דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

אזרחי צ'ילה דחו את החוקה הפרוגרסיבית במשאל עם

כ-80% מאזרחי צ'ילה דרשו את החלפת החוקה השמרנית, אך כשהחוקה הפרוגגרסיבית עמדה למשאל עם במלואה, הם דחו אותה ברוב של 62% | "איך אפשר להצביע על חוקה בת 388 סעיפים?"

מוכר מזכרות לתמיכה בחוקה החדשה של צ'ילה יושב ומקשיב לחדשות בנושא משאל העם (צילום: AP Photo/Cristobal Escobar)
מוכר מזכרות לתמיכה בחוקה החדשה של צ'ילה יושב ומקשיב לחדשות בנושא משאל העם (צילום: AP Photo/Cristobal Escobar)
אוריאל לוי
אזרחי צ'ילה הצביעו נגד חוקה חדשה הכוללת שורה של רפורמות שעשויות היו להפוך אותה מהמדינה השמרנית ביותר באמריקה הלטינית לאחת המדינות הפרוגרסיביות בעולם, עם שורה של חוקים שחלקם לא מתקיימים במלואם אפילו באירופה או בארצות הברית.
במשאל העם שנערך אתמול (ראשון), נדרשו הצ'יליאנים להכריע בהצבעה בודדת על חוקה חדשה הכוללת שורה של שינויים שיתירו לבצע הפלות; יעגנו בחוק ביטוח בריאות אוניברסלי; יחייבו שוויון מגדרי בממשלה; יחזקו את כוחם של האיגודים המקצועיים; יעניקו אוטונומיה גדולה יותר לקבוצות ילידות; יבטיחו את זכויות החיות והטבע; ויעניקו לכל אזרח זכות חוקתיות לדיור, חינוך, פנסיה, גישה לאינטרנט, אוויר ומים נקיים, סניטציה וטיפול "מלידה ועד המוות".
משאל העם אמור היה להחליף את החוקה בת 41 השנים של צ'ילה, שכוננה תחת שלטונו הדיקטטורי של אוגוסטו פינושה, ובכך לערוך מהפכה של ממש במדינה השמרנית שרק ב-2004 התירה לאזרחיה את הזכות לגירושים. אלא שרוב הצ'יליאנים דחו אותה ברוב מוחץ – כ-62% מהמצביעים התנגדו לרפורמה ורק 38% תמכו בה.
נשיא צ'ילה, גבריאל בוריץ', לאחר ההצבעה במשאל העם להחלפת החוקה (צילום: AP Photo/Andres Poblete)
נשיא צ'ילה, גבריאל בוריץ', לאחר ההצבעה במשאל העם להחלפת החוקה (צילום: AP Photo/Andres Poblete)
הניסיונות הפוליטיים להחליף את החוקה של צ'ילה זוכים לתמיכה ציבורית נרחבת, והובילו למחאות ענק. ב-2020, כארבעה מתוך חמישה הצביעו בעד שינוי החוקה. 30 אנשים מתו בהפגנות ברחבי המדינה בשנים האחרונות, שהובילו לבסוף לעריכת משאל עם בנוגע לחוקה חדשה.
האומה בת 19 מיליון האזרחים בחרה בדצמבר האחרון במועמד השמאל גבריאל בוריץ' בן ה-35 כנשיא. בוריץ', פעיל חברתי שהתפרסם בגלי המחאות נגד הממשלה שקדמה לו ביקש להחליף את חוקת המדינה כולה בבת אחת, וכעת שנכשל יאלץ לבחור חוקים ספציפיים אותם ינסה לשנות.
אזרחים רבים במדינה חששו כי האמנה החדשה תשנה באופן קיצוני מדי את צ'ילה, בעיקר לאור הבלבול בנוגע לפרטים והפצת מידע כוזב. "איך אפשר להצביע על חוקה בת 388 סעיפים?" תהה גבריאל נגרטו, פרופסור צ'יליאני למדעי המדינה ל"ניו יורק טיימס".
הצעת החוקה בת 170 העמודים כללה גם את הזכות לחופש הביטוי, הדת והשקפת עולם, כמו גם הזכות לזמן פנוי, פעילות פיזית, חינוך מיני, אבטחת סייבר, הגנה על פרטים אישיים והזכות "לייעוץ משפטי חינמי מלא", למי שאינו מסוגל להרשות לעצמו ייעוץ כזה.לפי החוקה שהוצעה, לאזרחים תהיה הזכות ל"מזון ראוי, מספיק, בריא, מזין ורלוונטי מבחינה תרבותית"; הזכות ל"חיות בסביבה מוגנת ללא אלימות"; הזכות "להזדקן בכבוד" ו"למות בכבוד". לעובדים תהיה הזכות ל"שכר הוגן, מספיק ושוויוני", להתאגד ולשבות. האזרחים יוכלו לבחור את הזהות שלהם "כולל מאפיינים מיניים ומגדריים". בנוסף, תהיה להם את הזכות להפלות. עד 2017 הפלה היתה אסורה בצ'ילה, לאחר מכן, הפלה נהפכה לחוקית רק במקרים של אונס, סכנה לחיי האם או עובר שאינו בר קיימא.
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!