעה מוקדמת נרשם שיעור גבוה במיוחד של מצביעים היספנים. המצביעים ההיספנים נחשבים כקהל הבוחרים של קלינטון. עם זאת, דווקא במדינות המתנדנדות, חלקם של ההיספנים מקרב כלל בעלי זכות הבחירה הוא נמוך.

לסיכום, הסקרים עדיין מראים על יתרון לקלינטון. גם סוכנויות ההימורים (אלו שמקיימות הימורים על אירועים פוליטיים) מעניקות סיכויים רבים יותר לזכייתה של קלינטון. וגם מרבית הפרשנים הפוליטיים מעריכים כי העובדה שקלינטון עסקה במשך כשנתיים בהקמה של מערך שטח שיניע מצביעים אל הקלפיות – לעומת טראמפ שטוען שאין צורך במערך שכזה, ודי באישיותו הצבעונית כדי להניע את המצביעים – תבטיח את נצחונה של המועמדת הדמוקרטית.

מנגד, ברור שטראמפ עדיין לא אמר את המילה האחרונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!