דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

שלושה רופאים פתחו בשביתת רעב במחאה על דחיית קיצור תורנויות המתמחים

שני רופאים מתמחים ורופא מומחה, כתבו כי לאחר התפטרויות ומחאות נוספות, לא נותר להם אלא לשבות רעב | "החיים של אלפי מתמחים חשובים יותר מחוסר הנוחות המיידי שלי"

הפגנת רופאים מתמחים בהובלת ארגון 'מרשם' במחאה על מתווה קיצור התורנויות ברחוב אבן גבירול בתל אביב (צילום: אלעד גוטמן)
הפגנת רופאים מתמחים בהובלת ארגון 'מרשם' במחאה על מתווה קיצור התורנויות ברחוב אבן גבירול בתל אביב (צילום: אלעד גוטמן)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

שלושה רופאים הודיעו אתמול (ראשון) כי הם פותחים  בשביתת רעב במחאה על אורך תורנויות המתמחים. את ההודעה על כך פרסם ד"ר אילן זינגר, רופא מתמחה ברפואה דחופה באיכילוב, שהודיע בפייסבוק על פתיחה בשביתת הרעב ועל הצטרפותם של שני רופאים נוספים ד"ר שני סבוראי בנדמתמחה בבית החולים קפלן, וד"ר אורי רוזן, מומחה ברפואת משפחה, שכבר אינו מתמחה, אך שובת לאות סולידריות עם המתמחים. השביתה מתחילה, שלא במכוון, בדיוק 11 שנים לאחר שהחלה שביתת מתמחים בבית החולים שיבא בתל השומר.

"תורנויות של 26 שעות פוגעות בציבור המטופלים, וגם פוגעות בבריאות שלי ושל חבריי באופן בלתי הפיך," כתב זינגר בפייסבוק. "אנחנו משמיעים קול זעקה כבר תקופה ארוכה, זעקה שנופלת על אוזניים ערלות וזוכה לזלזול מצד מקבלי ההחלטות. בזמן שחבריי ואני קורסים, אתם ממשיכים להוביל מדיניות מעוותת, אבל לצד המחויבות שלנו, אמורה להיות גם מחויבות שלכם כלפינו. במקום לדאוג לתנאי עבודה שפויים אתם פושעים בנו, בבריאות שלנו, הפיזית והנפשית."

רוזן, שכאמור כבר אינו מתמחה, כתב כי רופאי משפחה, אחרי סיום ההתמחות, פטורים מתורנות בת 26 שעות, "ועדיין, הלב, המצפון והמחוייבות נמצאים במאבק הארוך, המיותר, המטומטם והמביש הזה לסיום הפשע שנקרא 'תורנות 26 שעות'". רוזן ציין כי נעצר בשנה שעברה באחת ההפגנות במחאת המתמחים, ובהמשך הגיש עם 800 חבריו מכתבי התפטרות, בתקווה שיצליחו, כתב כי הוא נאלץ לפתוח בשביתת רעב, "לא נותרו לי עוד כלים בארסנל".

ד"ר סבוראי בנד כתבה כי ההתמחות חשובה לה מאוד, אך "המחיר הנפשי והמשפחתי שאנחנו משלמים הוא לא נתפס", והוסיפה כי "הנזק הפיזי הוא הרבה יותר מדיד. מחלות לב, השמנה, דכאון, חרדה, הפרעות שינה והרשימה עוד ארוכה". היא הביעה סולידריות וכתבה "החלטתי שהחיים של אלפי מתמחים חשובים יותר מחוסר הנוחות המיידי שלי, אני הרי לא חשבתי לרגע שאזכה להנות מפירות המאבק על הקיצור ממילא".

שובתי הרעב לוקחים חלק במחאה של ארגון מרש"ם, שבמסגרתו הוגשו גם כ-240 מכתבי התפטרות לבתי חולים ברחבי הארץ. חברי הארגון מוחים על דחיית תחילת היישום של קיצור התורנויות בשנה, לספטמבר 2023, לאחר שמשרד הבריאות לא הגיע להסכמות עם משרד האוצר וההסתדרות הרפואית על יישום המתווה, שאמור היה לצאת לדרך בסוף מרץ השנה. בהסתדרות הרפואית דרשו הסכם שכר חדש שיגן על הרופאים שהתורנות שלהם תקוצר מקיצוץ שכר, ובאוצר סירבו לכך. שני הגופים הזהירו גם ממחסור עתידי ברופאים בעקבות יישום המתווה.

המתווה המקורי, שנועד להתחיל במרץ השנה, כלל קיצור תורנויות ברוב מקצועות הרפואה ב-10 בתי חולים בפריפריה. עקב הוויכוחים והקשיים ביישומו, הוא הוקפא על ידי בית הדין לעבודה בבאר שבע, לבקשת שירותי בריאות כללית ובהסכמת המדינה. צוות היישום למתווה בראשות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ספי מנדלוביץ' המליץ לערוך בו מספר שינויים, ובתחילת אוגוסט פרסמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מתווה מתוקן, שהשלב הראשון בו ייצא לפועל רק בספטמבר 2023, וחלק ממקצועות הרפואה הוצאו ממנו לחלוטין עקב קשיי יישום.

הסיבה לדחיית המתווה בשנה היא הנחיית היועצת המשפטית לממשלה להימנע מהחלטות משמעותיות בזמן ממשלת מעבר, ומתן אפשרות לממשלה הבאה להיערך ליישום קיצור התורנויות.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!