דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

העסקה למכירת בז״ן מתקדמת, חשש שסגירת בתי הזיקוק בחיפה תתעכב

חברת כימיקלים פטרוכימיים מתקדמת בדרכה לקבלת היתר שליטה מלא בבז"ן, אך חסרה עדיין חתימה מראש הממשלה ואישור להסדר חוב | גורמים סביבתיים ופוליטיים מזהירים כי השלמת העסקה תפגע בכוונת הממשלה להקדים את סגירת בזן

בתי הזיקוק בחיפה (צילום ארכיון: יניב נדב/ פלאש90)
בתי הזיקוק בחיפה (צילום ארכיון: יניב נדב/ פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עסקת פטרוכימיים מתקדמת בדרכה לקבלת היתר השליטה בבז"ן. חברת כימיקלים פטרוכימיים היא חברה חדלת פירעון, אשר לה מניות בז"ן בשווי כ-600 מליון ש"ח, אך חובות בגובה גבוה מסכום זה בכמיליארד ש"ח.

בעלי השליטה בחברה קיבלו את הסכמתם של בעלי החוב לעסקה ממונפת ומורכבת במיוחד, שמתחילה בהסדר חוב בהיקף של מיליארד ש"ח, תמורת מניות רוב בחברה לבעלי החוב, המשכו בקבלת היתר שליטה בבז"ן מהמדינה, כדי להגיע לשלב גיוס הון נוסף – בערך עוד 500 מליון ש"ח, ולבסוף לממש אופציית סירוב – דרכה החברה תוכל לרכוש את מניות החברה לישראל בבז"ן במקום קבוצת חג'ג'. מהות העסקה היא אמונה כי מניות בז"ן יעלו בערכן בעתיד, או יאפשרו לחברה נתח משמעותי בחלוקת הרווחים של בז"ן לבעלי המניות.  

גורמים סביבתיים כמו איגוד הערים לאיכות הסביבה במפרץ חיפה, פעילי סביבה מאזור חיפה וחברי כנסת מהאגפים השמאליים כמו נעמה לזימי (העבודה), מוסי רז (מרץ) ופרופסור אלון טל (כחול לבן) טוענים כי עסקה זו תפגע בישום החלטת הממשלה על סגירת בז"ן.

לשיטתם, קבוצת חג'ג' העוסקת בנדל"ן צפויה לראות עין בעין עם הממשלה את קידום הסילוק של התעשיה הפטרוכימית והכשרת השטח בהקדם האפשרי למגורים, תעסוקה ופנאי. לעומת זאת, חברת כימיקלים פטרוכימיים צפויה לשאוף למקסם את משך הפעילת של בז"ן כבית זיקוק עד כמה שניתן.  

עסקה בארבעה שלבים 

השלב הראשון בעסקה הוא הסדר החוב, והוא דורש אישור מבית המשפט שעדיין לא התקבל. מדובר בהסדר בו גופים מוסדיים המנהלים את חסכונות הציבור נדרשים לוותר על כמיליארד ש"ח של חובות, בעבור מניות רוב בפטרוכימיים, כך שתצא ממצב חדלת הפירעון שלה. מדובר בסיכון משמעותי לכספי הציבור שפטרוכימיים חייבת, אך מהצד השני, ללא העסקה ברור שחסרים לחברה מיליארד ש"ח שלא יהיה לה מאיפה להביא כדי לשלם את החובות, מה שגרם לנציגי מחזיקי החוב להסכים להסדר. הדיון המשפטי בהסדר צפוי להיות מושלם היום (שני) 

השלב השני הוא השגת היתר שליטה בבז"ן, המחולק כיום בין פטרוכימיים לבין החברה לישראל, בשליטת עידן עופר, המעוניין לצאת מאחזקה זו. עופר סיכם על מכירה לקבוצת חג'ג', אך לפטרוכימיים קיימת 'זכות סירוב' המאפשרת לה להיכנס בנעלי קבוצת חג'ג' ולהשים את העסקה במקומה, אם תצליח לגייס את סכום הרכישה של 550 מליון ש"ח. זכות זו תקפה עד ה-15 לספטמבר. על היתר השליטה צריכים להיות חתומים גם שר האוצר – שכבר נתן את הסכמתו לכך, וגם ראש הממשלה.  

בשלב השלישי החברה תידרש לגיוס הון נוסף, חלקו מחברת גרין אויל בהיקף של 100 מליון ש"ח, אך גם להנפיק אגרות חוב חדשות כדי להשיג בסך הכל 550 מליון ש"ח לרכישת המניות בבז"ן. 

רק עמידה בכל אבני הדרך הללו בתוך 10 ימים, תאפשר לה להגיע לשלב הרביעי – לממש את האופציה לבצע את העסקה, אחרת קבוצת חג'ג' חוזרת לתמונה.  

לפיד: ״מחוייב לפינוי בתי הזיקוק, אך לא אכריע לפני הסדר בבית המשפט״

ראש הממשלה לפיד (יש עתיד) בחר 'לשבת על הגדר' במידה מסויימת, והודיע כי משרדו ״בוחן את היתר השליטה ולא יכריע בנושא לפני הכרעת בית המשפט לגבי הסדר החוב שמבקשת החברה״. 

עוד נמסר מהמשרד כי הוא ״מחויב ליישום החלטת הממשלה מחודש מרץ, בהובלת ראש הממשלה יאיר לפיד, שקבעה כי יש להפסיק את הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה, ולקדם תכנית לפיתוח תשתיות ומנועי צמיחה כלכליים במפרץ בתוך עשור״. בשלב זה ההיתר כולל רק את הבעלים המיועדים של חברת פטרוכימיים, ולא שותפים נוספים שהסכימו להשתתף בעסקה – חברת גרין אויל, שבשליטת אחייניו של בעל ההון בני שטיינמץ. שטיינמץ עצמו מכחיש כל קשר בין עסקי אחייניו לעסקיו שלו.  

איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה הודיע כי הוא "מודה לראש הממשלה יאיר לפיד על הודעתו הערב ועל המחוייבות שלו ושל ממשלת ישראל להפסיק את הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה ולקדם תוכנית לפיתוח תשתיות ומנועי צמיחה כלכליים במפרץ חיפה בתוך עשור". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!